مایکل مان: اتحادیه اروپا پس از گزارش روز دوشنبه آژانس تحریم‌های ایران را لغو می‌کند

30 دی 1392 ساعت 1:34

سخنگوی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، وزیران امور خارجه این اتحادیه روز دوشنبه پس از دریافت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیشنهاد کاترین اشتون، برای رفع تحریم‌های ایران اقدام خواهند کرد.


به گزارش زاهدانه ، اشاره مایکل مان، سخنگوی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روز دوشنبه، تاریخی است که ایران و گروه پنج به علاوه یک برای آغاز اجرایی شدن توافقنامه روز ۲۴ نوامبر ژنو تعیین کرده‌اند. ایران قرار است که از آغاز روز دوشنبه، سی‌ام دی، روند غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند. به همین منظور، بازرسان آژانس به تهران سفر کرده‌اند تا اجرایی شدن تعهد ایران را راستی‌آزمایی کنند.

 

سخنگوی کاترین اشتون در گفت‌وگو با رادیو فردا، با اشاره به روند اجرایی شدن توافق ژنو اظهار داشت: روز دوشنبه صبح، وزرای امور خارجه اتحادیه در بروکسل دیدار خواهند کرد. آنچه رخ می‌دهد این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‌گزارش خود را صبح دوشنبه به ما خواهد داد. این گزارشی است که نشان خواهد داد ایران به تعهدات خود بر مبنای توافق ژنو پایبند است و اقدامات لازم را انجام داده است یا خیر.

 

به گفته وی، این گزارش بررسی می‌شود و بر مبنای آن کاترین اشتون نظر خود را به اطلاع وزرای خارجه می‌رساند. در صورتی که اقدامات لازم انجام شده باشد، نظر این خواهد بود که برای رفع تحریم‌هایی که بر مبنای توافق ژنو باید متوقف می‌شد، اقدام شود.

 

مایکل مان تصریح کرد: اگر هم اقدامات از سوی ایران انجام نشده باشد، اشتون به وزرای اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌دهد که تحریم‌ها را رفع نکنند. در نتیجه ما منتظر گزارش آژانس هستیم.

 

سخنگوی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که «این تنها شامل تحریم‌هایی می‌شود که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شده است، تکلیف سایر تحریم‌ها چه خواهد شد؟»، گفت: ما اتحادیه اروپا هستیم. مطمئننا تحریم‌های دیگری مثلا از سوی آمریکا وجود دارد که آنها اقداماتی در طول روز دوشنبه در این باره انجام خواهند داد اما من نمی‌توانم در این زمینه صحبت کنم.

 

وی در خصوص این که «در گزارش آژانس به طور مشخص به چه جزئیاتی اشاره خواهد شد»، اظهار کرد: در توافق ژنو، ایران تعهد کرده است که اقدامات را باید انجام دهد. من در این لحظه متن توافق را ندارم که به طور مشخص هر کدام را نام ببرم اما از آن جمله می‌توان به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اشاره کرد. همه این اقدامات باید توسط آژانس به عنوان ناظر تایید شود. بعد از مرور همه آن موارد، می‌توانند به ما گزارش کنند.

 

مان در پاسخ به این پرسش که «اگر آژانس در گزارش خود اقدامات ایران را تایید کند، آیا اتحادیه اروپا آماده اقدام فوری است یا باز هم احتیاج به زمان است؟» گفت: من ترجیح می‌دهم وارد جزئیات اتفاقی که نیفتاده است، نشوم اما ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم به سرعت عمل کنیم. هم ایران و هم گروه 1+5 پیش‌تر اعلام کردند که این اقدام اولیه است و مذاکرات باید برای دستیابی به یک توافق نهایی و جامع ادامه پیدا کند.

 

سخنگوی کاترین اشتون درباره برنامه مذاکرات میان ایران و 1+5 نیز گفت: از نیمه شب و آغاز روز دوشنبه، ثانیه‌شمار شش ماه توافق آغاز به کار می‌کند. این مدت به ما فرصت می‌دهد تا درباره توافق جامع و سایر موضوعاتی که درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، مذاکره کنیم. در نتیجه باید دور تازه‌ای از مذاکرات برای توافق جامع آغاز شود. هنوز هیچ روزی برای این مذاکرات تعیین نشده اما به هر حال تصور همه این است که در حالت ایده‌آل گفت‌وگو برای آن توافق نهایی در این شش ماه انجام شود.

 

انتهای پیام


کد مطلب: 29682

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcgx39x.ak9y74prra.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir