ترمز خودنمایی میوه‌های قاچاق در بازار کشیده می‌شود؟

23 دی 1395 ساعت 7:41

طی چندهفته گذشته بازار میوه شاهد خودنمایی انواع میوه‌های خارجی بوده که امروز معاون وزیر کشاورزی از برخورد جدی با این تخلف و جمع‌آوری میوه‌های قاجاق خبر داده است.


به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران، وجود بافت‌های متنوع جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مختلف در سراسر کشور، امکان تولید و برداشت انواع میوه و محصولات کشاورزی را فراهم کرده و طی سال های گذشته نیازی به واردات در این زمینه نبوده است.

براساس سیاست های وزارت جهادکشاورزی در اواخر دولت دهم، واردات انواع میوه به جز موز، آناناس، انبه و نارگیل ممنوع شد و کماکان این ممنوعیت استمرار دارد؛اما با این حال هر از چندگاهی بازار با مهمان های ناخوانده خارجی مواجه می شود که با قیمت های بالا در مغازه ها خودنمایی می کنند.

در همین ارتباط هفته گذشته حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، از قاچاق مجدد میوه خبر داد و اظهار داشت: چند وقتی هست که پای برخی میوه های قاچاق حتی از آمریکا نيز به بازار داخلی باز شده، به طوریکه خارج از میدان خرید و فروش آن مشاهده می شود.

وی با اشاره به نرخ چهار قلم میوه وارداتی قاچاق در بازار افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو شبرنگ آفریقایی 30 هزار تومان،گلابی آمریکايی 25 هزار تومان، انبه کنیا آفریقا 15 و شاه بلوط ترکیه 15 هزار تومان است.

مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد:با وجود این که میوه های گفته شده از کالاهای ممنوع هستند، اما مشخص نیست از کجا و توسط چه کسانی وارد می شود.

مهاجران با اشاره به اعمال نظارت سخت گیرانه دستگاه های مربوطه بر توزیع میوه های قاچاق در میادين بیان کرد: با وجود اعمال نظارت دقیق و برخورد با متخلفان پرونده میوه های قاچاق به طور کلی بسته شده بود اما هم اکنون این میوه ها در باغات حاشیه تهران در حال توزیع است.

بر اساس این گزارش محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز از مبارزه جدی با قاچاق میوه در بازار خبر داد و اظهار داشت: با تدابیر اندیشیده شده با کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات طی ماه‌های اخیر میوه‌های قاچاق از سطح بازار جمع آوری شدند.

وی افزود: با وجود فرآیند حرکت مثبت در برخورد و جمع آوری میوه‌های قاچاق اما هیچ تضمینی وجود ندارد که شاهد ورود مجدد میوه‌های قاچاق به سطح بازار نباشیم.

معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، مبنی بر آنکه رئیس اتحادیه میوه و سبزی معتقد است که میوه‌های قاچاق خارج از میدان خرید و فروش می‌شوند، اظهار داشت: عرضه میوه های قاچاق در مراکز خارج از میادین میوه و تره بار صحت ندارد.

وی اظهارداشت: به طور مطلق امکان جلوگیری از ورود میوه قاچاق نیست اما در مدت زمان یادشده برایند همکاری های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت جهاد کشاوزی در زمینه شناسایی، پیگیری و برخورد مثبت بوده است.

طهماسبی اضافه کرد: امیدواریم سازمان میادین و میوه تره بار نیز وارد این قضیه شود و از ورود میوه قاچاق به این مراکز جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش چندی پیش برخی منابع آگاه از صادرات صوری و نمایشی سیب با هدف دریافت جوایز صادراتی و رهاسازی میوه ها به دریا و بیابان های عراق خبر داده بودند که بنا بر مصوبه اخیر صادرات سیب درختی به ازای واردات موز صورت گرفته بود اما معاون وزیر کشاورزی در این ارتباط توضیح داد: این امر امکان پذیر نیست که بخش خصوصی با هزینه بالایی که پرداخت می‌کند، به راحتی از آن بگذرد و آن را در اطراف بیابان رها کند.

وی اظهارداشت: امسال 150 هزار تن سیب درختی درجه یک در سردخانه های ارومیه ذخیره سازی شده بود که مقرر شد زمینه های صادرات آن از طریق عملیات بازار به بازار ( یعنی صادرات سیب درختی در ازای واردات موز) انجام شود؛ به نظر نمی رسد بخش خصوصی سرمایه خود را با صادرات نمایشی به دریا یا بیابان رها کند و از بین ببرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 53585

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcfttdt.w6dmcagiiw.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir