زنگ خطر شيوع بيماري هاري در جنوب شرق

مرگ یک کودک و ۱۰ شتر بر اثر بیماری هاری در خاش

25 آذر 1396 ساعت 13:21

با آغاز فصل سرما ميزان زادو ولد سگ های ولگرد چند برابر می شود و این امر زنگ خطری برای شیوع بیماری هاری در سیستان و بلوچستان است و طي روزهاي اخير حمله متعدد حیوانات هاری امنیت، سلامت و آسایش مردم اين استان را به خطر انداخته است و مسئولان همچنان در غفلت به سر می برند و هیچ اقدام ملموسی تاکنون برای حل این معضل انجام نشده است.


به گزارش زاهدنیوز به نقل از تفتان ما، یکی از خطراتی که بهداشت جامعه انسانی را تهدید می کند گسترش بیماری های مشترک ميان انسان و حیوان است که در این میان، وجود حیواناتی مانند سگ های بي صاحب در شهرها و روستاها نقش مهمي در گسترش بیماری های مشترک دارند.

 در واقع از جمله  بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان  می توان به بیماری هاری اشاره کرد که از طریق حیوان آلوده و مصرف سبزیجات آلوده به مدفوع سگ به انسان منتقل می شود.

حمله حیوانات هار در سال های اخیر در شهرستان خاش بی سابقه بوده است. آمار حمله حیوانات به ساکنین روستا در روزهای اخیر به صورت نگران کننده ای افزایش یافته و این حیوانات هار به صورت ناگهانی به افراد حمله می کنند و با گاز گرفتن، خون مردم را می مکند و به راحتی افراد گرفتار شده را رها نمی کنند.

10 نفر شتر مشكوك به بيماري هاري در خاش سوزانده و معدوم شدند
رئيس مركز بهداشت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما،با بيان اينكه سگ‌سانان عامل بيش از 90 درصد هاري حيواني و انساني هستند، گفته است كه هاري علفخواران بيشتر از اينكه اهميت بهداشت عمومي داشته باشند، از اهميت اقتصادي زيادي برخوردار است.
 

 
 منصور خاشي با اشاره به كنترل بيماري هاري، معتقد است كه واكسينه شدن سگ هاي منطقه يكي از مهمترين اقدامات براي جلوگيري از گسترش بيماري هاري است.

وي معدوم سازي و زنده گيري سگ هاي ولگرد و واكسينه شدن، پلاك كوبي و قلاده گذاري و شناسنامه را از مهمترين اقدامات در راستاي جلوگيري از بيماري هاري دانست.

خاشي با اشاره به بيماري هاري در شهرستان خاش گفته است كه متاسفانه در روزهاي اخير براثر بيماري هاري در روستاي سبزگز اين شهرستان قريب به 10 نفر شتر مشكوك به بيماري هاري سوزانده و معدوم شدند و لذا بايد هرچه سريعتر اين شترها دفن شوند تا از گسترش بيماري جلوگيري شود.

يك كودك 12 ساله خاشي براثر سگ گرفتگي جان باخت
به گفته رئيس مركز بهداشت شهرستان خاش همچنين در ماه هاي اخير نيز يك كودك 12 ساله در روستاي اسماعيل آباد خاش براثر سگ گرفتگي در ناحيه گردن به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد.
 

 
خاشي با بيان اينكه كنترل هاري در انسان در گرو كنترل آن در حيوانات است، معتقد است كه براي كاهش و مراقبت از گزش‌ها بايد آموزش‌هاي گسترده از رسانه‌هاي ملي و عمومي در غالب برنامه‌هاي مدون اقدام شود.

سالهاست که طرح جمع آوری سگ های ولگرد براساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و با هدف جلوگیری از شیوع امراض مسری وظیفه شهرداری هاست اما اینکه چرا شهرداری خاش در اجرای این طرح ناکام مانده اند، موضوعی قابل تامل است.

وي با بيان اينكه دهياران در روستاها بايد سگ هاي ولگرد را جمع آوري كنند گفته است كه از بين بردن سگ‌هاي ولگرد، مبارزه با جوندگان، دفع صحيح زباله، حذف مناطق رشد و تكثير پشه مانند محل‌هاي تجمع زباله، نخاله‌هاي ساختماني و كود حيواني، ساختمان‌هاي نيمه كاره و تسطيح و بهسازي حوالي مناطق مسكوني از مهمترين اقدامات در راستاي جلوگيري از گسترش بيماري هاري است.
 

 
در هر صورت به نظر می رسد که پیشگیری همچون همیشه بهتر از درمان است و مسئولان امر باید این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند زیرا به نظر می رسد جمع آوری سگ های ولگرد منطقه اولین و منطقی ترین راه برای ل این مشکل باشد.

خاشي از مردم و به ویژه روستاییان خواست به طور جد مراقب رفتار حیوانات خود بوده و در صورت مشاهده علائم هاری در دام و حیوان اهلی از آن دوری کرده و حتما دامپزشک را در جریان قرار دهند و خانواده‌ها در صورت رفتن به دل طبیعت و یا نواحی که سگ‌های ولگرد دارد، مراقب باشند و حتما کودکان خود را از این حیوانات دور نگه دارند.

در بيماري هاري درصد مرگ و میر بسیار بالاست
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار   تفتان ما،با بيان اينكه متاسفانه در بيماري هاري درصد مرگ و میر بسیار بالاست، معتقد است كه چنانچه علائم بیماری در حیوان و یا انسانی ظاهر شود، تقریبا مرگ حتمی است.
 

 
امان الله رخشاني با بيان اينكه بيماري هاری علائم مشخصی دارد گفته است كه بايد به محض رویت این علائم در یک حیوان باید از آن دوری کرده و حتما به دامپزشک گزارش داد.

به گفته اين مسئول حیوان و یا دام مبتلا به هاری به طور معمول حالت تهاجمی به خود گرفته و به حیوانات و انسان‌های اطراف خود حمله می‌کند و آنها را مورد گزش قرار می‌دهد.

رخشاني با بيان اينكه حیوان آلوده به دلیل انقباض عضلات گلو در اثر بیماری، نمی‌تواند بزاق خود را قورت دهد معتقد است كه به همین علت آب از دهان حیوان جاری است و در بعضي موارد نیز حیوان و یا دام هار، گوشه‌گیر و منزوی می‌شود.

رخشاني از علائم بارز حيوان آلوده به بيماري هاري را ترس از آب دانست به طوري که حیوان با دیدن آب وحشت زده می‌شود.

وي گفته است كه انسان مبتلا به هاری نیز می‌تواند انسان‌های دیگر را مورد گزش قرار داده و آنها را آلوده کند و لذا بايد به دنبال هر گزش افراد به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کرده و واکسن هاری تزریق کنند که این واکسن طی پنج نوبت تزریق می‌شود.
 

 
به گفته رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان خاش تعداد دفعات گزش، عمق گزش و نیز محل گزش بسیار مهم است و فردی که گردن او مورد گزش واقع شده نسبت به فردی که دست او دچار گزش شده فرصت کمتری دارد و باید سریعتر مراجعه کند، زیرا با رسیدن ویروس به مغز علائم بیماری خود را نشان می‌دهد.

اینکه چرا اقدامی عملی در این خصوص صورت نمی گیرد خود جای تعجب دارد اما از آن عجیب تر انفعال مسئولان استان سیستان و بلوچستان در مقابل این موضوع است.

علي اي حال امیدواریم مسئولان استان از خواب غفلت بیدار شوند و در خصوص رسیدگی به این موضوع دستورات لازم را صادر کنند!

انتهای پیام/


کد مطلب: 56069

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcf1xdt.w6dvvagiiw.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir