مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان:

اتصال پمپ، آب بلای جان شبکه توزیع/ تنها در چابهار سهمیه بندی آب در حال اجرا است

12 تير 1398 ساعت 9:19

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: در سطح استان اتصال مستقیم پمپ به شبکه توزیع، به یک معضل بزرگ برای این شرکت و مشترکین پایین دست تبدیل شده است.


میثم سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز، افزود: در حال حاضر در شهر زاهدان 350 لیتر در ثانیه کسری آب شیرین وجود دارد، با توجه به اینکه سال به سال تعداد مشترکین آب و فاضلاب شهری در این کلان شهر و نقاط جمعیتی استان رو به افزایش بوده به طوری که در سال 97 در شهر زاهدان دو هزار و 989 فقره اشتراک جدید به تعداد بهره برداران شبکه آب و فاضلاب افزوده شده است.

وی ادامه داد: در این بین، اتصال مستقیم پمپ به شبکه توزیع نیز عاملی بر فشار آمدن و فرسودگی زود هنگام این شبکه و عدم دسترسی مشارکین قسمت های میانی و پایین دست، به آب پایدار در شبکه توزیع شده که این موضوع به یک دغدغه برای شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون در کل استان تنها در شهرستان چابهار طرح سهمیه بندی آب اجرا می شود و بخش عمده ای از نیاز این شهرستان و شهر کنارک توسط کارخانه آب شیرین کن تامین می شود.

وی در خصوص بحث هایی که در زمینه انتقال آب دریای عمان به سایر استان ها و عدم دسترسی مردم سیستان و بلوچستان از این آب در جامعه درحال گسترش است، نیز گفت: در طرح انتقال آب از دریای عمان به کریدور شرق کشور، براساس اطلاعاتی که وجود دارد، در مطالعات انجام شده استان سیستان وبلوچستان نیز در اینطرح دیده شده است.

سلیمانی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان از این طرح جا نیفتاده است، این کار در حوزه شرکت آب منطقه ای بوده و در بخش های کاری شرکت آب وفاضلاب نیست.

وی تاکید کرد: ذخیره سازی آب بیش از حد نیاز نیز یکی از مشکلاتی است که در استان بر مشکل کمبود آب مورد نیاز مردم، افزوده است، برای وجود آب پایدار نباید ذخیره سازی بیش بیش از اندازه داشت و یا پمپ را مستقیم به شبکه توزیع متصل کرد.

وی بیان کرد: اگر در محله ای در قسمت بالا دست مشترکین، برای دسترسی به آب پایدار دستگاه پمپ آب را به شبکه توزیع متصل کنند، در قسمت های میانی و پایین دست با افت فشار و قطعی های پی در پی شبکه توزیع روبرو خواهیم بود.

این مسئول گفت: برای وجود آب پایدار باید با اتصال یک مخزن، از تاسیسات تامین داخلی آب بهره گیری شود تا به شبکه توزیع فشاری وارد نشده و تمامی مشترکین از داشتن آب پایدار قابل قبول در شبکه توزیع بهرهمند باشند.

بهره برداری از خط دوم انتقال آب شیرین زابل به زاهدان از راه های رفع تنشهای آبی
مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی و بهره برداری از خط دوم انتقال آب زابل به زاهدان تنها راه حل رفع همیشگی مشکلات قطعی و تنشهای آبی در زاهدان می باشد.

وی گفت: در حال حاضر عمده منابع تامین آب شیرین زاهدان چاه نیمه ها در فاصله 200 کیلومتری این کلان شهر و چاه های لب شور که آب آنها در کارخانه آب شیرین کن شیرین سازی و وارد شبکه توزیع می شود، می باشند.

وی تاکید کرد: در فصل تابستان فشاری که به شبکه آب و فاضلاب وارد می شود توسط کولرهای آبی در شهر زاهدان است که به طور متوسط در شبانه روز، 500 لیتر هر کولر آبی 4هزار و 500، مصرف آب دارد و مصارف مثل استحمام و شست و شوی لباسها و غیره نیز در این ایام افزایش می یابد.

وی در زمینه اینکه برخی ادعا می کنند آب شور قتطی آب شیرین در شیکه توزیع می کنند نیز گفت: شبکه های توزیع در حوزه آب شور و شیرین دو شبکه مجزا از هم هستند و امکان قاطی شدن این دو آب با هم وجود ندارد چرا که دو شبکه جدا و محل تامین آب نیز فرق می کند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 57290

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdccxiqp.2bqmo8laa2.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir