واکنش نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی و اقتصادی از اعتماد به آمریکا؛

اعتماد به آمریکا منطقی و عادلانه نیست/ بد عهدی آمریکا به دنیا ثابت شده است

12 آذر 1394 ساعت 7:56

در حالی دلخوشی ها به قرار داد برجام مطرح می شود که سابقه بی اعتمادی به آمریکا در تمام موارد دیده شده و برکسی پوشیده نیست که این خائن بزرگ جز اجرایی کردن اهداف شوم خود هیچ چیز در سر نمی پروراند از همین رو برخی معتقدند اعتماد به آمریکا منطقی و عادلانه نخواهد بود.


به گزارش زاهدانه، امیدواری به اجرای طرح برجام و عمل به بندهای قید شده در آن در حالی است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های خود خطاب به مردم و مسئولین گوشزد کرده اند که نمی شود به آمریکا اعتماد کرد زیرا همواره دشمنان انقلاب اسلامی درصدد موقعیتی هستند که بتوانند در درون کشور برای خود راه نفوذی پیدا کنند و از این طریق دست به اجرای اهداف شوم خود بزنند.
ابراز بی اعتمادی رهبر انقلاب به آمریکا شاید یکی از چالش های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تلقی شود که افکار عمومی را بر سر چرایی آن دچار سردرگمی کرده است .
برای آگاهی از این مخالفت باید بدانیم که آمریکا بارها نسبت به تعهداتی که داده پایبند نبوده و با بی حرمتی به قوانین سایر ملل دست به اقدامات وحشیانه ای زده است که همواره اعتماد کردن به این کشور و دولت مردانش ریسک بزرگی محسوب می شود.
نمونه ای از بدعهدی های این شیطان بزرگ را می توان در مذاکرات الجزایر به وضوح درک کرد، زیرا در این قرار داد نیز به هیچکدام از تعهداتی که داده بود عمل نکرد.
در این رابطه می توان به مواردی مانند عدم تحویل سوخت 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران، عدم تکمیل نیروگاه بوشهر با وجود قرارداد توسط آمریکا، عدم اجرای تعهدات در معاهدات گذشته، کودتای 28 مرداد، حمله نظامی، کودتای نقاب، حمله به هواپیمای مسافری، تحریم های غیرقانونی و سنگ اندازی هسته ای اشاره کرد که همه نشان از عدم اجرایی شدن قول ها و قرارهای آمریکایی ها دارد.
از همین رو باید گفت در حالی دلخوشی ها به قرار داد برجام مطرح می شود که سابقه بی اعتمادی به آمریکا در تمام موارد دیده شده و برکسی پوشیده نیست که این خائن بزرگ جز اجرایی کردن اهداف شوم خود هیچ چیز در سر نمی پروراند و جز مصلحت اندیشی برای خود به نفع هیچ کشور و دولتی گام بر نمی دارد.

ایران اهل گفتمان منطقی با دنیاست اما اعتماد به آمریکا نه

دکتر عباسعلی نورا در گفت و گو با خبرنگار ما بیان داشت: گفتمان برای اینکه دنیا فرض نکند که ایران اهل منطق و گفت و گو نیست قابل پذیرش است اما اینکه بخواهیم به آنها اعتماد کنیم نه، روش غلطی است و نباید اعتماد کرد.
وی گفت: بعنوان یک کارشناس اقتصادی اگر از بعد سیاسی به این مسئله نگاه کنم امیدوار نیستم که آمریکایی ها ارزی را در اختیار ما قرار دهند بلکه سعی می کنند ما را در دادگاه های خود محکوم و بدهکار کنند.
این کارشناس با اشاره به اینکه آمریکایی ها در موضوع برجام مدام قضیه را طول می دهند، افزود: اگر آنها حس ظن نداشته باشند خود را نشان می دهند نه اینکه مدت اجرا شدن را طول دهند؛ این داستان فرجام آنقدر کش دار شده است که هر فرد معمولی هم می تواند بفهمد که آمریکایی ها نمی خواهند اینکار ساماندهی شود.
وی اظهار داشت: به شخصه به جریان مقابل اعتماد ندارم ولی گفتمان را به نفع کشور می دانم زیرا ایران اسلامی اهل گفتمان منطقی و مبتنی بر عقلانیت است.
نورا ادامه داد: ما باید حق خود را با منطق بدست بیاوریم و به دنیا بفهمانیم که ایران حاضر است در یک گفتمان منطقی شرکت کند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش های مختلفی از اقتصاد کشور به امید برجام متوقف شده است، گفت: ما الان کشور خود را دچار بحران کرده ایم زیرا بخش های مختلف و مهمی از اقتصاد کشور را متوقف کرده ایم به امید برجام که در این زمینه باید بگویم نباید زیاد به آمریکایی ها دل خوش کرد؛ ما باید کار خود را کنیم و معطل آنها نشویم زیرا اگر قرار است رفع تحریمی صورت بگیرد باید بصورت کلی باشد نه اینکه هر از گاهی یک شرکت را از تحریم بیرون بیاورند این کار فایده ندارد.

اعتماد به آمریکا منطقی و عادلانه نیست

در همین زمینه نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما اظهار داشت: اطمینان به آمریکا منطقی و عادلانه نیست زیرا بارها با بدعهدی در موضوعات مختلف نشان داده که هیچ کشور و ملتی نمی تواند به او اعتماد کند به این دلیل اعتماد به آمریکا همچون کلاه بر سر مردم گذاشتن است.
محمد ابراهیم رضایی گفت: تجربه نشان داده که همیشه باید سوء ظن نسبت به این عنصر پلید یعنی آمریکا وجود داشته باشد زیرا او از همان ابتدا نسبت به این کشور اسلامی دشمنی داشته و خواهد داشت از این رو نباید به آمریکا اعتماد کرد.
وی با اشاره به موضوع برجام نیز افزود: اگر آمریکا خود به این توافق نیاز نمی داشت حاضر نبود کمترین حقی را بر ملت ایران روا بدارد که در این راستا باید بگویم در حال حاضر که در شرایط برجام قرار داریم ما همچنان به آمریکایی ها بدبین هستیم و اعتماد نخواهیم کرد.
رضایی با اشاره به اینکه آمریکا همواره درصدد است تا نقشه های شوم خود را اجرایی کند، گفت: همانگونه که در هشت سال دوران دفاع مقدس ملت ایران با پیروی از ولایت فقیه جانانه از کیان این مرز و بوم دفاع کردند هم اکنون نیز اگر کوچکترین ضربه ای را بخواهند به بدنه این ملت وارد کنند با آنها برخورد خواهیم کرد و کوتاه نمی آئیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی: به هیچ وجه نباید به آمریکا اعتماد کرد

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت: آمریکا قابل اعتماد نبوده و نباید به او اعتماد کرد.
وی گفت: از آنجایی که نباید به آمریکایی ها اعتماد کرد مقام معظم رهبری بندهایی را در موضوع برجام بیان فرمودند که نباید از آنها عبور کرد و باید سرلوحه کار در مسیز قرار گیرد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکند ایران نیز به تعهدات خود عمل نخواهد کرد.

گزارش: نجمه خسروپرست(منبع جوان)


کد مطلب: 48360

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcaweny.49nai15kk4.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir