حکایت بی پایان گورخوابی در زابل/ وجود 6 هزار گورخواب!

19 تير 1397 ساعت 14:04

در حالی معضل گورخوابی در زابل این روزها نقل محافل و تیتر یک رسانه ها شده است که معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان این پدیده را تکذیب و اعلام کرد پدیده‌ای به نام گورخوابی اصلا در زابل وجود ندارد.


به گزارش زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، گورخوابی در زابل؛ موضوعی که چندین سال است نقل محافل شده و علل اصلی روی آوردن به آن اعتیاد، فقر و معضل وجود سرپناه می باشد که باعث انتخاب «گور» برای زندگی شده است.
وجود 6 هزار گورخواب و زندگی در قبرها باعث شده تا این خطه از کشور رکورددار گور خوابی به شمار رود.
در طی این مدت اگر چه نهادهای مختلفی مانند بهزیستی، شهرداری، انتظامی و غیره به طور موقتی برای بررسی به این موضوع ورود پیدا کردند اما هیچ ارگانی برای رفع کامل این معضل اقدامی انجام نداد تا اینکه بعد از مدتی دوباره این موضوع درصدر تیتر رسانه ها قرار گرفت.
با این تفاسیر علی رغم وجود پدیده گورخوابی در زابل اما مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان با تکذیب این موضوع اعلام کرد پدیده‌ای به نام گورخوابی اصلا در زابل وجود ندارد.

موضوع گورخوابی را تائید نمی‌کنم
به گفته وی ۴ سال قبل زمانی که بنده دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر بودم، آن زمان مسئله گورخوابی مطرح شد که یکی دو مورد از معتادان داخل قبر خوابیده بودند که در اقدامی ساماندهی و جمع آوری شدند.
این مسئول در خصوص عکسی که در شبکه‌های اجتماعی از پدیده گورخوابی منتشر شده است نیز افزود: این عکس مربوط به همان ۴ سال قبل است، اتفاقا در حدود یک سال پیش هم نیز اخباری از وجود گورخوابی، مطرح شد که بنده شخصا برای بازدید و بررسی رفتم که چنین موضوعی نبود و در آن بازدید فقط یکی از معتادان کنار قبرستان خوابیده بود ولی گورخواب نبود. گورخواب‌ها داخل قبر می‌خوابند که چنین پدیده‌ای نبوده و نیست؛ بنده این موضوع را تائید نمی‌کنم.


این گفته مرعشی در حالی است که ناظری فرماندار زابل و نماینده عالی دولت در این خصوص بیان کرده است که گورخواب‌ها در همه کشور زندگی می‌کنند.

مشکل گورخواب‌های سیستان تنها با صحبت کردن حل نمی‌شود
هوشنگ ناظری در گفت وگو با یکی از رسانه ها با تاکید بر اینکه مشکل گورخواب‌های سیستان تنها با صحبت کردن حل نمی‌شود، اظهار کرده است حل این معضل نیازمند هماهنگی جمعی و اقدام همگانی است.
وی در بحث گورخواب‌ها و عکس‌هایی که از این افراد منتشر می‌شود باید گفت که در کنار محل استقرار این افراد، محله شیخ آباد که محلی برای بانوان بی‌خانمان است وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا این افراد به این محل مراجعه نمی‌کنند، این در حالی است که در این محل غذا، متادون، حمام و جای خواب در کنار امکانات رفاهی دیگری تحت اختیار آنان قرار می‌گیرد.

با حضور در قبرستان به این موضوع رسیدگی و عکس‌های آن را منتشر کردم
فرماندار زابل در ادامه سخنان خود ضمن گلایه از سیاه‌نمایی برخی افراد در این زمینه، گفت: متاسفانه یک عده‌ای یاد گرفته‌اند که تنها سخنرانی کنند و هر روز بگویند که وضع خراب است، ما منکر بحث معتادان کارتون خواب و گورخواب در زابل نشده ایم به طوریکه بنده اولین نفری بودم که مسئله گورخواب‌ها را مطرح کردم.
ناظری در تکمیل این مطلب افزوده است : خودم با حضور در قبرستان و پاتوق های سطح شهر به این موضوع رسیدگی کرده و عکس‌های آن را منتشر کردم و می‌توان گفت مکان تمامی پاتوق‌ها، تعداد افراد حاضر در آن محل‌ها و حتی تفکیک تعداد زن و مردهای حاضر در هر پاتوق را می‌دانیم اما راهکار عملی برای این موضوع کمک و دست به دست هم دادن است و با حرف زدن خالی هیچ مشکلی حل نخواهد شد.



6 هزار گورخواب در زابل به چشم نیامدند!
با این تفاسیر اما امام جمعه زابل بارها در مورد این موضوع گلایه کرده و در بهمن ماه سال 95 هم گفته است: گلایه من بعد از تمام دفعاتی که سراغ این مردم رفتم، این بود که چرا شرایط 50 گورخواب در تهران آنطور رسانه‌ای شد، مورد توجه همه مسوولان قرار گرفت، همه به مسئله ورود کردند، گرم‌خانه‌ها آماده شد، اما چرا هزاران گورخواب و کارتن‌خواب و خرابه‌خواب در زابل را هیچ مسئولی ندید ؟ این آدم‌ها نیازمند توجه ویژه هستند تا از این شرایط نجات پیدا کنند. چرا 50 نفر در تهران اینطور به رسانه‌ها رسیدند اما 6000 گورخواب و کارتن‌خواب در منطقه محروم زابل اصلاً به چشم نیامدند؟

به همت جمعی از جوانان هیئت شیفتگان هزار پرس غذای بین گورخواب ها توزیع شد
علی ای حال پس از آنکه معاون امنیتی و انتظامی استانداری استان این موضوع را تکذیب کرد جمعی از جوانان هیئت شیفتگان اهل بیت(ع) زاهدان با تهیه هزار پرس غذای گرم به سراغ گور خواب ها در زابل رفتند.



ابوالفضل فراهی مسئول هیئت شیفتگان اهل بیت (ع) زاهدان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون اظهار کرد: از آنجایی که این هیئت مجموعه ای فرهنگی هیئتی است با توجه به محرومیت زدایی و مظلومیت زابل در بحث گورخواب ها و روستاهای شهرستان زابل ورود پیدا کرد.
وی گفت: در روزهای اخیر جمعی از جوانان این هیئت اقدام به تهیه و توزیع هزار پرس غذای گرم در بین گورخواب ها و مردم نیازمند در روستای خراشادی، معصوم آباد، حسن آباد پشت باسکول و شهر زابل کردند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 56401

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcfyjdt.w6dvxagiiw.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir