«قماربازی» روی تار عنکبوت اینترنت

25 اسفند 1392 ساعت 21:28

خبرکوتاه بود، اما بشدت در فضای مجازی بازتاب داشت، ۳۰۰ سایت شرط‌بندی در یک سال گذشته در کشور شناسایی و با گردانندگان و عوامل آن برخورد شد.


به گزارش زاهدانه ، وطن امروز نوشت: در ماه‌های گذشته سایت‌ها و پور‌تال‌های اینترنتی جدیدی در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این سایت‌ها برای ترویج «قمار‌آنلاین» اینترنتی و کسب درآمد نامشروع راه‌اندازی شده‌اند و بر پایه سه دسته سایت فعالیت می‌کنند: «فروشگاه‌های خرید اینترنتی، بازی‌های آنلاین و شرط‌بندی‌های مجازی.» این در حالی است که به تازگی  پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) هم نسبت به بر‌خورد با سایت‌های قمار اینترنتی هشدار‌های مکرری را اعلام کرده است.

برخورد با 300 سایت شرط‌بندی

خبرکوتاه بود، اما بشدت در فضای مجازی بازتاب داشت، 300 سایت شرط‌بندی در یک سال گذشته در کشور شناسایی و با گردانندگان و عوامل آن برخورد شد. روز گذشته این خبر به نقل از سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی اعلام شد. هادیانفر، رئیس پلیس سایبری کشور با اعلام این خبر گفته است: «در سال جاری با هماهنگی دستگاه‌های قضایی توانستیم 300 سایت شرط‌بندی و قمار را شناسایی و با گردانندگان و عوامل مؤثر آن برخورد کنیم». به گفته این مقام مسؤول در نیروی انتظامی، راه‌اندازی سایت‌های قماربازی آنلاین و شرط‌بندی فوتبال یکی از جرائم نوظهور عرصه اینترنت است که در برخی موارد نیز ابتدا قربانیان خود را فریب داده و به واریز مبلغ قابل توجهی پول ترغیب کرده و سپس اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

ورق، شطرنج و تخته نرد

بر پایه این گزارش، این روزها «ورق، شطرنج و تخته نرد» سه بازی‌ای است که در حال حاضر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا در فضای مجازی به صورت آنلاین با کاربران دیگر بازی و شرط‌بندی کند. کاربرانی که نمی‌دانند چه کسانی هستند و هویت‌شان ناشناخته است. این روز‌ها کافی است تنها دو کلمه «قمار» و «آنلاین» را در کنار هم در موتور‌های اینترنتی جست‌وجو کنید، با انبوهی از سایت‌ها، وبلاگ‌ و پور‌تال‌هایی مواجه می‌شوید که نه‌تنها فعالیت اصلی آنها بر پایه جابه‌جایی پول و قمار اینترنتی است بلکه با شگرد‌های گوناگون شما را به عضویت در سایت تشویق می‌‌کنند. از آنجا که فضای سایبر و دنیای مجازی فرصت خوبی برای هر گونه اعمال خلاف و کلاهبر‌داری است، این روز‌ها سود‌جویان برای کسب درآمد نامشروع و جذب مشتری فعالیتی را آغاز کرده‌اند که جز ترویج «قمار آنلاین اینترنتی» نام دیگری نمی‌توان بر آن نهاد. در این سایت‌ها زمانی که کاربر به عضویت سایت درمی‌آید، با دریافت رمز عبور و کد ویژه می‌تواند زمانی که کاربران دیگر آنلاین هستند، وارد سایت شود و بازی خود را آغاز کند اما این تنها آغازی برای افتادن در ورطه خطرناک قمار است.

اندک اندک قمار آغاز می‌شود

در مرحله بعد 3 بازی اینترنتی برای انتخاب در برابر دیدگان کاربر قرار می‌گیرد؛ بازی‌هایی که پیش از این کاربر در فضای واقعی آنها را تجربه کرده اما این بار در آستانه تجربه آنلاین آنهاست. «ورق، شطرنج و تخته نرد» این سه بازی به صورت آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا در ارتباط با کاربران دیگر بازی خود را آغاز کند، کاربرانی که نمی‌داند چه کسانی هستند و هویت‌شان ناشناخته است!

فاز خطر‌ناک بازی

در این نوع بازی‌ها در دو، سه مرحله اول، هیچ اتفاق‌ خاصی نمی‌افتد اما به تدریج زمانی که کاربر مشتاق بازی و در حقیقت جذب کاراکتر‌ها و نوع بازی شد، فاز خطر‌ناک بازی یعنی پیشنهاد جابه‌جایی مالی بین کاربران از طرف یکی از شرکت‌کنندگان آغاز می‌شود. هر یک از کاربران مبلغی را به عنوان مشارکت پیشنهاد می‌کنند و قرار بر این می‌شود تا در صورت برنده شدن هر یک از کاربران تمام مبلغ جمع‌آوری شده به حساب کاربر برنده واریز شود. این در حالی است که در برخی از مراحل بازی بویژه بازی ورق، کاربرانی که در اصطلاح ماهرتر هستند و سابقه بیشتری در قمار آنلاین اینترنتی دارند، با ترفند‌های گوناگون پول‌های بیشتری به جیب می‌زنند.

از قمار اینترنتی تا کلاهبرداری

بررسی پرونده‌های مرتبط با موضوع قمار اینترنتی نشان می‌دهد بسیاری از اینگونه جرائم در ابتدا تنها با یک جابه‌جایی مالی آغاز شده اما با عضو‌گیری و استفاده از شگرد‌های گوناگون در نهایت به یک کلاهبر‌داری بزرگ تبدیل شده است.

اطلاع‌رسانی ضعیف درباره قماربازها

اما رضا بهرامی، کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه درباره سایت‌های آنلاین قمار اینترنتی و شگرد‌های آنها برای عضو‌گیری و کسب درآمد می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر مشاهده می‌شود که به دو دلیل اصلی گرایش جوانان و کاربران اینترنتی برای شرکت در این نوع بازی‌های آنلاین افزایش چشمگیری داشته است. این استاد دانشگاه می‌افزاید: در وهله اول به دلیل آمار بالای بیکاری در جامعه و اشتیاق جوانان برای کسب درآمد و در اصطلاح روی پای خود ایستادن، بسیاری از جوانان وارد این بازی خطر‌ناک می‌شوند.

بهرامی در ادامه می‌گوید: چیدمان کاراکتر‌ها، عناصر بازی‌، کیفیت بالای گرافیک سایت‌ها و در نهایت اشتیاق جوانان باعث شده شاهد استقبال از اینگونه سایت‌های قمار آنلاین اینترنتی باشیم و جالب اینجاست که افراد پولدار و سرمایه‌داران مشتری اصلی این سایت‌ها هستند و در برخی موارد شاهد جابه‌جایی‌های مالی هنگفتی از این طریق در فضای مجازی هستیم.

وی اظهار داشت: جذابیت این سایت‌ها به صورتی است که در ابتدا کاربر هیچ شک و تردیدی به کلاهبر‌داری‌ای که در آستانه آن قرار دارد، نمی‌کند و به تدریج با جابه‌جایی پول وارد فاز قمار اینترنتی می‌شود. این کارشناس اجتماعی در پایان تأکید می‌کند که تنها راه مقابله با فعالیت این سایت‌ها اطلاع‌رسانی است. به غیر از اطلاع‌رسانی هر راه‌حل ‌دیگری نتایج مثبتی ندارد، اگر سایت فیلتر شود، کاربران به راحتی با فیلترشکن سایت را باز می‌کنند و چنانچه بخواهیم با همه گردانندگان و سر‌شاخه‌های اصلی این سایت‌ها بر‌خورد کنیم، متوجه می‌شویم بسیاری از سایت‌ها در خارج از کشور فعال هستند، پس بهترین راهکار اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جوانان و خانواده‌ها نسبت به خطرات سایت‌های اینترنتی خطر‌ناک است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 31640

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcdz90s.yt0fo6a22y.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir