محمود جم و اجرای قانون کشف حجاب در دوران پهلوی

23 دی 1395 ساعت 7:43

نخست وزیری که قانون کشف حجاب را در دوران پهلوی اجرا کرد، بشناسید.


به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران،تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.
 
یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

از جمله دولتمردان دوران پهلوی که این شب ها نقش او را علی رامز در سریال معمای شاه ایفا می کند؛ "محمود جم" است.

محمود جم ملقب به مدیرالملک پس از تولدش در تبریز تحصیلات مقدماتی خود را در مدارس جدید همان زمان آغاز کرد.

او علاوه بر رشته ادبیات زبان فرانسه را نیز فرا گرفته بود. جم مدتی در تبریز داروخانه ای را اداره می کرد ولی پس از مدتی در سال 1288به تهران آمد و ابتدا به‌عنوان مترجم در گمرک تهران، و سپس به واسطه نفوذ حسینقلی نواب وزیر امور خارجه دولت مستوفی‌الممالک (که از بستگان او بود)، به عنوان منشی در سفارت فرانسه در تهران مشغول به کار شد.

ریاست انبار غله، استانداری خراسان و منشی ایرانی سفارت فرانسه از جمله دیگر سمت هایی بودند که جم تجربه کرد. وی در بحبوحه کودتای سوم اسفند 1299 رئیس کل خزانه و دارایی کشور بود که با سردار سپه(رضاخان) و سیدضیاءالدین طباطبایی همکاری می کرد. به همین خاطر عضو دولت شد و جای خود را در این میان باز کرد.

اجرای قانون کشف حجاب در دوران نخست وزیری

واقعه کشف حجاب، دستگیری گروه سیاسی 53 نفری، خودکشی علی­‌اکبر داور، بسته شدن قرارداد تقسیم آب رود هیرمند میان ایران و افغانستان در 1317ش. شهادت سید حسن مدرس، اتمام کار احداث راه­ آهن سراسری ایران از جمله رخدادهای مهم دوران نخست وزیری او در زمان رضا شاه بود. او همچنین عضو تشکیلات فراماسونری ایران بود. 

محمود جم با رضاشاه پهلوی زمانی که سردار سپه بود، روابط بسیار دوستانه­‌ای داشت. او آنچنان به رضاشاه نزدیک شد که رضاشاه او را وزیر کابینه و بعد نخست وزیر و سرانجام وزیر دربار خود کرد. محمود هنگام تبعید نیز به رضاشاه وفادار ماند و او را تا بندر عباس بدرقه کرد و پس از چند سال به قاهره رفت و جنازه رضاشاه را به تهران آورد
 
وی پس از این رخداد تا پایان عمر سناتور انتصابی مجلس بود، روزها را به مجلس سنا می‌رفت و غالباً ریاست کمیسیون‌های کشور و امورخارجه مجلس سنا هم با او بود.

جم در اوایل سال 1348 به دلیل ضربه ای که به وی وارد شد، برای درمان به انگلیس رفت اما معالجات فایده ای نداشتند و او سرانجام بعد از بازگشت به ایران در مرداد 1348 در سن 84 سالگی در تهران درگذشت.



انتهای پیام/


کد مطلب: 53587

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdchqmnm.23nx6dftt2.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir