در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال رخ داد؛

فرصت سوزی شغلی در جنوب شرق/ بی توجهی به ثروت های ملی طبیعی در بیکار ترین شهر کشور

4 دی 1396 ساعت 9:36

شهرستان سراوان دارای پتانسیل های بکر و دست نخورده ای است که می توان با تبدیل کردن‌ ظرفیت های بالقوه به بالفعل زمینه اشتغال بسیاری از افراد جویای کار را فراهم ساخت.


به گزارش زاهدنیوز به نقل از شستون، کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت در جشنواره هامین شهرستان سیب و سوران که در اواخر شهریور امسال برگزار شده بود، سیستان و بلوچستان را به دلیل داشتن معادن زیاد، یکی از اولویت های برتر دولت در بخش اکتشافات دانسته و گفته است در سیستان و بلوچستان معادن زیادی همچون معدن طلا، مس، سنگ آهن و کرومیت وجود دارد و شهرستان سراوان را از مناطقی برشمرد که دارای معادن خوبی است.
وی در ادامه با بیان اینکه از سال 93 تا کنون 15 هزار کیلومتر اکتشافات معدنی در این منطقه انجام شده است، از انعقاد قرداد ژئوفیزیک هوایی به وسعت 10 هزار کیلومتر مربع برای سیستان و بلوچستان خبر داده بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاری در بخش معدن را راه گشای توسعه پایدار و افزایش سطح زندگی مردم دانسته و گفته طرح مطالعات اکتشافات معادن استان سیستان و بلوچستان باید به مرحله اجرایی و بهره برداری برسد تا باسرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی، نسبت به راه اندازی معادن اقدام شود.
علی اوسط هاشمی استاندار وقت سیستان و بلوچستان هم در جشنواره هامین که در قلعه سب شهرستان سیب و سوران برگزار شده بود گفته شرکت ایمیدرو که نقش موثری در زمینه مطالعه و اکتشافات معدنی دارد، امید می رود که در شهرستان سراوان نقش موثری داشته باشد و 15 هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی در شهرستان سراوان را نشان از پتانسیل خوب معدنی در این منطقه برشمرد.
فقر، بی پولی و بیکاری از معضلات اساسی هر جامعه به حساب می رود که اگر طیف زیادی از جامعه با آن‌گرفتار باشند، قسمتی اعظمی از جامعه به تباهی و‌ بزهکاری کشیده می شود و مشکلات اجتماعی و امنیتی فراوانی را در جوامع به وجود می آورند.
به گفته برخی از مسئولین، شهرستان سراوان دارای بیشترین آمار بیکاری در کشور است، از این‌جهت اکثر جوانان و افرادی جویای کار برای امرار معاش به شغل های کاذب روی می آورند.
از آنجایی که سال ۹۶ از سوی مقام عظمای ولایت و امامت با عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده است، انتظار می رفت متولیان امر به این موضوع اهتمام ویژه ای بورزند و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کنند اما گویا برخی ها با واردات بی رویه و‌ عجیب و قریب تیشه به ریشه این ملت می زند و کمر همت به نابودی جوانان برومند که سرمایه های نظام هستند، بسته اند.
از واردات بوق، تخم سبزی، اسپرم گاو که بگذریم واردات برنج خارجی کمر بسیاری از کشاورزان در شمال کشور را شکسته و سفره بسیاری از کشاورزان را روز به روز خالی تر کرده است.
گذشته از این همه موارد، مقام‌معظم رهبری بارها به تکیه بر ثروت های داخلی و پتانسیل کشور تأکید داشته اند و بسیاری از کارشناسان راه نجات کشور را در استفاده از نیروی های داخلی و تبدیل پتانسیل های بالقوه کشور به بالفعل دانسته اند.
شهرستان سراوان علی رغم اینکه در استانی قرار دارد که واژه محرومیت را یدک می کشد، اما دارای معادن بسیار غنی و مرز و محصول کاملا ارگانیک خرما که بهترین پتانسیل برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی منطقه به شمار می‌رود را داراست که می طلبد مسئولین مربوطه در این زمینه تدابیر لازم را اندیشه کنند.
همچنین اگر از ۱۳ پهنه معدنی موجود در حوزه انتخابیه سراوان فقط تعدادی از این‌معادن به بهره‌برداری برسد، بسیاری از افراد مشغول به کار می شوند و حجم بسیار زیادی از شغل های کاذب همچون قاچاق انسان، قاچاق سوخت، قاچاق احشام و دستفروشی ها از این منطقه رخت بر می‌بندد.
جوانان زیادی در شهرستان به دلیل فراهم نبودن زمینه اشتغال در گرداب اعتیاد فرو رفته اند و علاوه بر اینکه خود را در منجلاب اعتیاد سوق داده اند، مشکلی را بر مشکلات خانواده و جامعه مضاعف کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی بامری امام جمعه شهرستان سراوان در خطبه های نماز جمعه یکم دی ماه سال جاری با اشاره به اینکه سال جاری از طرف مقام معظم رهبری سال تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی معرفی شده است، گفت: انتظار داشتیم دولتمردان دراین زمینه که تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و نابودی دشمنان است گام های موثری بردارند.
وی با بیان اینکه سخنان مقام معظم رهبری باید از طرف دولتمردانی که سکان دار می شوند، مورد بررسی قرار گیرد، افزود: درخصوص اشتغال زایی مبارزه با فساد اقتصادی و تولید از طرف مسئولان حرکتی ندیدیم و یک صدایی آنها برای احقاق اقتصاد مقاومتی به گوش نمی رسد.
مولوی مجیب الرحمن رئیسی امام جمعه موقت اهل سنت جالق در ۹‌ اردیبهشت سال جاری در‌ گفتگو باشستون با اشاره به اینکه یکی از وظایف دولت ایجاد اشتغال برای ملت به ویژه برای جوانان است، و معتقد است دولت یازدهم به وعده هایی که برای ایجاد شغل به استان سیستان و بلوچستان داده به طور کامل عملی نکرده و در راستای تبدیل کردن پتانسیل های بالقوه به بالفعل باید تلاش کند.
وی مرز را بهترین و موثر ترین پتانسیل و گزینه برای ایجاد اشتغال در شهرستان سراوان برشمرده و گفته با ساماندهی و استفاده بهینه از مرز می توان بسیاری از مشکلات معیشتی، اقتصادی و اشتغال جوانان در این منطقه را حل کرد.
امام جمعه موقت اهل سنت سراوان با بیان اینکه جوانان بیکار زیادی در سراوان وجود دارد، گفته است که مسئولین می توانند با راه اندازی کارگاه ها و کارخانه های فرآوری خرما و نئوپان با توجه به ظرفیت بالای خرما که در این منطقه وجود دارد، زمینه کار را فراهم کنند.
احداث و راه اندازی کارخانه بسته بندی و فرآوری خرما در سراوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه بود که این امر موجب حمایت نخلداران و کشاورزان که محصول کاملا ارگانیک آنان با برند غیر بومی وارد بازار فروش می شود، است که این آرزو به همت بنیاد برکت به حقیقت پیوست.

نوید ملازهی بخشدار مرکزی شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون با ارائه توضیحاتی در خصوص فراز و نشیب کار و رعایت اصل حمایت از قشر روستایی، گفته است در راستای تشویق مردم و جوانان به فعالیت در کارهای گروهی، تاکنون بیش از 100نفر ار روستائیان در یک تعاونی مرتبط با خرما عضو شده اند و دیگر روستائیان نیز برای عضویت اعلام آمادگی کرده اند.
وی معتقد است با راه اندازی این کارخانه فرآوری و بسته بندی و حضور تعاونی خود کشاورزان حاصل دسترنج کشاورزان را خودشان به صورت کامل استفاده خواهند کرد و دست دلالان از این میان برداشته می شود.
محمد باسط درازهی نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان در ۶ شهریور سال جاری در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان با اشاره به فعالیت های انجام شده برای شناساندن خرمای این منطقه، گفته است از طریق صندوق کارآفرینی امید اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار صفر درصد بهره برای بسته بندی و فرآوری خرما در دستور کار قرار دارد که چهارشنبه هفته جاری کلنک این پروژه بزرگ جنوب شرق کشور با حضور نورالله زاده رئیس صندوق کارآفرینی خرما در سراوان به زمین زده می شود.
نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان در ادامه گفته است مجتمع سردخانه ای خرما در بخش جالق با اعتباری بالغ بر 1 میلیارد و 800 میلیون تومانی نیز چهارشنبه هفته جاری کلنک زنی می شود و دو کارخانه دیگر توسط بنیاد برکت با اعتباری بالغ بر 18میلیار تومان در شهرستان سیب و سوران و مهرستان احداث می شود که سرانجام این کارخانه با حضور جمعی از مسئولین در نهم شهریور ماه سال جاری به زمین زده شد.


انتهای پیام/


کد مطلب: 56092

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcb5gbs.rhb09piuur.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir