مهاجم و سرمربی‌ اسبق تیم ملی آرژانتین در گذشت

6 دی 1393 ساعت 13:07

امروز شنبه 6 دی 1393 هجری شمسی برابر با چهار ربیع الاول 1436 هجری قمری و 27 دسامبر 2014 میلادی است.


به گزارش زاهدانه ، 93سال پیش در چنین روزی باشگاه ورزشی پولاد در گذر وزیر دفتر در خیابان فرهنگ به مدیریت حاج حسینی رضی زاده از ورزشکاران‌با سابقه ورزشی باستانی ایران تاسیس شد در المپیک 1948لندن تمام اعضای تیم ملی کشتی ایران شامل منصور رئیسی، منصور رحیمی‌ها، حسن سعیدیان، علی غفاری، عباس زندی، عباس امیری،  میر قوامی و ابوالقاسم سختری از باشگاه پولاد بودند.

 برخی از قهرمانان کشتی جهان و المپیک نیز عضو این باشگاه بودند غلامرضا تختی‌ قهرمان وزن هفتم در المپیک 1956 ملبورن، عباس زندی قهرمان وزن ششم مسابقات جهانی 1954 توکیو، ابراهیم سیف پور قهرمان جهان در مسابقات 1961 ژاپن‌، محمد علی خجسته پور‌ نفر دوم المپیک 1956 ملبورن،‌ مهدی یعقوبی نفر دوم المپیک 1956 ملبورن، نبی سروری نفر اول جهان در مسابقات جهانی 1957 استانبول ترکیه 85 سال پیش در چنین روزی تیم فوتبال باکو به ایران آمد و در یک مسابقه دوستانه تیم ایران را 11 بر صفر شکست داد در این روز گروه ورزش ایران که احمد توتونچی‌، احمد شایسته ون صراله فدوی‌ اعضای آن بودند به تهیه بلیت‌های یک ریالی، دو ریالی و همت عالی که دویست ریال بود اقدام کردند. در آمد حاصل از فروش این بلیت‌ها صرف ترویج‌ فوتبال در ایران شد تنها شخصی که بلیت؟ را خرید سردار اکرم بود و در مجموع سه هزارو دویست ریال از فروش بلیت‌های این مسابقه حاصل شد که صرف ترویج فوتبال در ایران گردید.

 83 سال پیش در چنین روزی فریدون شریف زاده است و والیبال و بسکتبال از ترکیه به ایران آمد او از جمله ایرانیانی بود که در ترکیه زندگی می‌کرد‌ و در تیم بسکتبال باشگاه گالاتاسرای تیم ملی بسکتبال ترکیه  بازی کرده بود در اثر تلاش های شریف زاده در ایران والیبال و بسکتبال پیشرفت کرد افرادی چون دکتر حسین صعودی پور ، حسین جبار زادگان، حسین سروری، هوشنگ رفعت جاه، حسین کاراندیش، حسین هاشمی، کاظم اشتری، ابوالفضل سلگی، اصغر احساسی و هوشنگ مهتدی زیر نظر او تعلیم دیدند این افراد در سال 1948 در مسابقات المپیک شرکت کردند و تیم ملی بسکتبال ایران در میان 23 تیم شرکت کننده در این مسابقات مقام چهاردهم‌ را کسب کرد.

75 سال پیش در چنین روزی گوالوویچ‌ مربی کشتی فرنگی از شوروی به ایران آمد و در سلطان آباد همدان ساکن شد پس از تاسیس باشگاه نیرو راستی در سال 1322 او به تهران آمد و سازمان کشتی نیرو راستی را اداره کرد. از شاگردان او می‌توان به علی غفاری، سعادت و محمود ملاقاسمی را نام برد که ملاقاسمی به مقام قهرمانی جهان نیز دست یافت.

62 سال پیش در چنین روزی برای صرفه جویی در بودجه پرسنلی شهرداری‌ها، مستمری انجمن ملی تربیت بدنی ایران قطع شد.

47 سال پیش در چنین روزی مسابقات تنیس روی میز قهرمانی باشگاه‌های تهران با پیروزی شعاع در گروه مردان و انجمن دوشیزگان و بانوان در گروه زنان به پایان رسید.
در گروه  مردان 19 و در گروه زنان 9 تیم شرکت داشتند. تیم انجمن برای چهارمین سال پیاپی قهرمان تهران شد. پس از این تیم استقلال و شعاع دوم و سوم شدند.
در گروه مردان پس از تیم شعاع، تیم استقلال و دارایی دوم و سوم شدند. در تیم انجمن: ایران الیاس وند، فروزنده شمیرانی، نسرین رائقی و در تیم شعاع: هوشنگ بزرگ‌زاده، رضا تهرانی، فرخ رستمی و جواد حاجی‌ها حضور داشتند.

35 سال پیش در چنین روزی یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی ناشنوایان ایران در رشته کشتی آزاد و فرنگی برگزار شد. در کشتی آزاد و فرنگی تیم تهران به مقام قهرمانی رسید و خراسان دوم شد. در کشتی فرنگی تیم استان مرکزی سوم و در کشتی آزاد تیم اصفهان سوم شد.

در سال 1950 در چنین روزی روبرتو بتگا مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایتالیا در شهر تورین متولد شد. وی که به لقب بال سفید معروف است یکی از مهاجمان با تکنیک تاریخ فوتبال ایتالیا است. روبرتو بتگا بازی را از تیم جوانان یوونتوس آغاز کرد و تا سال 1984 در تیمهای بزرگسال گوناگونی بازی کرده است. وی طی سالهای 1975 تا 1983 در 42 بازی برای تیم ملی ایتالیا 19 گل زد.

در سال 1951 در چنین روزی در مسابقه نهایی رقابت‌های تنیس جام دیویس در شهر آدلاید، استرالیا 5 بر صفر آمریکا را مغلوب کرد.

در سال 1966 در چنین روزی گیلر مهاجم و سرمربی اسبق تیم ملی آرژانتین در سن 61 سالگی درگذشت. وی که بهترین گلزن جام جهانی 1930 بود در رده باشگاهی طی سالهای 1920 تا 1939 در تیمهای گوناگونی بازی کرده است. گیلر در سال 1930 در 4 بازی برای تیم ملی آرژانتین هشت گل زد. گیلر طی سالهای 1939 تا 1960 سرمربی تیم ملی آرژانتین بود.

در سال 1374 در چنین روزی تیم فوتبال سایپا ایران در مرحله‌ی نیمه نهایی رقابت‌های جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا در شهر ریاض عربستان مقابل تیم کره جنوبی با یک گل مغلوب شد و از رسیدن به دیدار نهایی این مسابقات بازماند.

در سال 1380 در چنین روزی در پایان رقابت‌های جودو آزاد کره جنوبی تیم ملی کشورمان با تک نشان طلایی سید محمود میران و مقام پنجم آرش میراسماعیلی به کار خود پایان داد.

در سال 1387 در چنین روزی در یک مسابقه خیرخواهانه فوتبال در ورزشگاه شهید عضدی رشت تیم منتخب ملی ایران در جام جهانی 1998 مقابل منتخب گیلان به برتری 4 بر یک رسید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 42485

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdccp0q0.2bqi48laa2.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir