بایدها و نبایدها در مقابله با موج ششم کرونا/ راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا در طب سنتی و مدرن

27 مهر 1400 ساعت 14:06

این روزها در ابتدای پائیز که صدای پای موج ششم کرونا به گوش می رسد نیاز است با نگاه تازه و دقیق تر به مصاف این موج کرونا برویم تا کمتر شاهد از دست دادن هموطنان عزیزمان باشیم. برای بررسی راه های پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از وخامت حال بیماران در قبال کرونا میزگردی با حضور کارشناسان طب سنتی و مدرن برگزار کردیم.


به گزارش زاهدنیوز، به نقل از صاحب نیوز؛ حدود 20ماه از ابتلای اولین فرد ایرانی به ویروس کرونا می گذرد و امروز  بیش از 5 میلیون نفر  از هموطنان ما مبتلا شده‌اند که از این تعداد متاسفانه بیش از 124 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این روزها در ابتدای پائیز که صدای پای موج ششم به گوش می رسد نیاز است با یک بازنگری در سیاست های خود در مواجهه با این ویروس انجام شود و با نگاه تازه و دقیق تر به مصاف این موج برویم تا ان شاءالله کمتر شاهد از دست دادن هموطنان عزیزمان باشیم.

برای بررسی راه های پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از وخامت حال بیماران درقبال کرونا میزگردی با حضور دکتر مجتبی کرباسی، رئیس سابق بسیج جامعه پزشکی و حجت الاسلام سیداصغر اسماعیلی،مدیر موسسه انشا و کارشناس طب سنتی و حامد نامدار پژوهشگر سلامت توسط صاحب نیوز برگزار شد،برای اطلاع از مباحث مطرح شده متن پیش رو را مطالعه کنید.

صاحب نیوز: ضمن عرض خیرمقدم لطفا در مورد عوامل ابتلا به کووید19 و راه های پیشگری از ابتلا نظرات خود را بفرمائید.

*چیستی کرونا

 

مجتبی کرباسی: در این فرصتی که فراهم شده است باید خدمت شما عرض بکنم که ما در حوزه طبابت یک شاخه و رشته داریم که به عنوان طب پیشگیری مطرح است. این رشته همانطور که از اسم آن مشخص است تمرکز را بر روی پیشگیری دارد که به عنوان اصل مقدم بر درمان است.

به طور کلی حوزه طب به دو حوزه طب نظری و طب عملی که تقسیم بندی می‌شود، در حوزه طب عملی ما دو کار اصلی برای حفظ سلامت و یا بازگشت سلامت از حالت بیماری و هم چنین ارتقا سلامت را انجام می‌دهیم، که آن دو شاخه یکی پیشگیری و دیگری درمان است. در واقع پیشگیری، حفظ سلامت و صحت پیشگیری از بیماری است و درمان هم در واقع بازگرداندن بیماری به وضعیت سلامت است. این مسائل واضح و کلی است.

ما در حوزه پیشگیری بعضا مواجه با بیماری‌هایی می‌شویم که به عنوان بیماری‌های عفونی گفته می‌شود که این بدان معناست که یک عامل بیرونی وجود دارد که برای بدن یک عامل ناسازگار و ناهماهنگ است. وقتی که این عامل ناسازگار وارد بدن می‌شود فعالیت و تکثیر آن و تعاملاتی که می‌تواند با بدن داشته باشد، می‌تواند موجب به هم خوردن تعادل زیستی بدن و ایجاد اختلال در عملکرد بدن و در نتیجه بیماری ‌می‌شود.

*عوامل ایجاد بیماری

در حوزه بیماری‌های عفونی که ما یک عامل بیرونی داریم در واقع سه مسئله مهم مطرح است. یکی عامل عفونی است که تحت عنوان عامل میکروب گفته می‌شود ولی در واقع می‌تواند باکتری، میکروب، قارچ یا ویروس باشد و یا حتی می‌تواند گونه‌ای از انگل‌ها باشد که همه این‌ها عامل میکروبی گفته می‌شود که البته بعضی از انواع انگل‌ها با چشم نیز دیده می‌شوند.

یکی دیگر از مسائل و سر دیگر مثلث محیط است، محیطی که در واقع تعامل در آن ایجاد می‌شود بدان معنی که عامل بیرونی و بدن فرد این محیط است. ضلع سوم مثلث و آخرین مسئله بدن میزبان است که توسط آن عامل عفونی مورد دست اندازی قرار می‌گیرد، دو نگرش و دو رویکرد استراتژیک در پیشگیری از یک بیماری عفونی متصور است.

یکی از این‌ها این است که ما از مواجه شدن و ورود عامل میکروبی به بدن پیشگیری کنیم که این رویکرد تهدیدمحور است. در هر سیستمی تهدید از بیرون است. عامل میکروبی یک عامل تهدیدکننده بیرونی هنگامیکه وارد بدن بشود فعالیت و تکثیر آن و تعاملاتی که انجام می‌دهد باعث بیماری می‌شود‌.در رویکرد تهدید محور تمرکز ما بر روی عامل بیرونی بوده و میکروب است که در اصل یا از بین بردن میکروب در محیط است که ضدعفونی کردن محیط می‌تواند کمک کننده باشد و یا ایجاد سدی است که آن میکروب وارد بدن ما نشود.

برای مثال می‌توان گفت که لباس مخصوص پوشیدن، دستکش پوشیدن، ماسک زدن و از این قبیل می‌تواند سد ورود میکروب باشد. در نهایت ما کارهایی را انجام می‌دهیم که از ورود و مواجهه عامل میکروبی بیرونی پیشگیری کنیم. این رویکرد را تهدید محور می‌نامند و قواعد خود را دارد و اصول پیشگیری در این رویکرد شکل و شمایل خاص خود را دارد. بطور خاص الان با توجه به همین رویکرد توصیه به ضدعفونی کردن محیط، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی دست جرو عواملی است که باعث می‌شود ما از عامل میکروبی اجتناب بکنیم که وارد بدن بشود و رویکرد عدم مواجهه را دنبال می‌کنیم.

اما رویکرد دوم رویکردی است که ما اسم آن را رویکرد آسیب محور می‌گذاریم زیرا گفته شد که تهدید از بیرون و آسیب از درون است.در این رویکرد در واقع ما تمرکز را بر شرایط میزبان می‌گذاریم. این بدان معنی است که این رویکرد بر این اساس تنظیم شده است که آن چیزی که بیماری را ایجاد می‌کند، صرف ورود عامل میکروبی به بدن نیست بلکه آن زمین مساعد و آن شرایط میزبان است که تعیین می کند، پس از ورود عامل بیماری زا به بدن چه اتفاقی بیفتد که اگر بیماری ایجاد شد خفیف یا گذرا باشد یا اینکه بیماری شدید باشد و فرد را از پای در بیاورد.

*تقویت دستگاه ایمنی

در رویکرد آسیب محور در حقیقت ما متوجه یک سیستم مهم و اساسی در بدن می‌شویم که سیستم ایمنی نام دارد. در حقیقت این سیستم به مثابه یک ارتش برای کشور است که عوامل تهاجمی که به بدن وارد می‌شود را با سدها و چک‌پوینت‌هایی که دارد از سطح ورودی بدن تا درون بافت‌ها و تا داخل خون را یک مجموعه‌ای از سدها را در بدن طرحی کرده تا از عامل بیرونی جلوگیری کرده و آن را در دام بیاندازد، غیر فعال کرده و از بیماری پیشگیری کند. این سیستم دفاعی از نظر طب جدید شناسایی شده که به آن سیستم ایمنی می‌گویند. در طب سنتی ایرانی با یک تقریب اگر بخواهیم بگوییم، دوستان طب سنتی به آن نفس مدبره می‌گویند. معمولا به عنوان یک سیستم هوشمندی که بدن را تدبیر می‌کند و از اینکه از تعادل مزاجی خود خارج بشود جلوگیری می‌کند که اگر مزاج به تعادل خود باشد این به بهترین شکل عمل می‌کند. اما اگر شیوه‌های غلط سبک زندگی پیگیری بشود که باعث سو مزاج‌های خیلی نهادینه شده می‌شود کار را سخت کرده و بدن آسیب پذیر شده و می‌تواند از پا در بیاید.

در طب سنتی به میکروب عامل غریبه گفته می‌شود، شاید در فضای گذشته و با امکانات گذشته شناسایی آن عامل غریبه به آن دقتی که در حال حاضر وجود دارد نبوده است، بیشترین کاری که حکمای قدیم انجام می‌دادند این بوده که فعل آن عامل غریبه و آلودگی که وارد بدن شده را بررسی می‌کردند و سعی می‌کردند که در واقع با آن فعل و اختلال ایجاد شده مقابله بکنند. این مقابله از طریق تنظیم و فعالسازی مواردی در بدن که به عنوان پاکسازی وجود دارد ، به طور کلی تقویت عمومی بدن و رعایت و ساماندهی ضوابط ۶ گانه که تعریف شده است.

*رویکرد طب مدرن

در طب مدرن در تاریخچه و سابقه مشاهده می‌کنیم که یک نگاهی به شرایط زیستی و شرایط بیمار توسط برخی از دانشمندان قدیم بوده است. آن نظری که در رابطه با بیماری‌های عفونی غالب می‌شود نظر پاستور است. در فضای طب مدرن هر دو رویکرد مورد مجادله قرار گرفته است، اما متاسفانه، البته از زاویه دید ما ، آن رویکرد غالب رویکرد لویی پاستور بوده است که در واقع همان رویکرد تحلیل محور بود که بنده توضیح دادم. تمرکز در پیشگیری از عامل میکروبی و عفونی است و بحث‌های پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون که بعدا ایجاد شد در حقیقت تدابیری بود که لویی پاستور بر اساس نظریه‌ای که داشت شکل گرفت.

این نظریه مبتنی بر مهارسازی، پاکسازی ، غیرفعال سازی میکروب در محیط ، ممانعت از ورود میکروب و در صورت ورود استفاده از ضد میکروب‌ها و بعدا داروهای ضد التهاب و کورتون‌ها بود که برای رفع واکنش‌های التهابی بدن ایجاد شد.

این یک اجمال و مقدمه‌ای بود که بنده در تعریف پیشگیری و دو رویکرد مهمی که در آن وجود دارد و نگاه‌های طب سنتی و مدرن بیان شد که نگاه مدرن، همان نظریه لویی پاستور بوده و تعریفی که ایشان از میکروب داشتند. در حقیقت نگاه لویی پاستور اینگونه است که ان چیزی که عامل بیماری است، ورود میکروب به سیستم بدن است و باعث ایجاد بیماری می‌شود که عامل تعیین کننده همین عامل میکروبی وارد شده است.اما نگاه دوم که آسیب محور است، عامل تعیین کننده بیماری و رقم زننده این که چه اتفاق زیستی بیفتد را بدن ما و شرایط زیستی ما است که فکر میکنم دوست عزیزمان آقای نامدار بیشتر بتوانند در این رابطه توضیح بدهند.

صاحب نیوز: هنوز وارد بحث پیشگیری از ابتلا نشدید،اگر امکانش هست پیرامون این مسئله ادامه بدید.

 

کرباسی: این پایه بحث است که دو شاهراه را بنده مشخص کردم. ما مواجهه با یک بیماری عفونی هستیم.اینکه بدانیم بیماری عفونی چیست و در ان مثلث چیست و با دو راه می‌توان به جنگ این بیماری رفت که اقای نامدار روی این دو راه مانور خواهند داد و الزامات هر مسیر را مشخص خواهند کرد.پس از الزامات ، بیان عوارض در مسیر خواهد بود.همه این موارد محل بحث است. ما در واقع می‌خواهیم به یک استراتژی پیشگیری برسیم و نه اینکه بیان کنیم تنها تعدادی کار را انجام بدهید، حال انکه شخص دیگری می‌تواند تعداد کار دیگری را مشخص بکند. ما میخواهیم از ریشه رویکرد خود را مبتنی بر شناخت و دانش و درکی از موضوع پیدا می‌کنیم قرار بدهیم.

 

سید اصغر اسماعیلی: هنگامیکه یک مصداق برای یک مسئله تعیین می‌کنیم، اصولا چالشی است و هر کس از نظر خودش و با استفاده از ذکاوت خودش یک مثالی را بیان می‌کند ولی وقتی شما صورت کلی را تعیین بکنید، حال دیگر هر فردی راهکاری بدهد، برای مثال یک نفر راهکار برای اصفهان می‌دهد و یک نفر راهکاری را برای تهران می‌دهد و تفاوت دارد و این مصادیق این جا بکار می‌آیدو حال انکه مصادیق کاملا متمایز از یکدیگر هستند ولی در صورت کلی یکی هستند.

*مقایسه نظریه پاستور و بیجامپ

حامد نامدار: در علت بیماری‌ها ما از ۱۶۰ الی ۱۷۰ سال پیش انقلابی در حوزه تاریخ طب ایجاد شد و نظریه لویی پاستور مطرح شد. این نظریه به این گونه بود که پاستور بیان کرد که علت بیماری میکروارگانیسم‌ها یا ریز جانداران هستند که آن موقع باکتری‌ها و انگل‌ها بودند، در سال های بعد ویروس‌ها کشف شدند. همزمان یک نظریه دیگری نیز در غرب مطرح بود که این نظریه به نظریه‌ی طب ایرانی نزدیک است و نظریه مهمی هم است.مقابل نظریه پاستور یک نظریه محیط است که این نظریه از طرف آقای بیچامپ مطرح شده است. در این نظریه بیان می کند که علت بیماری‌ها جرم نیستند بلکه علت بیماری‌ها محیط هستند و این در بیماری‌هایی است که عامل بیرونی دارند، به این دلیل که علت بیماری‌ها دو عامل بیرونی و درونی است. عامل بیرونی را عفونت می‌نامند که در طب قدیم و ایرانی به آن عامل غریبه‌ می گویند. آقای بیچامپ مطرح می‌کرد که علت بیماری‌ها محیط است. اگر در محیط اختلالی بوجود بیاید که علت این اختلالات را اقای بیچامپ سموم تعریف می‌کرد که می‌تواند عامل بیماری باشد، این سموم هوا و زمین را آلوده کرده که در نهایت موجب آلودگی غذا و آب می‌شود و باعث بیماری می‌شود‌ که منشا بیرونی دارد. این نکته تئوری محیط است که تئوری خیلی جالبی است اما خیلی عجیب توسط انجمن علمی سلطنتی انگلستان نظریه لویی پاستور در فرانسه پذیرفته می‌شود و نظریه بیچامپ بطور کلی به کنار گذاشته شده و بایکوت می‌شود. کما اینکه شما اگر در حال حاضر در اینترنت جستجو بکنید، نکات خیلی جدی راجب بیچامپ نمی‌بینید. البته یک کتاب خیلی مهم است که متاسفانه ترجمه نشده است که من دوستان را ارجاع به این کتاب می‌دهم که حتما این کتاب را مطالعه کنند. عنوان این کتاب بیچامپ یا پاستور است که حدود ۴۰۰ صفحه است و این مسئله را باز می‌کند.نکته بسیار مهمی که اینجا مطرح است این است که عامل بیرونی در بیماری‌ها را جرم یا محیط بنامیم. بایستی تکلیف مشخص بشود.،اینکه کدامیک درست است، می‌تواند موضع ما را نسبت به درمان و پیشگیری متحول کند کما اینکه بعد از پاستور بطور کلی موضع طب عوض شد.

*قرابت نظریه بیجامپ با طب سنتی

ساختار جرم وقتی مقصر شد، باید انتی بیوتیک ها بیاید و بیماری‌هایی که ضد جرم هستند. در نظریه محیط ، نظریه میکروزیماها را مطرح می‌کند و بیان می کند که میکروزیماها یا همان جرم‌ها، به اسم پاک کن جادویی می نامد، بیان می‌شود کارشان این است که وقتی سیستم دچار اختلال می‌شود یا مبتنی بر نظریه طب سنتی بخواهیم بیان بکنیم، خلط فاسد ایجاد می‌شود. در طب سنتی ایرانی بیان می‌کند علت بیماری سومزاج است که باعث خلط فاسد می‌شود. عواملی مانند ریزجانداران کارشان این است که این‌ها را پاکسازی می‌کنند و خودشان عامل بیماری نیستند، در صحنه حضور دارند و خلط فاسد را پاکسازی می‌کنند اما پاستور این موارد را در زیر میکروسکوپ دید و علت بیماری و خود بیماری را به گردن جرم انداخت. این نکته باید حل بشود که می‌تواند یک انقلاب در حوزه طب ایجاد می‌کند و طب را به قبل از پاستور بر میگرداند. این نگاه، نگاه دقیقی است که با طب سنتی ما همخوانی بسیاری را دارد. ما قویترین طب را داشتیم و تا ۷۰۰ سال قانون بوعلی سینا در اروپا تدریس می‌شده است و طب ما قدرتمندترین طب جهان بوده است و این گفته محققان تاریخی است که طب ایرانی را قوی‌تر از همه می‌دانستند. اینکه ما به نظریه قبلی برگردیم می‌تواند یک انقلاب را ایجاد بکند.

*چهار رویکرد مقابله با عامل بیرونی

نکته بعدی ان است که رویکردهای مواجهه با عوامل بیرونی بیماری یعنی عفونت‌ها ما چهار رویکرد را داریم که ذیل مکاتب امنیتی تعریف می‌شود. زیرا در مورد ایمنی سیستم در حال صحبت هستیم.

حال در مواجهه با این ساختار ما چهار مکتب را داریم. مکتب اول یا رویکرد اول تهدید محور است. یعنی اینکه عامل بیرونی را در همان بیرون مبارزه بکنیم، مانند همین پروتکل‌هایی که در حال حاضر وجود دارد و این پروتکل‌ها رویکرد اول را دارند. رویکرد اول می‌گوید که عامل بیماری را نگذارید وارد بشود، تهدید را بیرون و قبل از ورود نابود بشود. برای مثال پوشیدن دستکش، زدن ماسک، شستشوی دست‌ها، ضد عفونی محیط و رعایت کردن فاصله فیزیکی از این قبیل موارد است.

جالب است در حوزه رویکرد مکاتب امنیتی این رویکرد، رویکرد حداقلی است. یعنی ما در سیستم تقویت بدن این رویکرد که تهدید محور است حداقلی است. رویکرد بعدی آسیب محور است. یعنی بیاییم ضعف‌ها را از درون بپوشانیم و ضعف‌های سیستم را از بین ببریم و این‌ها را قوی بکنیم و بحث راهکارهای قوی کردن سیستم ایمنی بحث گسترده‌ای دارد که ما در ادامه مبحث آقای دکتر اشاره می‌کنند که رابطه با سبک زندگی، نکات خوراک و خواب و ورزش ، امراض نفسانی و پاکسازی اب و هوا و تمامی این‌ها را بررسی می‌کنند.این نکات را در رویکرد آسیب محور ما اشاره میکنیم که چطور ضعف‌ها و آسیب‌ها را شناسایی بکنیم و ببندیم تا عامل بیرونی وارد نشده و اسیب نبینیم. رویکرد بعدی، رویکرد بسیار قوی‌تر است که فرصت طلب نام دارد.

در این رویکرد ساختاری است که ما ضعف را شناسایی می‌کنیم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم.این رویکرد بسیار مهم است‌ که ما نه تنها تهدید را بد ندانسته بلکه به عنوان یک عاملی در نظر می‌گیریم که تبدیل به فرصت کرده و خود را قوی می‌کنیم و به عنوان یک مانور در نظر گرفته و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شویم.مرحله بعدی یک رویکرد موقعیت طلب وجود دارد. در این رویکرد ما تهدید را کاملا تبدیل به یک فرصت طلایی می‌کنیم و اصطلاحا باعث رشد و متعالی شدن می‌شویم. اما ان چیزی که در مباحث پیشگیری در حوزه کرونا در حال اتفاق افتادن است، رویکرد اول است و فقط به همین اشاره می‌شود.

ایمنی ریشه در کلمه آمَنَ و ایمان دارد، یعنی اگر بخواهیم کمی ریشه یابی بکنیم کلمه امنیت به ایمان می‌رسد و یک ساختار ویژه‌ای دارد که بتوانیم امنیت را ایجاد بکنیم.مقابل این دقیقا ترس وجود دارد. یکی از چیزهایی که ما در حال حاضر به وفور مشاهده می‌کنیم و مخصوصا در مواجهه با کرونا نیز وجود دارد. مبحث ما بگونه‌ای است که ذیل پاندمی کرونا در حال صحبت هستیم.

*ترس و اثر آن روی سیستم ایمنی بدن

در مواجهه با کرونا چیزی که مشاهده می‌شود ترس است ، ترس سیستم ایمنی را دچار مشکل می‌کند و در صورتیکه ایمان و امنیت این ساختار امن بودن که موجب آرامش‌ می‌شود و امنیت و ایمنی بالا می‌رود.

*نشاط و امید باعث ایجاد آرامش در بدن می شود

بحث نشاط و امید دست در گردن هم هستند و نشاط فوق‌العاده امید مردم را بالا می‌برد.اگر بواسطه رابطه با خدا یا ائمه اطهار این مسئله ایجاد می‌شد، کمک بسیاری می کرد و فضا را آرام می کرد.برای همین پمپاژ آرامش و مسائلی را آرامش زا هستند کمک می کند به این مسایلی که ان ایمنی ایجاد بشود و فوق العاده کمک می‌کند.

پس از ۲۱ ماه از کرونا ما فقط راجع به پروتکل‌هایی صحبت می‌کنیم که مبتنی بر رویکرد تهدید محور است و تهدید را نگذار وارد بشود و اگر وارد شد بیمار شدی باید درمان بشوی، یعنی از فاز پیشگیری بلافاصله وارد درمان می‌شود.

*چهار بعد انسان

 

سید اصغر اسماعیلی: ما با بعضی از دوستان که در دانشگاه علوم پزشکی بودند دوست بوده‌ایم و در اردوهای جهاد سلامت که شرکت می کردیم حضور داشتند و هم جهت حرکت می‌کردیم و بعضی از نکاتی را که بنده طلبه در حوزه طب سنتی بیان می‌کردم و گارد شدیدی در مقابل ما است اما همین که از جنس دوستان باشند و هم دانشگاهی باشند راحت‌تر قبول می‌کنند.
بحثی که است این است که ما در مورد انسان شناسی برای انسان چهار بُعد را قائل هستیم.

جسم، نفس، محیط و ماورا این ۴ بعد است و در مبحث ماورا مباحث جدی است و امروز صبح که بنده یک روایت را یادداشت کردم که همراه بیاورم، امام سجاد شروع می‌کنند که در دعای کمیل امیرالمومنین میفرماید که اللهم اعفرلی الذنوب التی تغیر النعم تنزل البلا. همه ما شک نداریم که این ویروس در جامعه یک بلا است و علت این بلا چیست. مگر می‌شود که دنیایی که خداوند با آن حکمت ایجاد کرده است یک همچین اتفاقی به این بزرگی بیفتد و ما این را به اراده خداوند مربوط نکنیم. در این روایت حضرت می‌آیند و تک تک این موارد را توضیح می دهند که کدام گناه بلا نازل می‌کند، کدام گناه است که پرده‌های عصمت را پاره می‌کند، کدام گناه است که امت‌ها را تغییر می‌دهد. بدا به حال ما که حضرت می‌فرماید کسی از سوز و گداز فریادرس بخواهد و کسی کمک به او نکند ، این باعث نازل شدن بلا می‌شود.بحث ترک یاری رساندن به مظلوم آثار تکوینی دارد. حاج اقا مجتبی تهرانی و اقای خوشبخت چندین باری در سخنرانی خود در تهران این بحث‌ها را اعلام کردند و برخورد سطحی و عامیانه شد.

ولی این روایت وجود دارد و حضرت در بیان اعلام هستند و تمییز قرار می‌دهند و سومین مورد بحث تضییع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. این سه مورد باعث بلا است. حال در هر جامعه‌ای که می‌خواهد باشد. بحث بسیار جدی است و ماورایی است و آنچه در عالم ماده سبب ندارد ما بیان می‌کنیم که ماورایی است. این بحث باید بررسی بشود و البته مشهود است که در این ۸ سال گذشته ما کاملا دیدیم که بحث اعتماد عمومی و عدالت اجتماعی چگونه از بین رفت.

* رطوبت در بدن عامل ایجاد عفونت

بحث عامل غریبه و دیگر موارد را دوستان به خوبی فرمودند و به عبارتی در بعضی از کتب طب سنتی این عوامل را هوای هوایی می‌نامند.آب، خاک و هوا و گاهی ترکیب این موارد است.در یک مکانی مرطوبیت وجود دارد و گرما نمی‌تواند ان را از بین ببرد و این خود باعث و عامل است.رطوبت زاید است و حرارت توانایی زدودن ان را ندارد و خود این عفونت است. یکی از دلایلی که سال گذشته در اواخر بهار طب قدیم و جدید میگفتند که در تابستان میزان پیک کرونا کمتر می‌شود ولی در هر دو تابستان موارد ابتلا بیشتر بود. علت این است که حرارت اقلیم بالا می‌رود و عفونت کمتر ایجاد می‌شود و بیماری کمتر می‌شود ولی این مورد شدید‌تر شدو این تحلیل می‌خواهد، و این ترکیبی است که به تغذیه مردم بر میگردد که بواسطه تغییر فصل و غذاهایی که می‌اید.

میوه‌های فصل تابستان همواره آبدار است و رطوبت غریبه وارد بدن می‌شود و بدن نیز با اینکه آب و هوا گرم شده است توانایی برخورد با این رطوبت غریبه را ندارد و نتیجه عفونت می‌شود. در بحث محیط بحث خود هوا هم مطرح است. آیت الله مهدوی می‌فرمودند که یک جلسه بین مسئولین بهداشتی و بهداشتی سیاسی برگزار شد که بیماری سرطان و بعضی بیماری‌های خاص در فضای استان اصفهان زیاد شده است و ادارات و خیرین یک هزینه برای بیماری‌های خاص بگذارند. حاج آقا علت را از مسئولین جویا شدند که عوامل را گفتند و به الودگی هوا رسیدند و حاج اقا علت الودگی هوا را جویا شدند، باز نیز شروع به بیان کردند که البته بیشتر این آلودگی به علت صنعتی بودن اصفهان است و جمعیت ماشینی اصفهان زیاد نیست.

*اثر تغییر اقلیم و آلودگی هوا در بدن

 

مسئولان نشستند و صحبت کردند و تحقیقات انجام شد و در انتها به این رسیدند که بحث صنایع کلان اطراف اصفهان این هوا را آلوده می‌کند. در طب سنتی وظیفه هوا ترویح قلب است و زمانیکه این بدرستی اتفاق نیفتد، خود انسان را درگیر می‌کند. در بحث محیط ترکیب هوا و آب و زمین و ترکیب این موارد باید بررسی بشود و وضعیتی که ما الان دچار آن هستیم این است که در این چند سال اخیر یک تغییر اقلیم در کشور اتفاق افتاده است. به خصوص این اتفاقات باعث کمبود بارش و اینکه نظام‌های سیاسی توانایی حفظ آبهای سطحی را هم نداشتند. در همین شهر اصفهان بواسطه جاری نبودن زاینده رود بطور کامل تفاوت اقلیم را می‌بینید،زمستان‌های خیلی سرد که بدون هیچ‌گونه بارندگی است.در عوامل بیماری و سو مزاج‌ها، این سومزاج‌ها گرم یا سرد است و شما در علوم شیمی می‌خوانید که آب ظرفیت دمایی زیادی دارد، یعنی تغییر دمای اب طول می‌کشد. اما جسمی که رطوبت نداشته باشد بلافاصله رطوبت را گرفته و تغییر دما ایجاد می‌شود. اب و هوا هر چه خشک‌تر بشود تغییر دمایی هم بیشتر می‌شود.

در کویر اوج گرما در وسط روز و اوج سرما را هم دارید و اختلاف دما شدید است و خود باعث بیماری است. حال اقلیم در کل کشور تغییر کرده است و از لحاظ محیطی تغییر اقلیم و محیط ۱۰۰ درصد ایجاد شده است و یکی از عوامل بیرونی است که ایجاد شده است و در تمام بدن‌ها اثر گذار است. برای همین در بحث محیط دومین شاخصه که بخواهیم در بحث ایمنی کار بکنیم به بحث کلان زاینده رود برمی گردد و بحث سیاسی می‌شود.

در بحث اقلیم در سطح کل کشور این اتفاق افتاده است و در شهر اصفهان بواسطه خشکسالی و اتفاقات دیگر این تغییر محیطی هم ایجاد شده است. بنده راجع به شهر اصفهان بحث می کنم و عوامل بیرونی در اصفهان ایجاد شده است و اثر گذار هم است. یک قدم جلوتر در بحث نفس یا روح است.

*ترساندن مردم،اشتباه بزرگ در مقابله با کرونا

امراض نفسانی و بحث ابعاد انسانی بحث ترس که فرمودند و ترجمه‌ای که از ایمان کردند واقعا درست است و ما گاهی اوقات می‌گوییم که اگر دین در دست ما نبود و در دست غربی‌ها بود خیلی بهتر از ما استفاده می‌کردند. فروید با یک کلمه شهوت و پرش شهوت یک مکتب روانشناسی تاسیس کرده است. دینی که با جزئیات به من ۴۸۰ صفت از انسان معرفی ‌می‌کند و راهکار می‌دهد و پک کاملی است، توانایی اینکه بتوانم از دل آن یک مکتب روانشناسی در بیاورم را ندارم و این واقعا ناشکری است. با دوستان در سالهای گذشته بحث داشتیم که خود کلمه ایمان و نگرش از جهت ایمان خود یک مکتب روانشناسی است.

سال ۹۸ رسما صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران چنان مردم را از بحث کرونا ترساندند که بنده خاطرم است که در اواخر اسفند شروع کردند دائما مشاور و روانشناس به تلویزیون اوردند که ترس ابتدای کار را از بین ببرند.ویژگی ترس این است که قبض روح می‌کند. قوه مدبره یکی از قوای نفس انسان است که وقتی عملکرد خود این نفس به هم بریزد، نتیجه این می‌شود که نه تنها قوه مدبره بلکه هیج یک از قوه‌ها عمل نمی‌کند. در بسیاری از اوقات به تجربه دیده‌ایم که حتی دارو می‌داده‌ایم که حتی قوه دافعه طرف فعال بشود .

آرامش هم به این راحتی پمپاژ نمی‌شود. برای مثال بطور ناگهانی بورس سقوط آزاد می‌کند و نباید انتظار داشته باشیم که مردم آرامش داشته باشند و یا تصمیمات ناگهانی که از لحاظ سیاسی که در مملکت گرفته می‌شود به شدت تاثیر گذار است. این‌ها ابعاد سیاسی و اجتماعی را کاملا درگیر می‌کند و ما با انسان طرف هستیم و انسان یک پک کامل می‌خواهد.صرف نگاه جسمانی به ما جواب نمی‌دهد. دوستان اشاره کردند که گاهی اوقات صرف اینکه دارویی تجویز بشود به ما جواب نمی‌دهد. الان به نقطه‌ای رسیده است که رشته‌هایی در فضای دانشگاه و علوم تجربی جدید خارج می‌شود که کاملا به سمت مسائل روحی و روانی جهت پیدا می‌کند.این مسئله را هم باید به آن دقت داشت. در انتها بحث جسم مطرح است که همان مبحث رویکرد تحلیل محور و یا آسیب محور است که دوستان نیز اشاره کردند.ما نگاهمان نسبت به طبیب باید نگاه درستی باشد.

 

*اثر سبک زنگی در مواجهه با بیماری

در طب سنتی طبیب را خادم طبیعت می‌دانند، نه اینکه معارض طبیعت و یا حاکم بر طبیعت باشد. ما خودمان را حاکم طبیعت می‌دانیم که دست بر طبیعت می‌بریم و کوه‌ها را می‌تراشیم و تونل میزنیم و پل‌های عجیب و غریب میزنیم پس خود را حاکم می‌دانیم و میگوییم که این‌ها برای انسان است و با نگاه مالکانه و خودخواهانه ورود می‌کنیم. نتیجه این حرکت آن است که رسما طبیعت را به دشمنی با خود وامیداریم و این مسئله جدی است.طبق اصل اولی ما اصلا نیازی به طبیب و پزشک نداریم. مهم این است که انسان روند طبیعی بدن خودش را به شکل کاملا طبیعی و حکیمانه جلو ببرد. حال در طب سنتی به آن سبته ضروریه‌ می‌گویند که بحث خواب و بیداری ، حرکت و سکون ، امراض نفسانی و یا بحث هوا و بحث خوراک و نوشیدنی‌ها است. همه آن چیزهایی کا در زندگی عادی ما نیز وجود دارد.
بحث سبک زندگی معمول آدم‌ها است که قدیم حکیمانه جلو می‌رفت، اما در حال حاضر اصلا حکیمانه نیست. بدان معنا که آن رویای آمریکایی که تو هر چه که می‌خواهی باید به آن برسی ، این رسما در زندگی ما نهادینه شده است. اینکه من دوست دارم این غذا را بخورم و خیلی راحت می‌روم و این کار را می‌کنم.حال خداوند در قرآن می‌فرماید که به طعام خود نگاه کن که چه می خوری ، ما اصلا به آن توجه نداریم. به همین دلیل در خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها، خواب و بیداری رسما همه جای این سبته ضروریه و به عبارت طب جدید پیشگیری، این حفظ سلامت صورت نمی‌گیرد و اینکه چگونه می‌توان آن را حفظ کرد این گونه است که هر چیز را حکیمانه سرجای خودش انجام بشود.ما باید جزئیات این موارد را بررسی بکنیم.

در بحث ایمنی این است که حرکت و سکون چگونه بشود،در این داستان جسم هم یک بعد این مسئله است و جسم را ما کاملا یک بعد ضعیف از انسان می‌دانیم. یعنی الان آنقدر که در بحث پروتکل‌های درمانی که صرف پیشگیری محیط است، روی آن نقطه از وجود انسان که برجسته‌تر و مهم‌تر و حتی اثر گذارتر هست ما اصلا برنامه ای نداریم و این واهمه ایجاد میکند. ما خودمان بیمار کرونایی که می‌آید رسما برخورد این شکلی است که چیز خاصی نیست. اولین کار‌ ما این است که در فضای روحی و روانی کار ‌می‌کنیم تا به لطف خدا سریع‌تر به نتیجه برسیم.برای بحث راه‌های پیشگیری محیط روح برای ما مهم‌تر محیط جسم است.

مباحث ما در میزگرد ادامه دارد که بخش دوم آن در روز های آتی منتشر خواهد شد،امیدواریم که تا اینجای مباحث برای شما سودمند بوده باشد و بتواند در کنار واکسیناسیون و راه حل ها و پروتکل های بهداشتی پیشگیری در طب مدرن در طب سنتی هم و موارد روانی هم کمک حال شما باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 60483

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcaeyni.49nwa15kk4.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir