یک کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

خلیج فارس راهبردی ترین مرکز ارتباطی بین سه قاره/ منابع نفت و گاز دریای خزر ذخیره‌ای راهبردی برای آیندگان

10 ارديبهشت 1401 ساعت 7:54

یعقوب کریمی گفت: خلیج فارس راهبردی ترین، بزرگ ترین و مهم ترین مرکز ارتباطی بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است.


به گزارش زاهدنیوز، خلیج فارس به عنوان یکی از مرزهای آبی ایران در طول تمام سده ها از مناطق استراتژیک به شمار می‌رود و جایگاه این منطقه را در تحولات مختلف تاریخ ایران می توان به روشنی مشاهده کرد؛ به گونه ای که در دوره های گوناگون، ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران متاثر از ویژگی های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک آن بوده است.

خلیج فارس از جنبه های گوناگون دارای ویژگی های متمایزی در مقایسه با دیگر مناطق آبی و خشکی های جهان است که به آن جایگاه و برجستگی های فوق العاده ای بخشیده است.

ضرورت این موضوع سبب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قرار دادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از طرف برخی قدرت ها به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۰ اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه‌ هرمز را به عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام گذاری کند.

یعقوب کریمی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: خلیج فارس، یکی از پراهمیت‌ترین آبراه‌ها در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و این آبراه در میان ایران و شبه ‌جزیره عربستان قرار گرفته ،و سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید و از لحاظ موقعیت کشور ما را به به افریقا و شبه قاره هند وصل می کند.

وی با اشاره به اهمیت خلیج فارس از حوزه اقتصادی افزود: خلیج فارس در واقع محور ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی و از نظر راهبردی در منطقه خاورمیانه، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی بین این سه قاره‌است.

وی ادامه داد: به همین دلیل از دیرباز مورد توجه قدرت‌های جهانی و هم چنین بازرگانان و تجار دنیا بوده‌ و این منطقه منبع مهم انرژی جهان محسوب می شود و در مجموع خلیج فارس از نظر جغرافیای سیاسی، استراتژیک، انرژی و تاریخ و تمدن یک پهنه آبی مهم و حساس در دنیا به حساب می آید.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی؛ بزرگترین عامل اهمیت خلیج فارس وجود معادن سرشار نفت و گاز در کف بستر و سواحل آن است به‌طوری‌که این منطقه را مخزن نفت جهان نام نهاده‌اند.

وی با ابیان اینکه خلیج فارس از لحاظ انرژی مهم ترین منابع نفتی است اذعان کرد: مهم ترین منابع گازی ما بسیاری از پروژه های اقتصادی و صادرات از این منطقه انجام می شود به دلیل سواحل طولانی اهمیت بسیار زیادی می تواند داشته باشد.

کریمی گفت: خلیج فارس از دیرباز مکانی برای قدرت های متوازی بود، روس ها، اروپایی ها، انگلیس های استعمارگر و بعدها ایالت متحده متقاضی این خلیج بودند و برای اینجا برنامه داشتند.

وی ادامه داد: مهم ترین اماکن اقتصادی دنیا و بزرگ ترین مبادلات تجارتی در مسیر خلیج فارس است و بسیار می تواند تاثیر گذار باشد و از همین طریق به کشورهای خاورمیانه و کشورهای عربی از طرف جنوب به شبه قاره هند رفت و در تحولات یمن کمک شایانی کرد.

کریمی با بیان اینکه موقعیت استراژدی تنگه هرمز ناشی از بودن خلیج فارس است تشریح کرد: باتوجه به گستاخی های ایالت متحده و اختلافاتی که بین کشورها ایجاد کرده اما امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی هیچ موقع روی خوش به استکبار نشان نداده است و سعی کرده همه را در جای خودشان بنشاند.

وی ادامه داد: استعمارگران با برنامه ریزی خواستند تعدادی از شیخ نشینان عرب را در اطراف ایران برجسته کنند و کار اقتصادی انجام دادند تا به نان و نوایی برسند و از آنها به عنوان یک اهرم برعلیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود اما تا بدین لحظه موفق نشدند.

کارشناس سیاسی اظهار کرد: خلیج فارس متعلق به این دوره نیست که عده ای تازه کار بتوانند آن را عوض کنند از زمان های قدیم و دوره باستان در همه جا و همه حال مشهود است و این نام برای آنها باعث رعب و وحشت می شود.

وی گفت: در کل دوران تاریخی و دوره های باستانی مهم ترین منطقه ای که از لحاظ نظامی و اقتصادی تاثیرگذار باشد خلیج فارس بوده است و در هیچ برهه ای از اهمیت این خلیج کم نشده است.

وی ادامه داد: توجه ویژه استعمارگران به ایران خلیج فارس است که بعنوان یک اقتصاد در دنیا مطرح می شود و این اهمیت اقتصادی همیشه بوده و هست و باعث اتصال بین کشورهای هند، پاکستان و چین شود و این تحولی بزرگ در زندگی مردم منطقه ایجاد می کند و این نقطه اتصال کمر کشورهای غربی که بدنبال خلیج فارس هستند می شکند.

کریمی افزود: از دیگر موارد اهمیت خلیج فارس، بعد نظامی و راهبردی است، از نظر نظامی وجود پایگاه های متعدد دریایی، هوایی و زمینی در خلیج فارس و حضور ناوهای جنگی کشورهای غربی بخصوص آمریکا در این آب‌ها اهمیت نظامی و راهبردی این منطقه را نمایان می سازد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه اربابان غربی شان سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشتند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند که اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر هیچگاه موفق نشدند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 60837

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcd5j09.yt0zs6a22y.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir