انسجام شيعه و سني؛ خنثی کننده توطئه دشمنان/کپرنشینان چابهاری با اقدام سریع بسیجیان صاحب خانه می شوند

12 شهريور 1400 ساعت 20:50

آیت الله ابراهیم رئیسی گفت: سنی و شیعه ایفای نقش کردند و علی الرغم توطئه ها، انسجام مردمی اجازه ندادند دشمنان به اهدافشان برسند. این انسجام زمینه ساز خنثی کردن توطئه هاست.


به گزارش زاهدنیوز؛ به نقل از عصرهامون، آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در  نشست نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای سیستان و بلوچستان با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) بیان کرد: ما مدیون و مرهون امام سجاد (ع) هستیم، آموخته های بلندی که در معارف دینی و در شکل دعا به بشریت دارند، فرهنگ غنی دعا که همه مفاهیم عالی انسانی برای چگونه زندگی کردن انسان وجود دارد، صحیفه سجادیه برای عارفان عالمان نسخه قابل مطالعه است.

وی ادامه داد: برای بنده توفیق بزرگی است که در جمع مردم اصیل، نخبگان، علما، فرهیختگان، ایثارگران و سران طوایف حضور دارم، از همین تریبون باید از مردم بزرگوار سیستان و بلوچستان عذرخواهی کنم که به دلیل کرونا حضور در اجتماعات بزرگ امکان پذیر نیست‌، وگرنه دوست داشتم ورود به استان و شهرهای مختلف استان همراه با اجتماعات عظیم و مثال زدنی استان باشد.

رئیسی اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان های مورد توجه در جمهوری اسلامی با زنان و مردان فرهیخته، کارها و تلاش های زیادی در ادوار مختلف صورت گرفته و چهره روستا، شهر و استان با قبل از انقلاب خیلی متفاوت است، اما وضع موجود با وضعیت مطلوب خیلی فاصله دارد.
 
وی گفت: مردم این استان خیلی تلاش کرده اند و اسامی شان همیشه سربلند است، شهدا، سرداران و سرافرازان این استان به دلیل خدمت به مردم سرافراز هستند، هر اندازه وجود آمریکایی ها و غربی ها در این منطقه امنیت را مختل کرد، شهدا امنیت ساز شدند.

 سنی و شیعه در ایجاد امنیت ایفای نقش کردند

رئیس جمهور با بیان این که مردم هیچ زمانی یاد شهید شوشتری را از بین نمی برند، چراکه با تمام وجود برای خدمت آمدند، اظهار کرد:  سنی و شیعه ایفای نقش کردند و علی الرغم توطئه ها، انسجام مردمی اجازه ندادند دشمنان به اهدافشان برسند. این انسجام زمینه ساز خنثی کردن توطئه هاست، باید برای این وحدت خدا را پاس داشت، چراکه پیشرفت در زمینه های مختلف مرهون آن است.

وی با تاکید بر نقش بسیار مهم وحدت و یکپارچگی اذعان کرد: تلاش و خدمت مسئولان در جهت رفع مشکلات مردم، اعتماد ساز است و هر چه صادقانه تر باشد، اعتماد بیشتری به همراه دارد که خود یکی از مولفه های امنیت محسوب می شود، افزایش اعتماد  سبب افزون شدن سرمایه اجتماعی می شود و این مهم مشارکت اجتماعی و ملی را همراه خواهد داشت.

رئیسی تصریح کرد: در هر حوزه ای مردم وارد شوند، موفقیت رقم می خورد، مشارکت عمومی نتیجه افزایش سرمایه و افزون شدن اعتماد است، امروز کارآمدی مسئولان در هر بخش، شهر و دیاری باید به گونه ای باشد که این اعتماد افزون شود.

وی اظهار کرد: در این مدت سفره و کسب و کار مردم دچار آسیب شد که علل مختلفی دارد، همچنین اعتماد مردم آسیب دیده که باید بازسازی شود که در گرو خدمات صادقانه به مردم است. در رفع این کاستی ها باید از مردم کمک گرفت، چراکه پیشرفت ها در گرو این است و همه مردم برای مساعدت و همکاری آماده هستند.

وی اذعان کرد: رفع مشکلات امروز جامعه با همه تهدیدها، مشکلات و تحریم های ظالمانه، از آنجایی که مهم ترین مولفه های قدرت ملی یعنی مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، کاری از دست دشمن ساخته نیست. مردم با ایمان به خدا و ایستادگی آماده خطر کردن هستند، گروه های مختلفی سعی برهم زدن امنیت را دارند، اما وقتی حضور و آمادگی شان را می بینند، نقشه شان نقش بر آب می شود.

رئیسی گفت: بر خلاف ادعای برخی ها، هیچ زمانی اجازه نداده ایم کشورمان، محلی برای نا امن کردن کشورهای همجوار باشد، جمهوری اسلامی و مرزهای ما همیشه امنیت ساز بوده است، هیچ وقت ایران اجازه نداده، خاک ما بستری برای ناامن کردن کشورهای همجوار شود.
 


جمهوری اسلامی همیشه امنیت ساز بوده است

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی همیشه امنیت ساز بوده است، بیان کرد: نیروهای مردمی، جهادی، جوانان سنی و شیعه، نهادهای انقلابی تلاش‌های زیاد و کارهای بسیاری کردند،اما یک اراده جدی نیازمند است و باید یک تلاشی متفاوت صورت گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: نسبت به هر آنچه که انجام شده باید تشکر کرد اما باید طرحی نو در انداخت که در امتداد کارهای خوبی که انجام شده به نحوی حرکت کنیم که مردم احساس کنند محرومیت، فقر و بیکاری و آنچه که مردم از آن گله‌مندند، مرتفع شده است.

وی با بیان این که ظرفیت سواحل مکران از دیگر امتیازات این استان است و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود، اظهار کرد: در اسرع وقت سازمان عمران مکران فعال خواهد شد، تا آبادانی هر چه بیشتر و اقتصاد دریا و گردشگری را فعال کند.

به گفته رئیسی، ظرفیت عظیم دیگر استان نیروی انسانی بوده که می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و ما گفتیم در همه حوزه‌ها و همه بخش‌ها در اولویت قرار گیرد که با فعال کردن حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌توان این ظرفیت را به کار گرفت و باید از آن استفاده کرد.

وی با بیان این که ما گرفتار جریان استکباری و حضور آمریکایی‌ها در منطقه هستیم از وقتی که آمریکایی‌ها به افغانستان آمدند، مواد مخدر سنتی به صنعتی و انواع موادی که بسیار مخرب هستند تبدیل شده، موادی که بسیار کشنده تر شده است، بنابراین این نقششان امنیت ساز نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر بخواهیم کارنامه آمریکایی ها را ارائه دهیم، باید اعلام کنیم که این آمریکا حضورش در هیچ جا امنیت ساز نیست و امروز کشور ما میزبان عزیزان افغانستانی‌ است، مردمان مسلمانی که دچار آسیب شدند و خانه آنها ویران شده است، آن ها دلشان می خواهد کشورشان آباد شود، که البته شرایط و وضعیت شان این گونه باقی نخواهد ماند.

حق آبه حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان است

وی افزود: کپرنشین ها بااقدام سریع بسیجیان در چابهار صاحب خانه می شوند، شناسایی این افراد در سطح استان در دستور وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا کار مسکن را به عنوان یک کار جهادی دنبال کند و این شرایط متحول شود و شرایط متفاوت شود

رئیسی درباره حق آبه نیز گفت: حق آبه حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان است و باید ضمن احترام به مردم افغانستان، این مهم را پیگیری می‌کنیم و قطعی است. اقداماتی را در سیستان و بلوچستان دنبال کردیم که بخشی از آن باید انجام شود و فوری است.

وی افزود: بهره‌وری از ظرفیت آب موجود در چاه نیمه ها و حفظ آن در مخازن برای این که تا مدتی آب را تامین کند، این کار باید سریع در دستور کار قرار گیرد، لایروبی و رسوب گیری از بعضی کانال ها نیز باید تسریع شود که اعتبار به آن تخصیص یافته است، موضوع آب های ژرف باید تسریع شود که اعتبار به آن تعلق می گیرد.
 

پیگیری مشکلات آب با برنامه های فوری و بلند مدت

رئیس جمهور اظهار کرد: موضوع انتقال آب از دریای عمان اگرچه زمان‌بر است اما در دستور کار قرار دارد و به هر نحوی که شود مشکل آب در منطقه سیستان و بلوچستان را نباید به دغدغه تبدیل کرد در برنامه داریم تا این دغدغه مردم را برطرف کنیم و با اقدام های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جهت رفع این مشکل اقدام می شود.

وی درباره مرزها نیز گفت: مرزها و مرزبانی یک فرصت است، باید داد و ستد به صورت قانونی باشد، از کسانی که غیر قانونی کار می‌کنند خواسته می شود کار غیر قانونی خود را متوقف و داد و ستد باید قانونمند داشته باشند. فعال شدن بازارچه‌های مرزی را در اولویت داریم زیرا باعث افزایش صادرات می شود و در کشور همسایه نسبت به کالای ایرانی رغبت زیادی وجود دارد.

رئیس جمهوری بیان کرد: باید معیشت مرزنشینان تامین شود، آن ها نباید مرز را ترک کنند، زیرا حضور آنان در نقطه مرزی برای کشور امنیت ساز است. 

وی خاطرنشان کرد: مشکلات وجود دارد، قبول داریم نزولات آسمانی کم و خشکسالی وجود دارد اما  به آخر خط نرسیده ایم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 60319

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdci3paq.t1auz2bcct.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir