گزارش «زاهدانه» از ریشه یابی مشکلات و معضلات شهری در هنگام وقوع بارندگی

ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر استاندارد عامل اصلی سیلاب در معابر شهری

6 آبان 1394 ساعت 8:41

فرماندار زاهدان عمده مشکل اساسی در هنگام وقوع بارش باران را ساخت وسازهای غیراصولی در مسیر آب عنوان کرد و گفت: تخریب بودن مسیرهای پیش بینی شده برای هدایت آب یکی دیگر از معضلاتی است که هنگام وقوع بارندگی باعث جاری شدن آب در سطح شهر می شود.


به گزارش زاهدانه، باران پاییزی در سیستان وبلوچستان علاوه بر اینکه موجی از خوشحالی را در بین شهروندان به وجود آورد و زمین های خشکیده را سیراب کرد باعث شد تا برخی از مناطق و شهرهای این استان پهناور به خصوص مناطق حاشیه نشین شهرستان زاهدان و میرجاوه با آبگرفتگی معابر و خانه ها مواجه شوند به طوری که کار امداد رسانی به افراد ساکن در این منطقه با دشواری های فراوانی همراه بود.
عمده مشکلات و معضلاتی که در شهرستان زاهدان در پی بارش باران به وجود آمد به این علت است که حجم بارندگی بالا بود و کانال ها و جوی های موجود در سطح شهر و معابر توان هدایت آب را نداشت و از طرفی نیز وقتی حجم آب بر روی زمین زیاد باشد خاک هم قابلیت نفوذ خود را از دست می دهد و این آب بصورت سیلاب روان در شهر به حرکت در می آید به طوری که نه تنها راههای ارتباطی را مسدود می کند بلکه باعث خسارات زیادی اعم از مالی و جانی نیز می شود.
ساخت و سازهای غیر قانونی و غیر مجاز که از کمترین استاندارد مقاوم سازی برخوردار هستند یا ساخت و ساز غیر اصولی در مسیر جریان آب و رودخانه ها از جمله عوامل دیگری است که مانع عدم حرکت آب در مسیر خود می شود. اینها همه یک طرف قضیه است و می توان گفت مجهز نبودن زیر ساخت ها در این شهرستان برای هدایت پساب و آب های روان معضل دیگری است که نیاز است مسئولان چاره ای برای آن بیندیشند زیرا اکثر جوی و کانال های موجود در زاهدان نه تنها فرسوده و قدیمی هستند بلکه استانداردهای اولیه را با توجه به شیب موجود در منطقه ندارند.

اینکه با اندک بارش باران خسارات هنگفتی به برخی از شهروندان وارد می شود این را می طلبد که مسئولین اقدامی اساسی را در دستور کاری خود قرار دهند. در یک توصیف گذرا از نحوه جمع شدن آب در این شهرستان می توان به وضوح دید که معضلات نامبرده شده نیاز به مدیریت و ساماندهی بیشتری دارد.
تصور کنید آب باران بر اساس شیب موجود در این شهرستان که مرکز پهناور ترین استان کشور است به این صورت می باشد که این آب از خیابان های بزرگمهر، جمهوری و دانشگاه به بلوار جانبازان، 20 متری قائم و بلوار قلنبر به حرکت در می آید و سپس به خیابان هفت تیر و ابتدای مسیر پاسدران می رسد و از آنجا به بلوار شهید مطهری، مصطفی خمینی، امام خمینی و در آخر نیز به بلوار کشاورز رفته و ازآنجا نیز خارج می شود؛ خوب طبیعی است که در این بین بیشترین خسارات به آن مناطقی وارد می شود که در شیب ترین نقطه واقع شده اند.
هم اکنون با این تفاسیر هر چند نباید همه کاستی های موجود که باعث بوجود آمدن خسارت می شود را به عهده نهاد ها و ارگان های مربوطه انداخت و خود شهرندان هم باید برای جلوگیری از ورود و نفوذ آب به داخل خانه هایشان در مواقع ضروری چند کیسه شن آماده داشته باشند اما این امر می طلبد که ارگان های مربوطه خود به بهسازی و بازسازی جوی و کانال های موجود در شهر بپردازند و شیب بندی مجددی را در دستور کار خود قرار دهند تا شاید درصدی از خسارات وارد شده به شهر و شهروندان نیز کاهش پیدا کند.
لازم به ذکر است که خود شهروندان هم باید دقت و توجه کافی داشته باشند که با رعایت نظافت عمومی در شهر و نریختن زباله در جوی ها و کانال ها مسیر هدایت پساب ها را باز بگذارند و از مسدود کردن آنها با ریختن زباله خودداری کنند.
در همین زمینه خبرنگار ما برآن شد تا عمده مشکلات ومیزان خسارات وارد شده در پی وقوع بارش باران پاییزی را از مسئولین امر جویا شود که در ادامه می خوانید.


فرماندار زاهدان: عمده مشکل اساسی در هنگام وقوع باران ساخت وسازهای غیراصولی در مسیر آب است

فرماندار زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص بارندگی های اخیر در این شهرستان اظهار داشت: یکی از عمده مشکلات موجود به هنگام بارش باران مسدود بودن مسیر هدایت آب ها است که تبدیل به محل زندگی افراد شده به این شیوه که برخی از شهروندان با ساختن خانه های غیر اصولی خود بر روی مسیر آب رودخانه و کانال ها مانع حرکت روان آبها شده اند که این مهم باعث بروز خساراتی هم برای خودشان و هم سایر افراد نیز می شود.
مجتبی خانجانی تخریب بودن مسیرهای پیش بینی شده برای هدایت آب را یکی دیگر از معضلاتی عنوان کرد که در هنگام وقوع باران باعث جاری شدن آب در سطح شهر می شود.

آبگرفتگی سطح شهر ناشی از عدم نظافت شهری است

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از آبگرفتگی ها در سطح شهر ناشی از عدم نظافت شهری است، گفت: در حوزه شهری زاهدان اولین بارندگی باعث مسدود شدن کانال های آبی می شود زیرامسیر انتقال آب های سطحی که به وسیله کانال ها و جوی ها انجام می شود پر از زباله بوده و در همان ابتدا مانع روند معمولی آب می شوند که این امر خود باعث جاری شدن آب در معابر عمومی خواهد شد.
خانجانی تصریح کرد: عدم رعایت موازین بهداشتی توسط شهروندان و پاکیزگی به موقع توسط ماموران شهرداری خود عامل مسدود شدن راه های انتقال آب در کانال ها و جوی ها است.
این مسئول افزود: با هر بارندگی که رخ می دهد باید یک اصلاح ابنیه و عمرانی نیز صورت بگیرد که این مهم ناشی از رفتارهای اجرایی دستگاههای خدماتی و عمرانی در طول ایامی است که بارندگی نداشته اند و در طی این مدت نیز شاید میدانی نصب کرده باشند یا جوی هایی را تغییرداده باشند که با بارش اولین باران باعث آبگرفتگی معابر شود، از همین رو نیاز است این اصلاح ابنیه در دستور کار افراد قرار گیرد.


طراحی سیستم انتقال آبهای سطحی در اولویت کار شهرداری زاهدان

وی با بیان اینکه مشاور شهرداری باید طراحی سیستم انتقال آبهای سطحی را در دستور کار خود انجام دهد، بیان کرد: باید طرحی جامع برای انتقال آب در زاهدان طراحی شود که بخشی از آن مربوط به انتقال آبهای سطحی است. لذا این طرح به صورت جدی در حال پیگیری می باشد که بخشی از آن در 6ماه پایانی و بخشی در 6ماه اول سال بعد انجام خواهد شد زیرا این طرح عمرانی علاوه بر وقت گیر بودن، پر هزینه نیز خواهد بود .

تمامی ارگان ها و نهادها باید در کنار هم همکاری کنند

خانجانی ادامه داد: از آنجایی که در این شهرستان بارندگی زیادی رخ نمی دهد شهرداری نیز در حوزه تجهیزات و امکانات آبگرفتگی و یخ زدایی امکانات مجهزی همچون سایر شهرستان های بزرگ را ندارد از همین رو در ستاد بحران تمهیداتی اتخاذ شد تا تمامی دستگاه های خدماتی مانند راه و شهر سازی و اداره آب و فاضلاب و غیره بعنوان معین شهرداران منطقه در مواقع ضروری باشند.
وی در توضیح این مطلب افزود: به این شیوه که با توجه به وقوع بارندگی هم اکنون می دانیم بیشترین نقاط حادثه خیز کدام است از همین جهت علاوه برامکانات خماتی که ارائه می دهیم به این مناطق سازمانهای نامبرده شده و تحت پوشش هم باید تجهیزات خود را در آن مناطق مستقر کنند تا در صورت نیاز سریع وارد عمل شوند که این مهم باتوجه به سرمای پیش بینی شده امسال برای رفاه حال شهروندان نیز مساعد تر است.

مژده به شهروندان زاهدانی: کمبود گاز را احساس نخواهید کرد

فرماندار زاهدان با نوید مژده ای به شهروندان زاهدانی گفت: از آنجایی که مشکلات در بخش انرژی گاز و نفت هم در این منطقه وجود دارد قرار شد یک جایگاه ذخیره گاز در زاهدان طی روزهای آینده افتتاح شود تا مردم این شهرستان با مشکل گاز روبه رو نشوند.

ساخت و سازهای غیر اصولی عامل آبگرفتگی معابر شهری است


مدیریت بحران شهری شهرداری زاهدان در گفت و گو با زاهدانه بیان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز، مشکلات شیب بندی و تعریض نشدن خیابان ها در حاشیه شهر زاهدان از جمله مشکلاتی است که در هنگام بارندگی باعث بروز مشکلات زیادی برای شهروندا ن و شهر می شود.
وی با اشاره به بارش باران و بروز خسارت به برخی از مناطق شهری زاهدان بیان کرد: دایی آباد روستایی در دامنه کوه است و علاوه براینکه جز خط مرکزی شهر زاهدان محسوب نمی شود، با ساخت و سازهای غیر اصولی و غیراستاندارد هم مواجه است.
علیرضا ریگی اظهار داشت: برخی از افراد متاسفانه در مسیر هدایت آب اقدام به ساخت و سازهای غیر اصولی کردند که این امر مانع حرکت آبها در مسیر اصلی خود می شود که باید این مسیرها قبل از ساخت و سازها مورد باز سازی و نظارت بیشتری قرار می گرفت.
وی با بیان اینکه بارش ها به صورت رگباری و مختص شهرهای کویری است، گفت: کم عرض بودن سطح خیابان ها، وجود سنگ و کویری بودن منطقه و عدم نفوذ آب در خاک باعث روان شدن آب و آبگرفتگی معابر می شود.
ریگی اذعان داشت: برای جلوگیری از تکرار مشکلات حاصل از بارندگی مقرر شد در دوره های بعدی طرح هایی اجرا شود که با کمترین مشکلات مواجه شویم.
وی از جمله این طرح ها را هدایت های آبهای سطحی به طرف کانال فرودگاه و لای روبی مسیرهای آب عنوان کرد.

بافت فرسوده یکی از معضلات زاهدان است

این مسئول ادامه داد: زاهدان بافت های فرسوده و زیرساخت های قدیمی زیادی دارد که نیاز به بازسازی و بهسازی دارد.
وی یکی از مشکلات موجود در این زمینه را فرسوده بودن بافت های شهری عنوان کرد و گفت: مناطقی همچون خیابان های جام جم، مرادقلی، کوثر، شیرآباد و شریعتی شمالی از این دسته بافت های فرسوده به حساب می آیند که هیچگونه مقاوم سازی در آنها به چشم نمی خورد و در برابر وقایع طبیعی همچون سیل و زلزله مقاوم نخواهند بود.
مدیریت ستاد بحران شهرداری افزود: باید تدبیری در خوصوص بافت فرسوده زاهدان اندیشیده شود زیرا خیلی از ساختمان ها فاقد ایمنی لازم می باشد و در خیلی از مناطق حاشیه شهر نیز ساخت و سازها غیر مجاز از عمده مشکلات حاشیه نشینان به شمار می آید.
ریگی عدم دارا بودن سند مالکیت را از دیگر مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: باید تدبیری برای زمین های مشاع و بدون سند حاشیه شهر زاهدان اندیشیده شود تا دیگرشاهد ساخت و سازهای غیر قانونی و خسارات زیاد در حوادث طبیعی نباشیم زیرا این ساخت و سازهای غیر مجازی به قدری بد و نامناسب است که ماموران حتی برای امداد رسانی با مشکل مواجه بودند.

گزارش: جوان«نجمه خسروپرست»

انتهای پیام/


کد مطلب: 47824

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdceev8e.jh8fwi9bbj.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir