گزارش«زاهدانه» از تدوین سند توسعه پرورش شتر در جنوب شرق کشور؛

سیستان و بلوچستان رکورددار پرورش شتر در کشور/ ارائه طرح پلاک های شبرنگ برای جلوگیری از سوانح جاده ای

28 آذر 1394 ساعت 8:09

معاون ‌سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور را در کار پرورش شتر به خود اختصاص داده است، گفت: مهمترین بخش و اعظم نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می شود.


به گزارش زاهدانه، دومین استان پهناور کشور دارای ظرفیت و پتانسیل های زیادی در زمینه های مختلفی همچون بهره گیری از انرژی باد، پتانسیلهای معدنی، تجاری، گردشگری و اقتصادی، وجود مرزهای مشترک با کشورهای همسایه و مناطق آزاد و غیره ای است که می توان از تمامی آنها برای توسعه و پیشرفت در عرصه های مختلف کمک گرفت به خصوص اینکه این استان رتبه نخست پرورش شتر در کشور را به خود اختصاص داده است.

نیمی از جمعیت شتر کشور متعلق به سیستان و بلوچستان است

از آنجایی که شتر حیوانی مقاوم با شرایط سخت است سیستان و بلوچستان بعلت مراتع و دشت های زیادی که دارد بعنوان مهمترین زیستگاه پرورش شتر در کشور به شمار می آید بگونه ای که با دارا بودن 74هزار نفر شتر نیمی از جمعیت شتر کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است، از همین رو وجود پتانسیل ها و مزیت های این استان برای پرورش شتر باعث شد تا سند پرورش شتر تدوین شود زیرا شتر بعنوان محصولی ارزشمند و ارگانیک است که می تواند نقش مهمی در تامین سلامت انسان داشته باشد و ارزش غذایی مطلوب آن نیز کمک شایانی به اقتصاد استان می‌کند چرا که بیشترین نیاز بازار گوشت کشور از این استان تامین می گردد.
گفتنی است که در تدوین این سند به رفع چالش های پیش روی پرورش این دام، ساخت جایگاههای بهداشتی و سنتی در مناطق مستعد و تامین بخشی از گوشت مورد نیاز بازار توجه ویژه ای شده است از همین رو امید می رود تا در این افق جمعیت شتر به دو برابر فعلی برسد.


بیشترین علت تلفات شتر زاد و ولد آن در بیابان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در جلسه ای که با حضور کارشناسان بهبود تولیدات دامی استان در خصوص سند توسعه پرورش شتر برگزار شده بود، اظهار داشت: در این طرح جایگاه بهداشتی و مناسبی برای شتر تعریف شده است که حدود 180 میلیارد ريال اعتبار برای ساماندهی جایگاههای شتر نیاز است.
رضا نجفی بیشترین علت تلفات شتر را زاد و ولد این حیوان در بیابان های عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز طرحی برای ساماندهی ارائه شده تا از تلفات شتر در بیابان ها جلوگیری شود.

ارائه طرح پلاک های شب نما برای جلوگیری از سوانح جاده ای

وی در ادامه با اشاره به وجود 74 هزار نفر شتر در سیستان وبلوچستان افزود: در صورتی که این طرح به تصویب برسد پرورش این دام به دو برابر خواهد رسید .
این مسئول برای جلوگیری از تلفات و سوانح جاده ای که بعلت تردد این حیوان در جاده ها اتفاق می افتد نیز بیان داشت: ایجاد پلاک های شبرنگ طرح دیگری است که ارائه داده ایم تا به گردن شترها آویزان شود که در صورت به تصویب رسیدن این مهم نیز به اجرایی می شود.
نجفی از دیگر طرح ها در سند توسعه پرورش شتر را احداث 335 جایگاه بهداشتی سنتی با ظرفیت هر واحد 19 نفر شتربیان کرد و ادامه داد: 10 مرکز جمع آوری شیر در مناطق مستعد پرورش از دیگر طرحهایی است که در سیستان و بلوچستان اجرایی خواهد شد.

سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور را در کار پرورش شتر به خود اختصاص داده است

معاون ‌سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این راستا در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین جمعیت شتر با دارا بودن 74 هزار نفر متعلق به سیستان و بلوچستان است و اعتباراتی که برای سند توسعه پرورش شتر پیش بینی شده مبلغی به اعتبار 180 میلیارد ريال می باشد.
مجتبی پیری با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور را در کار پرورش شتر به خود اختصاص داده است، گفت: مهمترین بخش و اعظم نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می شود.
وی با بیان اینکه مراتع و دشت‌های مناطق مختلف استان قابلیت پرورش شتر را دارند، افزود: گوشت مورد نیاز استانهای یزد، کرمان، اصفهان، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از این استان فراهم می شود.

سیستان وبلوچستان پتانسیل صادرات این حیوان به کشورهای عربی را دارد

این مسئول با بیان اینکه سیستان و بلوچستان قابلیت و پتانسیل صادرات این گوشت و حیوان شتر را به سایر کشورهای دیگر هم دارد، تصریح کرد: پیگیر مجوزهای لازم برای صادرات این حیوان به کشورهای عربی هستیم زیرا متقاضی در این زمینه به ویژه در بحث مسابقات شتر سواری و ورزشی وجود دارد.
وی مهم‌ترین زیستگاه شتر بومی سیستان و بلوچستان را در حوزه شهرهای زاهدان، ایرانشهر، دلگان و سیستان عنوان کرد.
پیری در ادامه برای کاهش تلفات و حوادث جاده ای نیز اجرای طرح پلاک شب نما را مطرح کرد و گفت: چندین سال قبل بحث پلاک شب نما برای شتر ارائه داده بودیم که تامین اعتبار نشد لذا در طرح ندوین سند پرورش شتر این موضوع راگنجانده ایم تا برای کاهش تلفات و حوادث جاده ای این مهم اجرا شود و شترداران آنرا بر گردن شترها آویزان کنند.

گزارش: نجمه خسروپرست(منبع جوان)


کد مطلب: 48586

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcaimny.49naa15kk4.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir