محسن صدر؛ معاون برنامه ریزی و تحقیقاتی شرکت برق منطقه ای استان؛

هدف صنعت برق در سیستان‌وبلوچستان تقویت شبکه و توسعه انرژی‌های نو است

21 ارديبهشت 1401 ساعت 12:00

محسن صدر گفت: استفاده از انرژی های نو به ویژه انرژی خورشیدی و بادی یک اولویت اساسی و قابل اجرا در این استان با توجه به شرایط اقلیمی خاص آن برای تامین برق است.


به گزارش زاهدنیوز، این روزها زیاد از قطعی برق شنیده‌اید، معضلی که تقریباً مردم همه استان‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما تحمل قطعی برق در استان گرم و خشک سیستان و بلوچستان که دمای برخی از شهرهای استان به بالای 40 تا 50 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد و عملاً کولرهای آنها مستمر در حال کار است، داستان دیگری است.

اداره برق بالا بودن بار مصرفی را عامل اصلی قطعی می‌داند و می‌گوید مصرف بالا باعث شده قطعی‌های مکرر به وجود بیاید؛ البته در مواردی هم سرقت کابل در قسمت‌هایی از شهر باعث می‌شود مردم برای چند ساعت قطعی داشته باشند، سرقت کابل برق یکی از معضلات جدی در سیستان و بلوچستان است که سالانه میلیاردها تومان خسارت به شبکه توزیع نیرو در استان وارد می‌کند.


محسن صدر؛ معاون برنامه ریزی و تحقیقاتی شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: همه دنیا وابستگی به انرژی الکتریکی روز به روز بیشتر می شود ویژگی های خاصی که برق داره به عنوان یک عامل انرژی مطلوب این باعث میشود که ما هرساله مصرف برق بیشتر شود این قضیه در کشورهای توسعه یافته مثل ما به سمت صنعتی شدن حرکت می کنند شدیدتر است.

وی افزود: در چند سال اخیر مصرف رشد برق در بخش صنعتی حدود 10 درصد بوده و در استان ما مصارف بیش از پنج و نیم رشد داشته و ظرف هشت سال آینده این مصرف 2 برابر می شود و باید تجهیزات از خطوط و شبکه فشار قوی را 2 برابر و بروزرسانی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اصلی ترین وظیفه در حوزه برنامه ریزی، ترسیم آینده ای از شبکه انتقال و فوق توزیع برای استان است، برای انجام یک کار علمی نیاز استان پیش بینی و برآورد می شود و در سواحل مکران پروژه های زیادی در دست اقدام است و یک برنامه توسعه مفصلی پیشرو دارد و قطعا رشد برق زیادی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پیشرفت اقتصادی ملزم نیاز انرژی است گفت: نیاز انرژی که به صورت مطمئن و پیوسته تامین شود باید زیرساخت شبکه های انتقال فوق توزیع را توسعه دهد، در واقع برنامه ریزی برای آینده و تامین برق مطمئن و پایدار استان، تجهیزات جدید و در زمان معین احداث شود تا بتوانیم برق مطمئن و پایدار به همه شهرهای استان ها برسانیم که در چند سال آینده با خاموشی و قطعی مواجه نمی شویم.

صدر با اشاره به میزان بهره از انرژی های نور اذعان کرد: یکی دیگر از کارهای حوزه معاونت برق منطقه ای استفاده از انرژی های نور است، به لحاظ پتانسیل های موجود از جمله انرژی زمین گرمایی، تولید برق از امواج دریا که در هیچ استان دیگری این قابلیت نیست و انرژی بادی در سیستان و بلوچستان که رتبه اول تبدیل انرژی باد به برق را دارد.

وی ادامه داد: انرژی خورشیدی با توجه به اینکه استان در کمربند تابش شمالی قرارگرفته پتانسیل بسیار مناسبی است و بیش از پنج و نیم کیلو وات مترمربع که یکی از این پتانسیل های مناسب در کشور است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقاتی شرکت برق منطقه ای افزود: پرو ژه های سال گذشته که برنامه ریزی تامین مالی برای آنها انجام شد 12 پروژه فعال 6 پروژه در بخش خط 6 پروژه در بخش توزیع و بیش از 1500 میلیارد هزینه پروژه ها صورت گرفت.

صدر با اشاره به اقدامات و فعالیت های این حوزه خاطرنشان کرد: تحقیقات و استانداردهایی که ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها و پارک علم و فناوری است چالش ها و موانعی در راه رسیدن به تحقق هدف ها وجود دارد که باید حل شود و خدمات مشترکین و مدیریت مصرف در حوزه معاونت برنامه ریزی است.


انتهای پیام/


کد مطلب: 60861

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdca6ani.49nwi15kk4.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir