احتمال گرانی دوباره کالاهای اساسی در بازار

28 فروردين 1396 ساعت 15:30

نابسامانی در تنظیم بازار خرده فروشی سال‌هاست که باعث تحمیل هزینه‌های گزاف بر سفره مردم خصوصا اقشار ضعیف شده و در این سال‌ها هم طرح و برنامه‌ای مدون برای اصلاح این ساختار معیوب ارایه نشده است.


به گزارش زاهدانه، بازار کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ و گوشت قرمز، در روزهای اخیر مجدد دچار نوسان و تلاطم‌هایی شده که با توجه به در پیش بودن اعیاد مذهبی و نزدیکی به ماه مبارک رمضان ناظران بازار را دچار نگرانی کرده است. به اعتقاد کارشناسان اگر مدیریت تنظیم بازار به روال کنونی ادامه داشته باشد در ماه‌های آینده باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. این در حالی است که به گفته دست‌اندرکاران بازار، هیچ گونه کمبودی ازنظر تامین این کالاها در بازار وجود ندارد و آنچه کام مردم را تلخ کرده و باعث افزایش قیمت‌ها شده نبود یک ساز و کار درست و منطقی برای نظارت بر توزیع و همچنین بازار خرده فروشی است.


نابسامانی در تنظیم بازار خرده فروشی سال‌هاست که باعث تحمیل هزینه‌های گزاف بر سفره مردم خصوصا اقشار ضعیف شده و در این سال‌ها هم طرح و برنامه‌ای مدون برای اصلاح این ساختار معیوب ارایه نشده و دلالان به راحتی در حال جولان در بازار کالاهای اساسی هستند.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت گوشت مرغ به بالای ۸ هزار تومان است و گوشت قرمز هم با وجود اعلام قبلی مسئولان در مورد حباب قیمتی بالای ۲۰ هزار تومانی در هر کیلو، مسیر صعودی در پیش گرفته است. بازار میوه هم دچار نوعی آشفتگی عجیب است و قیمت برنج و شکر و روغن در حال ثبت نوسان‌های افزایشی است. کارشناسان بر این باورند اگر تا قبل از ماه مبارک رمضان این نوسان‌ها کنترل نشود، مردم در تامین مایحتاج اساسی خود دچار مشکل جدی می‌شوند.

بازی قیمتی گوشت مرغ


در حالی که قیمت گوشت مرغ در بازار پس از چند هفته ثبات و کاهش نسبی قیمت مجددا رو به افزایش حرکت می‌کند، علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به ایسنا گفت: «هیچ مشکلی در بازار تولید، تامین و عمده‌فروشی این محصول وجود ندارد. این کالا نهایتا کیلویی ۷۲۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان باید فروخته شود، در غیر این صورت دستگاه‌های نظارتی باید با گران‌فروشان برخورد کنند.»

صحبت‌های مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در مورد قیمت بالای ۷ هزار تومانی مرغ در حالی است که به اعتقاد کارشناسان قیمت این محصول حداکثر نباید از ۶ هزار و ۵۰۰ تومان در خرده فروشی‌ها بالاتر برود. این در حالی است که قیمت هر کیلو گوشت مرغ در حال حاضر در بازار خرده فروشی به بالای ۸ هزار تومان رسیده است.


گوشت مرغ به عنوان یکی از ارزان‌ترین محصولات پروتئینی، بازار پر نوسانی دارد و هر ساله بالا و پایین این بازار به زیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تمام می‌شود اما به نظر می‌رسد که عزم جدی برای کنترل و تنظیم این بازار وجود ندارد و دستگاه‌های نظارتی نیز برخورد قاطعی با گران‌فروشان نمی‌کنند.

این در حالی است که بارها وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که قیمت گوشت مرغ با شرایط و هزینه‌های کنونی تولید نهایتا باید کیلویی ۷ هزار تومان باشد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، در این باره گفت: «هم‌اکنون هیچ مشکلی در بازار عمده‌فروشی و تامین گوشت مرغ در میادین عرضه مختلف وجود ندارد، چرا که امروز این محصول کیلویی ۶۱۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول تامین این محصولات اساسی پروتئینی مشکلی در حوزه تامین بازار احساس نمی‌کند.»

از سوی دیگر محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی، با بیان اینکه با توجه به هزینه‌های تولید مانند قیمت جوجه یک‌روزه، خوراک مرغ، هزینه سرقفلی و ... قیمت گوشت مرغ در بازار گران نیست، گفت: «قیمت جوجه یک روزه در گذشته حدود ۱۲۰۰ تومان به ازای هر قطعه بود اما هم‌اکنون هیچ مرغداری این محصول را که لازمه تولید اوست، کمتر از قطعه‌ای ۱۷۰۰ تومان نمی‌خرد و امروز هر قطعه جوجه یک روزه از ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان فروخته می‌شود که البته عرضه‌کنندگان این محصول به مرغداران فاکتور نمی‌دهند، چرا که سند گران فروشی آنهاست و اگر دستگاه‌های نظارتی متوجه شوند، با آنها برخورد می‌کنند.» وی افزود: «از سوی دیگر قیمت نهاده‌هایی مانند ذرت حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و این مسئله در کنار افزایش هزینه‌های سرقفلی و دیگر هزینه‌های تولید عاملی شده تا قیمت گوشت مرغ گران‌تر شود و با این شرایط به نظر می‌رسد اگر قیمت گوشت مرغ به کیلویی ۸۲۰۰ هم برسد، گران نیست. در حالی که با وجود افزایش ۳۹ درصدی قیمت جوجه یک روزه و افزایش ۱۰ درصدی ذرت به عنوان یک نهاده تولید قیمت گوشت مرغ کمتر از ۹ درصد افزایش یافته و امروز این محصول را ۴۶۰۰ تومان به صورت نقدی از مرغداران خریداری می‌کنند در حالی که قیمت گوشت مرغ خریداری شده از مرغداران حداقل باید ۵۷۰۰ تومان باشد.» آنطور که از حرف‌های دست‌اندرکاران این بازار بر می‌آید در صورت ادامه روال کنونی باید شاهد افزایش مجدد قیمت این کالای اساسی پرمصرف در بازار باشیم.

احتمال گران شدن دوباره گوشت


همزمان با تقویت احتمال گرانی قیمت گوشت مرغ در بازار، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از صدور مجوز برای صادرات دام از کشور است، به مهر گفت: «با توجه به سیلی که اتفاق افتاده، صادرات می‌تواند باعث گرانی دوباره گوشت شود.»


علی اصغر ملکی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مغازه داران بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و برای مصرف کنندگان ۳۸ هزار تومان است، گفت: در صورتی که صادرات بی‌رویه نشود، ما به روزهای گرانی گوشت گوسفندی برنخواهیم گشت.» رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه اگر صادرات انجام نشود، احتمال کاهش قیمت در هفته‌های آینده وجود دارد، افزود: «براساس اطلاعاتی که ما داریم، قرار است برای صادرات دام از کشور مجوز صادر شود؛ اگر این اتفاق رخ دهد عده‌ای دام‌ها را از سطح بازار جمع آوری و روانه بازار کشورهایی مانند امارات می‌کنند در نتیجه در داخل با کمبود مواجه می‌شویم.

اگر این اتفاق رخ دهد با توجه به سیلی هم که در کشور رخ داده است، با افزایش قیمت گوشت در بازار مواجه می‌شویم.» تقویت احتمال گرانی قیمت گوشت قرمز در بازار در حالی است که قیمت‌های واقعی بازار با قیمت اعلام شده از سوی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی هم تفاوت فاحش دارد و در حال حاضر مردم گوشت قرمز مرغوب را با قیمت بالای ۴۰ هزار تومان در بازار خریداری می‌کنند و در صورت افزایش مجدد قیمت این نرخ ممکن است به حدود ۵۰ هزار تومان هم برسد. به هر حال به نظر می‌رسد تنظیم بازار کالاهای اساسی نیازمند یک تغییر رویکرد جدی است و باید دید این مهم چه‌زمانی انجام می‌شود.

منبع: حمایت


کد مطلب: 55747

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdchqqnm.23nmkdftt2.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir