گزارشی از زنگ خطر تجرد در جامعه؛

دست بجنبانید/ ناباروری و افسردگی ارمغان عبور از سن ازدواج

15 دی 1395 ساعت 9:29

یک کارشناس با بیان اینکه افزایش سن ازدواج منجر به کاهش باروری سالم در جامعه می شود، گفت: ازدواج آسان راهکاری موثر جهت مقابله و مهار افزایش سن ازدواج است.


به گزارش زاهدانه، خانواده سختگیری دارد می گویند مبادا این داماد آخری آبروی خاندان را بر باد دهد باید در انتخابش دقت کنیم بر همین اساس ملاک های دخترمان مهم نیست پول که باشد همه مشکلات حل می شود و با هم زندگی خوبی خواهند داشت فقط خوش تیپ، باکلاس، تحصیلکرده و پولدار باشد سنش هم مهم نیست.
اینها را یلدا با ناراحتی بیان می کند. می گوید 32 سال سن دارم و از اینکه هم سن و سالانم ازدواج کرده و من در تنهایی به سر می برن ناراحت و از این موضوع رنج می برم. کاری از دستم بر نمی آید تحصیلات عالی، شغل خوب، خانواده خوب، دوستان و تفریحات مجردی هیچکدام نمی تواند اوقات تنهایی ام آن لحظاتی که نیاز به بودن یک یار همیشگی را دارم، پر کنند. خانواده ام به این فکر نمی کنند که بالا رفتن سن ازدواج چه دردسرهایی برایم به وجود خواهد آورد آنها فقط پول و مادیات طرف را ملاک خوشبختی قرار می دهند؛ باور کنید خسته شده و افسردگی گرفته ام دیگر حوصله هیچ کدامشان را ندارم.

یادتان هست با چه شرایطی ازدواج کردید؟
این روزها در حالی والدین برای ازدواج فرزندانشان مانع تراشی می کنند که گویا یادشان رفته با چه شرایطی ازدواج کردند، جهزیه، خرید بازار و غیره آنها چقدر بود، گاها حتی فرش زیر پا یا یخچال و تلویزیونی هم درا وایل ازدواج نداشتند بگونه ای که سختی ها را تحمل کردند و امروز با لذت و شیرینی در کنار هم زندگی می کنند مثل جوانان امروز نیستند که تا خوشی زیر دلشان زد فکر زندگی دیگری باشند.


یادشان رفته خانه و ماشین نداشتند و امروز از دامادها توقع خانه مستقل و ماشین باکلاس و پول زیاد برای برگزاری یک مراسم توپ و مجلل دارند. اینها همه تلنگر است که یادمان بیاید از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته ایم، در روایتی از امام رضا (ع) منقول است که جبرئیل بر پیامبر (ص) فرود آمد و گفت: اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى‏ رساند و مى‏ فرماید: دوشیزگان همچون میوه روى درخت هستند. میوه چون برسد براى آن دارویى جز چیدن نباشد و گر نه بر اثر آفتاب و باد خراب مى‏شود. دوشیزگان نیز هرگاه به مرحله زنان برسند آنان را دارویى جز شوهر دادن نباشد و گر نه از گمراه ى و فساد ایمن نخواهند بود. پس، رسول خدا صلى الله علیه و آله بر منبر رفت و مردم را جمع کرد و فرمان خداوند عزّ و جلّ را به آگاهى آنان رساند.(میزان الحکمه، حدیث ۸۰۲۷٫ )

منتظر شاهزاده با اسب سفید نباشند

در شرایط کنونی که اغلب جوانان بیکار بوده و از داشتن شغل دولتی بی بهره مانده به سمت کار و مشاغل آزاد روی آورده که به مراتب درآمد اقتصادی آنان بهتر از کارمندانی است که ماه ها حقوق نگرفته و به قول معروف آقا بالا سر دارند. در شرایطی که اوضاع اقتصادی عرصه را برای رساندن دو زوج به یکدیگر تنگ کرده و خانواده ها سختگیری می کنند مسئولین و دولتمردان باید امکانات زیربنایی ازدواج را فراهم کنند و از خانواده ها خواستار این مهم شوند که از سنگ اندازی های بی مورد و بهانه جویی ها خود داری کرده و دختران دم بخت هم منتظر شاهزاده با اسب سفید نباشند با واقعیت ها کنار بیایند و شرایط را سخت تر از آنچه که هست، نکنند زیرا هر چه سن ازدواج آنها بالاتر رود اثرات و آسیب های روحی و روانی چه از لحاظ ذاتی و فطری و چه از نظر اجتماعی بیشتر دامنگیر خوشان می شود تا آقا پسرها.

تاخیر در ازدواج استقبال از افسردگی و از بین رفتن نشاط در جوانان
در این گزارش قصد نداریم کسی را وادار به ازدواج با فرد بیکار کنیم اما خودتان قاضی شوید و اگر فکر می کنید خواستگار مد نظرتان می تواند گلیمش را از آب در آورد الکی بهانه جویی نکنید چرا که تحصیلات، شغل، سربازی، توقعات نامتعارف، چشم و هم چشمی ها و عدم آموزش مسئولیت پذیری در افراد باعث تاخیر در ازدواج می شود که این عوامل مشکلات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

افسردگی و از بین رفتن نشاط در جوانان، مبتلا شدن به وسواس زیاد در انتخاب همسر، مشکل آفرینی فرزندان بزرگ و ازدواج نکرده در خانه، افزایش اضطراب و نگرانی خصوصا در دختران، حالت بلاتکلیفی، از دست رفتن طراوت و زیبایی، ناامیدی و تصمیم به عدم ازدواج به خاطر کاهش میل به ازدواج، بی دقتی در انتخاب همسر خصوصا در دختران، احتمال افزایش انحرافات، احساس سربار بودن در خانواده و ده ها مشکل از این قبیل از جمله مشکلات ناشی از افزایش سن ازدواج است.

افسردگی و وسواس پیامدهای تاخیر در ازدواج
مهسا کریمی كارشناس ارشد روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به افزایش سن ازدواج در جامعه اظهار داشت: تجرد طولانی برای دختران دغدغه جدی و بحرانی تری است زیرا آسیب های روحی و اجتماعی بیشتری را برای این قشر از جامعه به وجود می آورد.
وی بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی، وسواس و بیماری های مربوط به استرس را از جمله پیامدهای تاخیر در سن ازدواج دانست و گفت: دختران زیادی هستند که وقتی سن ازدواج در آنها بالا می رود حاضرند همسر دوم مردان متاهل شوند از طرفی مجرد ماندن دختران تاثیر مستقیم بر آمار باروری و ولادت و شکل گرفتن نسل بعد دارد.


افزایش سن ازدواج منجر به کاهش باروری سالم در جامعه می شود
این کارشناس بیان کرد: افزایش سن ازدواج باعث کاسته شدن احساسات عاطفی در افراد و همچنین افزایش توقعات در طرفین می شود.
وی با بیان اینکه افزایش سن ازدواج منجر به کاهش باروری سالم در جامعه می شود، افزود: ازدواج آسان یکی از راهکارهای موثر جهت مقابله و مهار افزایش سن ازدواج است که در این زمینه فراهم کردن اشتغال برای جوانان، کمک به تامین مسکن و برپایی مراسم ازدواج ساده کمک شایانی به آنها می کند.

بروز پدیده پیر دختری و پیر پسری در جامعه
دکتر مجید ابهری نیز در گفت وگو با یک خبرگزاری در این خصوص اظهار کرد: وجود این تعداد جوان ازدواج نکرده در کشور در شرایطی است که شاهد افزایش فاصله بین بلوغ و سن ازدواج در میان جوانان کشور هستیم و این می تواند منجر به بروز پدیده پیر دختری و پیر پسری در دهه‌های بعدی می شود.


افزایش سن ازدواج تهدیدی برای آینده کشور
این آسیب شناس خاطرنشان کرد: افزایش سن ازدواج تهدیدی برای آینده کشور است و از سوی دیگر بنیان های خانواده را متزلزل می کند و پدیده پیر دختری و پیر پسری را در کشور رواج می دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 10 میلیون جوان در سن ازدواج وجود دارد که هنوز تشکیل خانواده نداده اند. از دیگر سو فاصله بین بلوغ و ازدواج به شدت در حال افزایش است و پسران که باید در سن 22 سالگی ازدواج کند، در سنین 29 تا 35 سالگی تشکیل خانواده می دهند که با این وضعیت به تعداد جوانان آماده ازدواج افزوده می شود.

هیچ برنامه ای برای حل مشکل جوانان در وزارت خانه انجام نمی شود
ابهری با بیان اینکه در سال آینده تعداد پسران آماده ازدواج افزایش پیدا می کند، دلایل بالا رفتن سن ازدواج و کم شدن تمایل جوانان به ازدواج را اینگونه بیان کرد: براساس نتایج تحقیقات بنیاد خانواده، عوامل مختلفی منجر به کاهش ازدواج در کشور می شود که شامل عوامل اقتصادی، رفتاری و روانی است.
ابهری نقش وزارت جوانان را در حمایت از ازدواج جوانان موثر ندانست و گفت: سازمان ملی جوانان باید دوباره احیا و اتاق فکری برای شناسایی و آسیب شناسی مشکلات حوزه جوان تشکیل شود. در حال حاضر مدیریت امور ورزش و جوانان با یکدیگر ادغام شده و عملاً هیچ اتفاق و برنامه ای برای حل مشکلات اجتماعی جوانان در این وزارتخانه انجام نمی شود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 53418

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcaaynm.49ne615kk4.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir