معرفی برترین دانشگاه علوم پزشکی در سال 95

مرگ مادر باردار، خاموشی چراغ خانواده است/ از تقدیر وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تا کاهش52 درصدی مرگ مادران باردار در استان

28 دی 1395 ساعت 11:12

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد: از ابتدای سال تا کنون میزان مرگ مادران باردار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52 درصد کاهش داشته است.


به گزارش زاهدانه، دکتر محمودرضا میری در گفت وگو با اصحاب رسانه هدف دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را کاهش مرگ و میر مادران باردار دانست و اظهار داشت: با توجه به آمار بالای موالید در استان، کارشناسان آموزش دیده و متخصص در این مسئله برای مدیریت بهینه مجموعه خدمات ارائه شده به مادران باردار در معاونت های بهداشت و درمان در نظر گرفته شد.
وی گفت: با برنامه ریزی و تلاش های شبانه روزی کارکنان عرصه های بهداشت و درمان دانشگاه، از ابتدای امسال تا 20 دی ماه، خوشبختانه میزان مرگ مادران باردار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52 درصد کاهش داشته است.
این مسئول ادامه داد: در این راستا و پس از تجهیز و راه اندازی پایگاه های سلامت در منطقه تحت پوشش دانشگاه، تمامی بهورزان و مراقبین سلامت برای خدمات دهی به اقشار در معرض خطر مانند مادران باردار، دیگر منتظر مراجعه آنان نمی مانند.
وی در تکمیل مطلب فوق بیان داشت: بر اساس دستورالعمل های تدوین شده، نیروهای بهداشتی، با یادآوری نوبت مراقبت منظم مادر باردار در تماس تلفنی و یا با حضور درب منزل وی، از سلامت مادر و جنین در تمام طول بارداری مراقبت می کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: با بررسی علل مرگ مادران باردار در سال های گذشته، علل شایع آنها استخراج و بر اساس آن مداخلات لازم برای اجتناب از وقوع مرگ های مادری بدلایل مشابه تدوین شد.
وی افزود: ارتقای آگاهی و عملکرد پرسنل خارج بیمارستانی از طریق آموزش پزشکان عمومی مراکز بهداشتی درمانی و ماماهای تسهیلات زایمانی در زمینه نحوه مدیریت بیماری ها را زمینه ای موثر بر مرگ مادران، تشویق مادران به انجام زایمان در بیمارستان، تسهیلات زایمانی و جلوگیری از فعالیت ماماهای دوره ندیده، ساماندهی و پیگیری فعال وضعیت سلامت مادران باردار پرخطر عنوان کرد.
این مسئول با بیان اینکه اقدامات فوق شامل پیگیری مادران باردار پرخطری که با وجود نیاز درمانی، با رضایت شخصی بیمارستان را ترک کرده اند هم می شود، گفت: انجام این موارد از جمله اقداماتی است که انجام آن باعث موفقیت در کاهش مرگ مادران باردار در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شد.
دکتر میری در پایان با اشاره به اینکه هر مورد مرگ مادر باردار به منزله خاموش شدن چراغ یک خانواده است، افزود: اگر چه تعداد موارد مرگ مادران باردار در دانشگاه کاهش قابل ملاحظه ای داشته اما باید برای جلوگیری از بروز حتی یک مورد مرگ مادر باردار، اقدام جهادی انجام دهیم.
گفتنی است مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ارسال نامه ای از اقدامات مطلوب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که منجر به قرار گرفتن این دانشگاه در ردیف دانشگاه های برتر در زمینه کاهش موارد مرگ مادران باردار شد قدردانی کرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 53716

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcb0zbs.rhbf8piuur.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir