مسیر پر دست انداز تسهیلات بانکی؛

روایت ناکامی مردم زاهدان و وام گاز/چرا بانک ها سنگ اندازی می ‏کنند؟

28 آذر 1400 ساعت 11:08

دشواری دریافت تسهیلات اجرای پروژه گاز شهری در حالی مردم زاهدان را گلایه مند کرده که عدم همکاری بانک های عامل نیز برنارضایتی آنان افزوده است.


به گزارش زاهدنیوز، پس از سالها چشم انتظاری مردم سیستان وبلوچستان در بهره مندی از نعمت گاز شهری، بالاخره اسفندماه سال 1395گاز شهری به این خطه از کشور رسید اما هزینه بر بودن اجرای عملیات تاسیسات گاز شهری خصوصا در ساختمان های بیش از 8 واحد که باید از سیستم های پکیج و شوفاژ اسفاده کنند، خانوارها را با مشکلاتی مواجه کرد.

اعطای تسهیلات بانکی تا سقف 10 میلیون تومان راهکاری از سوی متولیان امر برای کم شدن دشواری اجرای تاسیسات گاز شهری در منازل و اصناف این کلان شهر بود که اهالیِ مناطق گازدار شده می توانند پس از تشکیل پرونده برای اخذ اشتراک گاز با دریافت معرفی نامه و مراجعه به شعب عامل بانک "ملی" نسبت به اخذ تسهیلات بانکی کم بهره برای لوله کشی گاز داخل منازل خود اقدام کنند.

با این وجود و گذشت از آنکه این مبلغ در اجرای پکیج و شوفاژ واحدهای آپارتمانی بسیار اندک و پروژه لوله کشی گاز و نصب پکیج در یک واحد 85 متری قریب به 40 میلیون تومان می شود، اما طی روزها و شاید ماه های اخیر تاخیر در ارائه این تسهیلات از سوی بانک ها زمینه گلایه مندی شهروندان را به دنبال داشته است.

تاخیر در اعطای وام گاز مشکل دغدغه این روزهای شهروندان زاهدانی

شواهد و گفته‌های متقاضیان این وام حاکی از آن است که برای دریافت وام قرض الحسنه لوله کشی گاز با چالش‌های متخلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و عمده این چالش‌ها حول عدم اعطای وام به متقاضیان و یا معرفی ضامن به بانک می‌چرخد.

جهان تیغی یکی از متقاضیان مراجعه کننده به بانک ضمن ابراز گلایه از عدم حمایت مسئولان در این زمینه، گفت: علیرغم اینکه چندسالی است گاز شهری به زاهدان رسیده، اما عدم تکمیل شبکه درون شهری و لوله‌کشی داخلی منازل موجب شده بخش قابل توجه ساکنان از نعمت گاز بی‌بهره بمانند.

وی افزود: از آنجایی که تمام اقشار از عهده تامین مخارج لوله کشی منازل برنیامده، تسهیلاتی از سوی دولت در نظر گرفته شد تا با دریافت آن بخشی از مشکلات برطرف شود اما سنگ اندازی بانک ها در این بین، مردم را سرگردان و پشیمان کرده است.

به گفته این شهروند زاهدانی، قریب به یک ماه است که کارهای بانک و معرفی ضامنین را انجام داده ایم تا بخشی از هزینه های پروژه نصب پکیج و شوفاژ های منزل خود را پرداخت کنم اما هنوز بانک عامل نسبت به پرداخت تسهیلات به دلیل عدم اجازه مرکز کشور خودداری می کند.

جهان تیغی ادامه داد: طی مراجعاتی که به بانک داشته به این موضوع پی بردیم که کمبود منابع مالی، مانع تخصیص وام به مردم شده است.

یکی دیگر از شهروندان نیز بیان کرد: مشکل تنها تاخیر در واگذاری وام گاز نیست بلکه شرایط سخت ضامن نیز چالش اساسی شهروندان به شمار می رود و این مشکلات باعث شده تا انگیزه مردم در انجام عملیات لوله کشی گاز و بهره مندی از این نعمت خدادادی کم‌رنگ باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون مدارک چندین نفر را برای ضمانت تسهیلات قرض الحسنه لوله کشی گاز به این بانک برده ام اما هربار به دلیلی همچون غیرنظامی بودن، نداشتن چک صیادی، نامه کسر از حقوق و سایر بهانه های دیگر از سوی بانک رد شده اند.

سنگ اندازی متولیان امر در حالی است که زمستان فرا رسیده و شاهد تشکیل صف های طولانی گاز در برخی نقاط از کلانشهر زاهدان هستیم که اگر مسئولان تدابیری در تسهیل شدن روند دریافت وام نیاندیشند به مراتب مشکلات همه ساله تکرار خواهد شد و رنج این سختی بر دوش مردم بیش از پیش سنگینی می کند.

در همین راستا چندی پیش محمدرضا میرشکاری، معاون بهره‌برداری شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت وگو با یکی از رسانه ها بیان کرده بود که "بانک‌های ملی، پست بانک، کشاورزی و سپه با توجه به مصوبه هیئت دولت به عنوان بانک عامل اعطای تسهیلات گازکشی منازل مردم استان توسط بانک مرکزی معرفی شده‌اند و شرکت گاز هیچ دخل و تصرفی برای تسهیل در شرایط تسهیلات گازرسانی ندارد".

پایگاه خبری زاهد نیوز آماده انتشار پاسخ مسئولین نهادها و ارگانهای مرتبط با این گزارش می باشد.

نویسنده: نجمه خسروپرست

انتهای پیام/


کد مطلب: 60549

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcdnk09.yt0zo6a22y.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir