حاشیه های عدم نظارت بر تولیدات ویدئویی فضای مجازی

اینجا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد منتشر می شود/ ماهواره ندارید، "آپارات" ببینید!

6 دی 1396 ساعت 9:12

در حالی مدیران آپارات با وضع قوانینی مدعی کنترل محتوای منتشر شده در این سایت هستند که به نظر می رسد کاربرمحور بودن به توجیهی برای انتشار محتواهای مغایر با فرهنگ اسلامی ایرانی بدل شده است.


به گزارش زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، سالهای زیادی از ورود اینترنت و گسترش استفاده از آن در ایران می گذرد، امروز روند سرگرمی ها در کشور تغییر پیدا کرده، بر مبنای همین وب‌سایت‌های کاربر محور و تعاملی راه‌اندازی شد و در آنها علاوه بر قرارگیری متن، به تدریج نمایش فیلم و تصاویر افزوده شد و نهایتا در کنار این پایگاه‌ها، وب‌سایت‌هایی به صورت انحصاری به نمایش فیلم و کلیپ‌های کوتاه و با موضوعات نامحدود اقدام کردند.
‌مطالب جذاب و کشف سلایق جامعه باعث شده این وب‌سایت‌ها توانستند در مدت کوتاهی به یكی از جذاب‌ترین و پربازدیدترین سایت‌های مورد توجه کاربران مجازی در دنیا تبدیل شوند. زمانی که این سایت‌ها در دنیا فعالیت خودشان را گسترش دادند، توجه جمعیت زیادی را در دنیا به خود جلب کردند؛ همزمان با پیشرفت تکنولوژی‌های مجازی در ایران نیز این وب‌سایت‌ها مورد استقبال قرار گرفتند.
فیلتر یوتیوب همزمان با حوادث سال 1388، باعث شد تا ایده طراحی سرویس‌های اشتراک گذاری ویدئو در داخل کشور قوت بگیرد. اتفاقی که اولین بار و به طور آزمایشی در تاریخ 24 بهمن 1389 توسط شرکت «صبا ایده» و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در قالب راه‌اندازی وب‌گاه «آپارات» به وقوع پیوست. دو ماه بعد از آن، «آپارات» کار خود را به طور رسمی آغاز کرد تا به عنوان اولین سرویس‌ اشتراک گذاری ویدئو ایرانی شناخته شود.
آپارات در کمتر از 4 سال توانست تبدیل به ششمین سایت پربازدید مخاطبان ایرانی شود. سایتی که در غیاب رقبای خارجی چون «یوتیوب»، «دیلی‌موشن» و «ویمیو» تبدیل به پربازدیدترین سرویس فارسی به اشتراک‌گذاری ویدیو شد. سرویسی که به کاربران خود اجازه می‌داد در بخش‌هایی مختلفی همچون طنز، آموز تفریحی، مذهبی، موسیقی، سیاسی، علم و تکنولوژی، ورزشی و... ویدئوهای مورد نظر را به اشتراک بگذارند.
پیشرفت سریع این سرویس فارسی باعث شد تا اعتماد مخاطبان نسبت به آن افزایش یابد و حتی مخاطبان خارج از ایران در برخی کشورهای همسایه همچون افغانستان نیز به جمع استفاده کنندگان این سرویس بپیوندد. موضوعی که باعث گسترش تاثیر اجتماعی این سرویس در داخل کشور و حتی منطقه می‌شد. اما این رشد سریع در زمینه جذب مخاطبان، همراه با آفاتی بود. آفت‌هایی که پیش از این در مقیاسی دیگر برای سایر سرویس‌های سرشناس خارجی ارائه‌دهنده خدمات اشتراک ویدئو نیز تا حدودی به وجود آمده بود.
آپارت چی ها هر چند از ابتدای راه‌اندازی آن با وضع قوانینی چون «مغایرت نداشتن با شئونات اخلاقی و عرف جامعه»، «اهانت آمیز نبودن به مقامات سیاسی» و «نداشتن موزیک متن غیرمجاز» سعی در کنترل محتوای منتشر شده در این سایت را داشتند اما آنچه که در طول راه‌اندازی این وب‌سایت تاکنون عملیاتی و محقق نشد توجه به ضوابط و مقررات در نظر گرفته شده از سوی کاربران این وب‌سایت داخلی و عدم توجه و نظارت مدیران آن بر انتشار محتوای قرار گرفته در آپارات است.
امروز در آپارت ویدئوهایی از کنسرت‌ها خوانندگان غربی، فیلم‌های مربوط به زندگی شخصی بازیگران و فوتبالیست‌های خارجی، کلیپ‌های رقص دختران، کلیپ‌های موسوم به «دابسمش» با صحنه‌هایی از حضور دختران بی‌حجاب ایرانی، خوانندگان بی حجاب و ... در دسترس همگان قرار می گیرد.
علی ای حال هرچند مسئولین آپارات همواره مدعی رعایت تعیین خط قرمزهایی متناسب با شئونات اخلاقی جامعه برای اشتراک ویدئو در «آپارات» هستند اما رشد روز افزون مخاطبان و عدم نظارت دقیق خلاف این موضوع را ثابت می کند.
مسئولین این وب گاه نیز برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت محتوای ویدیوها با درج عبارت «مسئولیت محتوای ویدیوها با منتشر کننده آن است و آپارات مسئولیتی نسبت به آن ندارد.» در پایین صفحه اصلی این سایت، سعی کردند همه مسئولیت انتشار ویدیو را متوجه کاربران کنند.
در این آشفته بازار عدم نظارت بر محتوای آپارات چندی پیش این وب گاه در اقدامی خارج از عرف فرهنگ ایرانی مستقیم به سراغ عادی سازی روابط جنسی نامشروع رفته است! اقدامی که نمونه آن را در هیچ یک از برنامه‌های دیگر تاکنون مشاهده نشده است.
در همین خصوص مشرق می نویسد: در جدیدترین برنامه «تی وی گرام» در بخش «گزارشگرام» به سراغ موضوع «همراه یا Partner» " و همچنین «وان نایت استندOne night stand » (همباشی یک شبه) و عادی سازی این روابط در بین مردم می‌رود و گزارشگر آن در گفتگو با جوانان و خانواده‌های ایرانی به صراحت توضیح می‌دهد که منظورش این است که "تصمیمی است که آدمها با یکدیگر می‌گیرند و به بیرون می‌روند و یک پارتنر پیدا می‌کنند و یک شب را با هم می‌گذرانند و ..." آیا چیز خوبی است؟ و اغلب افراد آن را تایید می کنند و از تجربه کردن آن می‌گویند.
فی الواقع این ولنگاری و تغییر سبک زندگی جوانان ایرانی اینبار توسط جریان های داخلی موضوع ساده ای نیست که به راحتی بتوان در مورد آن چشم پوشی کرد، در هر حال این سئوال مطرح می شود که ناظران سایت آپارات آیا اصلا نظارتی بر محتوای ویدیوهای منتشر شده دارند؟ و آیا مسئولین برای این موضوعی تدبیری اتخاذ خواهند کرد؟

انتهای پیام//


کد مطلب: 56082

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcauwnm.49nia15kk4.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir