فشار بازماندگان قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه به مکرون

3 مرداد 1400 ساعت 16:12

نمایندگان قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در پلی‌نزی که باعث افزایش ابتلا به سرطان در این منطقه شده است خواهان عذرخواهی مکرون شدند.


به گزارش زاهدنیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از شرکت در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو راهی مجمع الجزایر پلی‌نزی (از سرزمین‌های ماورا بحار فرانسه) شد. او صبح یکشنبه به وقت پاریس وارد تاهیتی، جزیره اصلی این مجمع الجزایر شد، سفری که قرار است چهار روز طول بکشد و در جریان آن او توضیحاتی در مورد سازوکار‌های مبارزه با کووید-۱۹ خواهد داد.

انتظار می‌رود از او درباره آزمایش‌های هسته‌ای که فرانسه به مدت سی سال در این سرزمین انجام داد و اکنون گفته می‌شود مسئول افزایش موارد ابتلا به سرطان و مشکل تیروئید در این سرزمین است، صحبت کند.

یکی از اعضای انجمن ۱۹۳ که نماینده قربانیان این آزمایش‌های هسته‌ای در پلی‌نزی است، گفت: ما از رئیس جمهور انتظار داریم عذرخواهی کند، همانطور که او جنایات استعماری فرانسه در الجزایر را به رسمیت شناخت. ما همچنین انتظار داریم که او بگوید این کار جنایتکارانه بوده است و بگوید که این نوع از استعمارگری اینجا در اقیانوس آرام وجود داشته است.

این در حالی است که در هفدهم تیر امسال چند هزار نفر در تاهیتی که از جزایر پلی‌نزی فرانسه محسوب می‌شود، در اعتراض به آزمایش‌های هسته‌ای که فرانسه در دهه‌های گذشته در این جزیره انجام داده است، تظاهرات کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که در آستانه سفر امانوئل مکرون به پلی‌نزی برگزار شد، از دولت فرانسه خواستند به مسئولیت و تقصیر خود در انجام این آزمایش‌های هسته‌ای اذعان کند. 

به گفته مقامات پلیس نزدیک به دو هزار نفر و طبق اعلام سازمان دهندگان تظاهرات، نزدیک به شش هزار نفر در این حرکت اعتراض آمیز که به دعوت اسکار تمارو رهبر جدایی طلبان پلی‌نزی برگزار شد، شرکت کردند.

ژونویئو داریوسک وزیر مشاور در امور کهنه سربازان فرانسوی اوایل ژوئیه اعلام کرد فرضیه درخواست عذرخواهی فرانسه در قضیه آزمایش‌های هسته‌ای در پلی‌نزی منتفی است با این حال جدایی طلبان پلی‌نزی، انجمن‌های ضدهسته‌ای و کلیسای پروتستان این منطقه از فرانسه انتظار دارند که بابت این آزمایش‌های ویرانگر که پیامد‌های انسانی، بهداشتی و زیست محیطی گسترده‌ای بر جا گذاشته است، عذرخواهی کند.

گفته می‌شود فرانسه به منظور جبران خسارات ناشی از آزمایش‌های هسته‌ای که در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ در مجمع الجزایر پلی‌نزی انجام داده، برای یک دورهٔ ده ساله، سالیانه مبلغ یکصد و نود و چهار میلیون دلار اختصاص داده است. با این حال در سال‌های اخیر چندین جنبش استقلال طلبانه‌ای در پلی‌نزی فرانسه شکل گرفته است.

مساحت مجمع الجزایر پلی‌نزی فرانسه بیش از چهار هزار کیلومتر مربع است و پایتخت آن شهر پاپیتی واقع در جزیرهٔ تاهیتی است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 60126

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcepz8p.jh87wi9bbj.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir