گزارش زاهدانه از محصول ارگانیک زاهدانی؛

خشکسالی و کم آبی مانع تولید نشد/ برداشت بیش از 3هزار تن پسته از باغات زاهدان

23 فروردين 1395 ساعت 12:07

مدير جهاد كشاورزی زاهدان با اشاره به خشكسالی های پی در پی و كمبود آب در سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که بايد محصولاتی با مصرف آب كم كشت و توليد شود سالانه بيش از سه هزار تن پسته در اين شهرستان توليد و روانه بازار مصرف می شود.


به گزارش زاهدانه، خشکسالی و کمبود آب در پهناور ترین استان کشور، سیستان و وبلوچستان باعث شد تا کارشناسان و کشاوزان به فکر کشت و تولید محصولاتی با کمترین میزان مصرف آب اقدام کنند بگونه ای کهدر شهرستان زاهدان این مهم باعث کشت پسته ای با کیفیت شده که از آن بعنوان یک محصول ارگانیک یاد می شود.
کیفیت این پسته خندان باعث شده تا همه ساله تجار زیادی از سایر مناطق کشور در زمان برداشت آن به سیستان وبلوچستان سفر کنند و این محصول را برای خود ببرند.
به همین جهت می توان گفت این استان با تولید بهترین و باکیفیت ترین محصول ارگانیکی همچون پسته یکی از مهمترین قطب های این محصول در کشور است که امسال قرار است این محصول با برند منطقه وارد بازار عرضه و فروش شود.
در همین رابطه مدير جهاد كشاورزی زاهدان با اشاره به اینکه پسته مرغوب و با كيفيت اين شهرستان با برنامه ريزی های صورت گرفته امسال با برند اين منطقه به بازار مصرف عرضه می شود، گفت: هم اينک سه هزار و 800 هكتار از باغات زاهدان به كشت پسته اختصاص دارد كه 2 هزار و 400 هكتار آن بارور و مابقی نيز غير بارور هستند.
عباس اشكانی افزود: با وجود خشكسالی های پی در پی و كمبود آب در سیستان و بلوچستان بايد محصولاتی با مصرف آب كم كشت و توليد شود به همين سبب پسته يكی از مهمترين محصولات با مصرف آب كم، توليد بالا و سود دهی مناسب برای اين شهرستان است.
وی با اشاره به اينكه به طور متوسط از هر هكتار باغ پسته در زاهدان يک تن و 300 كيلوگرم محصول برداشت می شود، بیان داشت: سالانه بيش از سه هزار تن پسته در اين شهرستان توليد و روانه بازار مصرف می شود.
این مسئول از پسته تولید شده در زاهدان بعنوان یک محصول ارگانیک یاد کرد و ادامه داد: پسته توليدی این شهرستان به دليل شرايط بسيار مطلوب آب و هوايی منطقه از كيفيت بالايی برخوردار است.
وی تصریح کرد: كيفيت بالای پسته زاهدان در گذشته سبب شده بود بسياری از تجار ساير مناطق كشور در زمان برداشت به اين شهرستان جذب شوند و به دليل نداشت كارخانه فرآوری با برند خود محصول را عرضه كنند اما امسال محصول توليدی با برند اين منطقه به فروش می رسد.
اشکانی اظهار داشت: امسال با برنامه ريزی های صورت گرفته و ثبت يک شركت بخش خصوصی در زاهدان بنا داريم محصول توليدی پسته شهرستان را در بسته بندی های مختلف متناسب با برند منطقه به بازار مصرف داخلی و خارجی عرضه كنيم.
مدير جهاد كشاورزی زاهدان بيان كرد: برداشت پسته در اين شهرستان از شهريور آغاز و تا پايان مهر ادامه دارد.
گفتنی است 12هزار هكتار باغ ميوه و مزارع كشاورزی در حوزه تحت شهرستان زاهدان وجود دارد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 49761

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcgqu9t.ak9y34prra.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir