در گفت و گو با کارشناس اقتصادی مطرح شد؛

تبیین حذف ارز4200 باید در حوزه عمومی صورت گیرد/طرح های اقتصادی باید در حوزه عمومی تبیین شوند

17 ارديبهشت 1401 ساعت 8:18

حسن میرشکار گفت: برای اجرایی شدن طرح های اقتصادی گفت و گو دوطرفه دولت و ملت برای نزدیک شدن به تفاهم مشترک ضروری و الزامی است.


حسن میرشکار؛ جامعه شناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یا به عبارتی ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی که از سال 1397 در دستور کار دولت وقت قرار گرفت موضوع داغ محافل اقتصادی و بازار متاثر از آن است.

وی افزود: موضوع گرانی کالاهای اساسی و به تبع آن به عنوان نمونه گرانی ماکارونی و آثار حاصل از این طرح مجددا بار روانی قابل ملاحظه ای را در کشور ایجاد کرد، فارغ از درست بودن یا نبودن طرح حذف این ارز و هر طرح کلان اقتصادی دیگر لزوم توجه به تببین چنین برنامه های بزرگ و تاثیر گذار در بین مردم است.

کارشناس حوزه اقتصادی تصریح کرد: منتقدان این نوع ارز معتقدند که اختصاص این ارز نه‌تنها به کنترل تورم در این نوع کالاها منجر نخواهد شد، بلکه زمینه رانت و فساد را نیز فراهم می‌کند، موافقان طرح هم نسبت به گرانی کالاها و خاصیت چسبندگی همه کالاها نسبت به یکدیگر هشدار دادند.

وی ادامه داد: حلقه مفقود این برنامه ها اعم از طرح های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عدم توجه ساختار و دولت به طرح بحث هایی اینچنین در فضای عمومی جامعه است.

وی اذعان کرد: در حوزه عمومی افراد جامعه از طریق مفاهمه و استدلال مبتنی بر تعقل و در شرایطی عادی از هرگونه فشار، زور و در شرایط برابر برای تمام طرف های مشارکت کننده مجموعه ای از رفتارها، مواضع و جهت گیری های ارزشی و هنجاری را تولید می کند.

این کارشناس افزود: حوزه عمومی حوزه عقلانی و حقیقت یاب و حقیقت ساز جامعه است و دولت برای اجرایی کردن همه تصمیمات خود باید طرح های کلان را در واقع بین افکار عمومی تبیین و حقیقت سازی کند.

وی گفت: این حوزه، عرصه فکر، گفت وگو، استدلال و زبان است، شرایط مکالمه باز و آزاد در حوزه عمومی متضمن این اصل است که هیچ فرد یا گروهی نمی تواند در خارج از این حوزه چه موافقان و چه مخالفان طرح ها مدعی شناخت بهتر خیر و صلاح جامعه باشد.

میرشکار ادامه داد: پاسخ به پرسش هایی از این قبیل که آزادی، عدالت، برابری، عقلانیت و جزء آن چیست تنها در حوزه عمومی هر جامعه ای ممکن است داده شود و مورد پذیرش و باور قرار گیرد، در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز باید برای تبیین و ایجاد مفاهمه و هم افزایی بین مردم اقداماتی صورت گیرد.

این کارشناس در حوزه مسائل اقتصادی تشریح کرد: از اهداف اولین حوزه عمومی می توان نظارت بر دولت و شفاف کردن تصمیمات سیاسی و اداری را نام برد.

وی ادامه داد: هر کس بالقوه حق شرکت در این فضا را دارد و هیچ کس را امتیازی نسبت به دیگران در این فضا نیست، روزنامه ها، فضای مجازی ،گفتگوهای تلویزیونی با حضور صاحب نظران اقتصادی موافق و مخالف طرح، کارگاه های تخصصی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم اقتصادی، تولید محتواهای رسانه ای با هدف آگاه سازی مردم، از تولید موشن گرافی و عکس نوشته های دارای اطلاعات گرفته تا تبیین از طریق رده های مختلف دولتی بین مردم جامعه از جمله اقداماتی است که باید در این حوزه صورت گیرد.


میرشکار تاکید کرد: هر چه حوزه عمومی بیشتر گسترش یابد و مردم اینچنین در تصمیمات و طرح های دولت و حوزه قدرت هم نقش داشته باشند هم آگاهی یابند، زمینه عقلانی شدن دولت و سیاست‌هایش بیشتر گسترش می یابد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 60846

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcd9j09.yt0zo6a22y.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir