میراث اوباما در دستان ترامپ؛

از اوباماکر تا توافق هسته‌ای ایران؛ کدامیک از سیاست‌های اوباما پابرجا خواهد ماند؟

20 دی 1395 ساعت 8:19

گاردین در مطلبی به بررسی سیاست‌های اوباما و سرنوشت آنها با روی کار آمدن ترامپ پرداخت.


به گزارش زاهدانه به نقل از گاردین، به احتمال زیاد با روی کار آمدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، میراث دولت اوباما تا حدودی بر باد خواهد رفت. در اینجا به چند مورد از سیاست های اوباما که احتمال دارد در زمان ریاست جمهوری ترامپ دستخوش تغییراتی شوند، اشاره خواهیم کرد:

محیط زیست
اوباما وعده داده بود انتشار کربن را تا سال 2050، تا 80 درصد کاهش دهد و 150 میلیارد دلار در بخش توسعه فناوری های مرتبط با صرفه‌جویی انرژی سرمایه گذاری کند.

وی در زمان ریاست جمهوری‌اش توانست چین را برای پیوستن به پیمان آب و هوایی پاریس متقاعد کند. همچنین در حال حاضر تعداد افراد مشغول به کار در صنعت خورشیدی بیش از کارگران معدن شده است.

در مقابل ترامپ قصد دارد از پیمان آب و هوایی پاریس خارج شود. با این حال، صنعت انرژی های پاک اشتغال زایی فراوانی در آمریکا داشته است و کارگران زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند. بنابراین، حذف چنین برنامه هایی، برای ترامپ کار آسانی نخواهد بود. با این حال، بخت باقی ماندن سیاست های اوباما در حوزه محیط زیست 30 درصد است.

مراقبت های بهداشتی
اوباما برنامه های ویژه خود درخصوص بیمه درمانی را در آمریکا پیاده کرد. وی بیش از 22 میلیون نفر را تحت پوشش خدمات بیمه درمانی قرار دارد.

اما ترامپ از آغاز رقابت های انتخاباتی‌اش همواره منتقد این طرح بود و اظهار کرد به محض روی کار آمدن، قانون "اوباماکر" را لغو و جایگزین طرح های جدیدی خواهد کرد. وی درخصوص طرح پیشنهادی‌اش برای جایگزین کردن با این قانون حرفی نزد.

دموکرات ها نسبت به لغو فوری این قانون هشدار دادند و اظهار کردند چنین امری موجب ایجاد هرج و مرج خواهد شد. بخت باقی ماندن قانون اوباماکر 50 درصد است.

ایران
علی‌رغم مخالفت های اسرائیل، آمریکا و گروه 1+5 توانستند به توافقی همه جانبه با ایران دست یابند. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود اظهار کرد اگر رئیس جمهور آمریکا شود، توافق هسته ای ایران را پاره خواهد کرد. وی این توافق را یکی از "بدترین توافق ها" دانست. با این همه، بخت پابرجا ماندن توافق هسته ای ایران 70 درصد برآورد شده است.

اشتغال
هدف اوباما کاهش نرخ بیکاری و بحران اشتغال بود. وی توانست با اعمال سیاست هایی، بحران بیکاری را تا حدودی مهار کند. براساس آمار ارائه شده از سوی دولت آمریکا، نرخ بیکاری تا 4.7 درصد کاهش یافته است.

در مقابل، ترامپ با به چالش کشیدن قوانین مالیاتی، دور انداختن قراردادهای تجاری و معرفی کابینه ای از وال استریت، سیاست های اقتصادی خود را تا حدودی نشان داده است. منتقدان معتقدند اقدامات ترامپ تنها به سود ثروتمندان خواهد بود.


انتهای پیام/


کد مطلب: 53536

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcb0sbs.rhbffpiuur.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir