ازدواج عاشقانه یا سنتی؛

ازدواج آسان، سنتی برای آرامش زندگی است/مشکلات فرهنگی؛ مهمترین مانع سد راه جوانان

13 تير 1401 ساعت 8:43

خانواده ها می توانند برای حل مشكل ازدواج جوانان و جلوگيری از افزايش سن ازدواج، چاره ای بيانديشند و با فراهم كردن ازدواج آسان و پرهيز از تجملات زندگی آنان را سامان دهند.


حجت الاسلام مصطفی باهری، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: اخلاق اسلامی یکی از حوزه های سه گانه دین است که بسیاری از معارف اسلامی را شامل که رفتار انسان را با معیارهای الهی میزان و انسان را در تمام کارها و صفات به سوی الهی شدن رهنمون می شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین عوامل برای رسیدن به ازدواج آسان، کنار گذاشتن سخت گیری های متداول در ایجاد شرایطی برای ازدواج آسان می باشد که در بسیاری از موارد باعث می شود کسانی که قلباً میل و رغبت به ازدواج دارند نتوانند خود را در این شرایط قرار دهند و ناچاراً به زندگی در کنار والدین اکتفا کنند.

باهری تصریح کرد: معنای واضح ازدواج آسان این است که انسان در مسئله انتخاب دقت کند چه کسی را انتخاب می کند که از لحاظ شرعی، دینی، مردانگی و غیرت شرایط داشته باشد و به دنبال خانه و ماشین ودرآمد نباشد در مسئله خرید لوازم زندگی ازهمان ابتدا تمام وسایل زندگی را برای بعد 50 سال اماده نکند، بلکه ضروریات زندگی را فراهم کند از جهت برگزاری مراسم تقلید را مدنظر قرار ندهند.

وی گفت: در موضوع ازدواج یکی از مهمترین موانع و مشکلات بحث موانع فرهنگی است چرا که بسیاری از والدین فرزندان خود را برای پذیرش مسئولیت در آینده و برای زندگی مشترک آماده نمی کنند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: مسئله بی‌رغبتی جوانان به ازدواج بیش از آن که به مسئله اقتصادی مرتبط باشد به مسئله فرهنگی مرتبط است، در اروپا اقشار ضعیف و فقیر ازدواج نمی‌کنند، ولی در ایران افراد ثروتمند و مرفه جامعه تمایلی به ازدواج ندارند.

وی در خصوص گرایش نداشتن جوانان به ازدواج افزود: با مطرح شدن بحث ازدواج انگیزه‌های فردی و اجتماعی در کنار همدیگر قرار می‌گیرند، اصولاً رفتارها و کنش‌های اجتماعی نیاز به زیرساخت دارد که این زیر ساخت‌ها می‌تواند انگیزه‌های فردی و گروهی را دستکاری کرده و آن را کم و زیاد کند و امروزه در جامعه ازدواج جوانان تحت متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و ارزشی فرهنگی قرار می‌گیرد.

باهری خاطرنشان کرد: فضای مجازی خود سبب شده که سن ازدواج بالا رود و فهم غلطی که تحصیل را مانع ازدواج می دانند و به تاخیر افتادن و پیر شدن سن ازدواج فهم درستی از زندگی پیرامون به تحقیق و تفحض نپرداختند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 61063

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcfmxdv.w6dyvagiiw.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir