گزارش زاهدانه از ماهیگیری سودجویان دربلندترین شب سال؛

قیمت میوه شب یلدا سر به فلک کشید/ گلایه مردم از نابسامانی در بازار میوه و خشکبار

29 آذر 1394 ساعت 11:01

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به برخی اخبار مبنی بر واردات قاچاق خشکبار تاریخ گذشته در کشور گفت: سلامت مردم فدای سوداگری سودجویانی شده که در غفلت مسئولان هر روز به ثروت اندوزی بیشتر می اندیشند.


به گزارش زاهدانه، یلدا طولانی ترین شب سال است که علی رغم سوز سرمایی که دارد دلها را بهم نزدیک می کند. از قدیم الایام رسم بر این بود که در چنین شبی همه اقوام در خانه بزرگتر فامیل جمع شده و به صله ارحام و شب نشینی، نقل خاطرات از گذشته ها و خوردن شیرینی و آجیل بپردازند.
هدف از بازگویی خاطرات در این شب عبرت آموزی برای جوانان است که از لابه لای این خاطرات برای خود تجربه ای کسب کنند، براستی که این دور هم نشینی تا پاسی از شب در حالی ادامه دارد که در پایان هر یک نیتی کرده و بر همان اساس نیز تفالی به حافظ هم می زنند.
در زاهدان هم این رسم از گذشته های بسیار دور مرسوم بوده و بزرگترهای فامیل برای پذیرایی از اقوام از چند روز قبل خود را آماده می کنند و راهی بازار خرید میوه و خشکبار می شوند اما در این میان شاهد آن هستیم که هر سال عده ای دلال در بازار خود را برای سودجویی در این شب آماده می کنند بگونه ای که برخی از آنان با نگهداری میوه و یا خشکبار در انبار آن را در شب یلدا با دو برابر قیمت به مردم عرضه کرده و شیرینی طولانی ترین شب سال را به کام برخی از مردم تلخ می کنند.
اربابی یکی از شهروندان ساکن در زاهدان با اشاره به قیمت نا متعادل در بازار میوه و خشکبار به خبرنگار ما گفت: بعلت اینکه در آستانه شب یلدا قرار گرفته ایم اغلب کسبه و دست فروشان اقدام به افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم کرده اند و این مهم در صورتی است که خیل عظیمی از مردم قدرت خرید خود را برای تهیه اجناس مورد نیازشان از دست می دهند.
حسین زاده یکی دیگر از شهروندانی است که در حال خرید آجیل برای شب یلدا می باشد، وی با اشاره به گرانی خشکبار در این شهرستان به خبرنگار ما گفت: قیمت هر کیلو آجیل در مغازه ها با یکدیگر متفاوت است که ما از مسئولان تقاضا داریم در این خصوص اقدام جدی را در دستور کار خود قرار دهند و مانع از گرانی و افزایش قیمت اجناس در بازار شوند.
در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با توجه به نزدیکی شب یلدا و افزایش نامتعارف قیمت انواع آجیل و میوه اظهار داشت: جهت اجرای این طرح ضمن ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مرتبط (تعزیرات حکومتی، مجامع امور صنفی و اتحادیه های مربوطه) از ظرفیت و توان بازرسان اصناف و بازرسان سازمان صنعت،معدن و تجارت و ادارات شهرستانها بهره گرفته شده است.
محمد رفیع سلطانزاده گفت: عرضه کنندگان کالا باید کالا های خود را با قیمت عادلانه و رعایت ضرایب سود در سطح بازار عرضه کنند و در صورتی که تخلفی از سوی بازرسان مشاهده و یا از طریق هم استانی ها به عنوان بازوان این سازمان در امر نظارت ارائه شود برخورد قاطع با تخلف صورت خواهد پذیرفت.
در این زمینه روح‌الله بیگی ئیلانلو درگفت وگو با یکی از رسانه ها با انتقاد از افزایش چندین برابری قیمت آجیل، خشکبار و میوه شب یلدا گفت:عدم مدیریت صحیح بازار و برنامه ریزی دقیق برای چنین مقاطعی از سال به افزایش قیمت ها منجر شده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید با در نظر گرفتن افزایش تقاضا در برخی از برهه های سال از جمله عید نوروز، شب یلدا و ماه رمضان به تنظیم بازار اقدام کند، افزود: در حال حاضر مدیریت بازار و قیمت های آن رها شده و سودجویان از آب گل آلود ماهیگیری می کنند.
این نماینده مردم با اشاره به واردات قاچاق آجیل و خشکبار به کشور از شیوه مدیریت دستگاه های اجرایی انتقاد کرد و گفت: با توجه به کافی بودن تولید خشکبار در کشور هر نوع وارداتی به کشور باید با محدودیت همراه شود.
بیگی ئیلانلو با تاکید براینکه قاچاق خشکبار به کشور نتیجه بی تدبیری مسئولان است،گفت: نابودی تولید ملی و بروز مشکلات بسیار برای کشاورز داخلی نتیجه واردات خشکبار است.
وی با اشاره به برخی از اخبار منتشر مبنی بر قاچاق خشکبار تاریخ گذشته به کشور و عرضه آن در بازار، افزود: سلامت مردم فدای سوداگری سودجویانی شده که درغفلت مسئولان هر روز به ثروت اندوزی بیشتر می اندیشند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 48597

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdccmpq0.2bq4o8laa2.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir