یادداشت؛

حجاب و عفاف در یک نگاه

23 ارديبهشت 1402 ساعت 11:51

عفاف و پاک‌دامنی ابزاری است که همواره زن برای حفظ موقعیت و ارزش خود در برابر مرد به کار بسته است‎.‎


به گزارش زاهدنیوز، میثم درانی یکی از کارشناسان مذهبی شهرستان زاهدان در یادداشتی ‏نوشت: یکی از ارزش‌های مهم انسانی که خود منشأ بسیاری از فضایل و صفات نیک در فرد و ‏جامعه است، عفت و خویشتن‌داری است.‏

این عنصر برجستۀ اخلاقی تأثیر بسیاری در رفع ناهنجاری‌های جامعه داشته و از پایه‌های ‏مهم اخلاقی انسان است که موجب تعالی و کمال بشر می‌شود.‏

در بارۀ واژۀ عفت؛ علما و دانشمندان بسیاری اظهارنظر کرده‌اند که نشان از اهمیت این ‏موضوع دارد. برای درک بهتر از موضوع مطرح شده و پرهیز از تشتت معنا به نظر می‌رسد، ‏نخست باید به‌اختصار دو واژۀ عفّت و حجاب تعریف شود.‏

‏«عفاف»، واژه‌ای عربی، به معنای پرهیزگاری، پاک‌دامنی، خودداری از کارهای زشت است.‏

در کتاب مفردات الفاظ قرآن در بارۀ عفّت آمده است: عفت، حالت نفسانی است که مانع ‏تسلّط شهوت بر انسان می‌گردد، و انسان عفیف، کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و ‏پیروزی بر شهوت، به این حالت دست‌یافته باشد.‏

خواجه نصیرالدین طوسی عفت را جزو فضایل چهارگانه محسوب می‌نماید و عفت را نتیجۀ ‏تهذیب قوۀ شهوانی ذکر کرده و می‌گوید: فضایل چهار بود، اول: تهذیب قوت نظری و آن ‏‏«حکمت» بود، دوم: تهذیب قوت عملی و آن «عدالت» بود و سوم: تهذیب قوت غضبی و آن ‏‏«شجاعت» بود و چهارم: تهذیب قوت شهوی و آن «عفت» بود.‏

در قرآن کریم این واژه در چهار آیه و در معنای گسترده‌تری به‌کاررفته است:‏

‏۱. به معنای خودداری‌کردن از تصرف در مال یتیم.‏
‏۲. جوانانی که امکان ازدواج ندارند باید عفت و پاک‌دامنی پیشه کنند.‏
‏۳. دربارۀ زنان سالخورده است که علی‌رغم این که می‌توانند بدون پوشش چادر باشند، آن را ‏کنار ننهند.‏
‏۴. در مورد فقیرانی که از اظهار فقر و درخواست کمک خودداری کنند که هر کس آنان را ‏ببیند گمان می‌کند که آنها بی نیازند.‏

بنا بر آنچه که گفته شد، عفاف معنای وسیع‌تری از پاک‌دامنی و حفظ از فحشا دارد. عفاف، ‏اغلب نظر به‌اعتدال دارد و انسان عفیف دچار افراط‌وتفریط نمی‌شود. فضیلت عفت به این ‏مطلب مهم اشاره دارد که انسان باید پاسخی منطقی و عقلانی به نیازهای طبیعی خود که ‏مبتنی بر دستورات شرعی و عرفی است بدهد. اگر چنانچه به هر علتی از برآورده‌شدن ‏خواسته‌های منطقی خویش بازماند، خویشتن‌داری کرده و عفت ورزد.‏

حجاب، واژه‌ای عربی و به معنای منع است و اگر به معنای پوشش گرفته می‌شود برای این ‏است که پوشش مانع دیدن اندام زن می‌شود، براین‌اساس زن محجوب به زنی گفته می‌شود ‏که دارای پوشش باشد.‏

بنابراین، وقتی از حجاب سخن به میان می‌آید، منظور صرفاً پوشش و تکه‌ای پارچه بر روی ‏سر نیست، بلکه ابعاد حجاب، رفتار و راه‌رفتن، گفتار و پوشش را در برمی‌گیرد و هر زنی که ‏این سه مؤلفه را رعایت کند، می‌توان گفت آن زن بر اساس دستورات شرعی و عرفی رفتار ‏می‌کند.‏

انتهای خبر/‏


کد مطلب: 62385

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcdks09.yt0xj6a22y.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir