در گفت وگو با یک کارآفرین مطرح شد

اقتصاد مقاومتی شاه کلید حل مشکلات/ بهینه سازی مصرف انرژی ابتکار کارآفرین سورانی در جنوب شرق

18 دی 1395 ساعت 8:22

یک کارآفرین فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی توانست با استفاده از انرژی بهینه برق و انرژی سوختی در عرصه پرورش مرغ بومی و بلدرچین موفق شود و زمینه اشتغالزایی را برای چند تن از جوانان فراهم کند.


به گزارش زاهدانه، پرورش طيور از گذشته های دور در ايران رايج بوده و خانواده های روستايی و عشايری، با نگهداری تعدادی مرغ و خروس، آن ها را پرورش داده و با استفاده از گوشت، تخم و پر آنها، بخشی از نيازهای خانواده را تامین کرده و مقدار اضافه بر مصرف خود را به شهرها برده و می فروختند و در یک نمونه خیلی کوچک، ضمن تامین بخشی از نیازهای خود، به چرخه اقتصادی کشور نیز کمک می کردند، همان روشی که امروز نام اقتصاد مقاومتی بر آن گذاشته شد و تلاش های فراوانی برای به نتیجه رساندن آن در حال انجام است.
در همین زمینه گفت وگویی با یکی از فعالین عرصه اقتصاد مقاومتی در منطقه سیب و سوران داشتیم.
مهرداد پاهنگ در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه هدف از روی آوردن به پرورش مرغ بومی را ایجاد شتغالزایی و درآمد زایی خود و چندین نفر دیگر عنوان کرد و اظهار داشت: در این مقطع زمانی که بیکاری، فقر و مشکلات زیادی در کشور وجود دارد گوش کردن به سخنان مقام معظم رهبری راهگشای همه معضلات است از همین رو برای مقابله با بیکاری خود و چند نفر دیگر تصمیم به روی آوردن در عرصه اقتصاد مقاومتی در زمینه پرورش مرغ بومی و بلدرچین کردم که تاکنون نیز موفق بوده ام.


وی با بیان اینکه در هر دوره پرورش 2 هزار قطعه مرغ بومی و بلدرچین تولید می کند، گفت: سالانه حدودا 3-2 میلیون تومان سود به دست می آورم.
این فعال اقتصادی افزود: در این راستا زمینه اشتغالزایی را برای سه نفر از جوانان جویای کار به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کردم که علاوه بر تامین امرار معاش خانواده خود به آنان نیز کمک کرده ام.
وی با بیان اینکه مرغ بومی نسبت به مرغ گوشتی یا همان ماشینی از خواص بیشتری برخوردار است، ادامه داد: مرغ بومی مقاومت بهتری در برابر بیماری ها دارد زیرا در طول دوره پرورش آنها از آنتی بیوتیک و داروهای کمتری استفاده می شود به همین دلیل در ميان مصرف كنندگان نیز از مقبوليت بيشتری برخوردار است.
پاهنگ بیان کرد: فروش محصولات به بازار داخلی خوب است و مردم منطقه استقبال زیادی از مرغ ها و بلدرچین های بومی می کنند.
این فعال اقتصادی استفاده از انرژی بهینه برق و انرژی سوختی را نوع آوری و ابتکار خود در این عرصه معرفی کرد و گفت: استفاده از انرژی خورشید در طول روز با نصب نورگیر، آب خوری و دان خوری ابتکاری، جلوگیری از ضایعات و عدم استفاده از داروهای شیمیایی را از دیگر دلایل موفقیت خود در این عرصه دانست.


پاهنگ ادامه داد: برای ورود به این عرصه از 10 میلیون تومان تسهیلات بانکی سازمان بسیج سازندگی استان استفاده کردم که این حمایت سپاه پاسداران انگیزه کار و تلاشم را دو چندان کرد.
پاهنگ در پایان با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی شاه کلید تمام مشکلات است، افزود: امروز جوانان زیادی هستند که با وجود عدم نیاز مالی عزم خود را جزم کرده و با گرفتن تسهیلات مورد نیاز و ایجاد کارگاه های تولیدی، پرورش قارچ، زنبور داری، مرغ داری و خیاطی در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان توانمند و استفاده از ظرفیت های آنها اقدام کرده تا معنای واقعی اقتصاد مقاومتی یعنی همان اقتصاد درون زا و کاهش وابستگی ها را به منصه ظهور بگذارند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 53465

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdccp0qp.2bq1e8laa2.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir