هر آنچه که باید درمورد بیماری دیابت بدانید؛

۱۳درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در سیستان و بلوچستان دیابت دارند

22 آبان 1401 ساعت 12:36

بر اساس آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر، حدود ۱۳.۸درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال در سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند.


به گزارش زاهدنیوز، دیابت از جمله شایع ترین بیماریهای متابولیک محسوب می شود که می توان با خود مراقبتی از ابتلاء به آن پیشگیری کرد، بیماری قند یا دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز مواد غذايي در بدن است که به علل مختلف بروز می‌کند.

در حالت طبیعی غذا در معده تبدیل به گلوکز یا قند خون می‌شود، قند از معده وارد جریان خون شده و لوزالمعده هورمون انسولین را ترشح می‌کند و باعث می‌شود قند از جریان خون وارد سلولهای بدن می‌شود.

در بیماری دیابت انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست که وظایف خود را به درستی انجام دهد در نتیجه به علت وجود مقاومت در آن، قند خون نمی‌تواند به طور مؤثری وارد سلولهای بدن شود و مقدار آن در خون بالا می‌رود.

انواع مختلف این بیماری می‌تواند رخ دهد و کنترل و درمان آن بستگی به نوع دیابت دارد، دیابت مزمن و طولانی مدت شامل نوع ۱ و نوع ۲ است.

شرایط بالقوه برگشت پذیر دیابت نیز شامل مرحله پیش دیابت است؛ یعنی زمانی که سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه‌ای بالا نیست که به عنوان دیابت محسوب شود.

دیگر نوع دیابت دیابت بارداری است که در دوران بارداری رخ می‌دهد اما بعد از تولد نوزاد ممکن است از بین برود، علت دیابت در انواع آن مختلف بوده و هر شرایطی باعث ایجاد نوع خاصی از این بیماری می‌شود.

ديابت در بسياري از موارد ناشناخته مانده و گاهي به شكل اتفاقي با انجام آزمايشات روتين خون يا ادرار كشف مي‌شود ولي برخي از مهمترين علائم هشدار دهنده ديابت تشنگی، خشکی دهان، برافروختگی صورت، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، سرد و خشک شدن پوست، استشمام بوی اسید در تنفس بیمار و سخت شدن عمل تنفس، سردرد، سرگیجه، درد در پشت پاها و ضعف بیش از حد است.

دیابت نوع ۱
این نوع بیماری می‌تواند در هر سنی ایجاد شود که بیشتر در کودکان و نوجوانان گزارش شده است، بدن فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین بسیار کمی تولید می‌کند در مواقعی نیز بدن توانایی ساخت انسولین را ندارد، این بیماران برای کنترل سطح گلوکز خون به تزریق روزانه انسولین نیاز دارند.

دیابت نوع ۲
این نوع در بزرگسالان بیشتر شایع است، حدود 90 درصد از کل موارد دیابت مربوط به این نوع است در نوع ۲ بدن بیمار انسولین تولید می‌کند، اما نمی‌تواند از این انسولین به‌خوبی استفاده کند، اولین روش درمان برای دیابت نوع ۲ تغییر سبک زندگی است که باید فعالیت بدنی را در برنامه جای داد و رژیم غذایی سالم انتخاب کرد، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری پس از گذشت مدتی به داروهای خوراکی نیاز پیدا می‌کنند.

تغذیه سالم بخش اصلی مدیریت دیابت است

رضا کرد، معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: با توجه به پدیده شهرنشيني و محدود كردن فعاليت انسان ها و افزایش مصرف مواد پر انرژی، افراد جامعه بیشتر در معرض چاقی و دیابت هستند و در طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

وی افزود: بیش از ۵۳۷ میلیون نفر از افراد ۲۰ تا ۷۹ سال در جهان، مبتلا به دیابت اند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بالغ بر ۶۴۳ میلیون نفر برسد که این امر فشار مضاعفی را بر سیستم های بهداشتی وارد می کند.

کرد تصریح کرد: بیش از هفت و نیم میلیون نفر که حدود ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال ایران را شامل می شود از بیماری دیابت رنج می برند و حداقل ۲۵ درصد این بیماران، از بیماری خود آگاه نیستند.

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان کرد: بر اساس آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۳.۸درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال در سیستان و بلوچستان به دیابت مبتلا هستند.

وی با اشاره به توصیه هایی برای بیماران دیابتی گفت: افراد مبتلا به دیابت باید به کنترل قند خون خود توجه بیشتری داشته باشند، کنترل و پایش منظم قند خون می تواند به جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش یا کاهش قند خون کمک کند.

کرد با اشاره به اینکه افراد دیابتی باید از برنامه کاری منظمی پیروی کنند و از کار بیش از حد خودداری کرده و خواب شبانه خوبی داشته باشند، ادامه داد: تغذیه سالم بخش اصلی مدیریت دیابت است، مبتلایان به دیابت باید رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشند تا مقدار قند خون خود را ثابت نگه داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

این مسئول تشریح کرد: به بیماران دیابتی توصیه می شود زمان مصرف وعده‌های غذایی و دارو دارای نظم باشد، از مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل، شربت، نوشابه پرهیز و همراه با غذا خصوصا وعده‌های اصلی به میزان کافی از گروه سبزی‌ها استفاده کنند.

وی افزود: بهتر است از نان‌ها و غلات سبوس‌‌دار استفاده و همچنین در این بیماران مصرف میان وعده‌ها الزامی است، روزانه حداقل نیم ساعت ورزش ( پیاده روی) داشته باشند و مدت زمان ورزش خود را به تدریج به یک ساعت در روز افزایش دهند.

کرد خاطر نشان کرد: تمامی افراد بالای ۳۰ سال می توانند جهت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، ارزیابی و غربالگری از نظر ابتلاء به دیابت و فشار خون، انجام تن سنجی، اندازه گیری قندخون و کلسترول خون، مراقبت های دوره ای، مشاوره تغذیه، ویزیت پزشک و ارجاع جهت دریافت خدمات تخصصی به صورت رایگان، به پایگاه ها و مراکز سلامت مراجعه کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 61495

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcene8p.jh8zoi9bbj.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir