شش ماه اول شیردهی، روزه‌داری ممنوع است/ روزه داری برای بیماران قلبی و عروقی

21 ارديبهشت 1400 ساعت 15:29

در دوره بارداری هم در سه ماهه اول بارداری و سه ماهه سوم بارداری روزه داری توصیه نمی شود چون بیشترین رشد جنین در این دوره انجام می شود.


به گزارش زاهدنیوز، به نقل از شیرازه، از آنجا که تعداد زیادی از مخاطبان «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» خواستار درج مطالب مرتبط با تغذیه در ماه مبارک رمضان در این رسانه را داشتند، بر آن شدیم تا با کارشناسان و پزشکان متعدد تغذیه گفتگویی پیرامون تغذیه در این ماه داشته باشیم.

در این مطلب گفتگویی با زهرا سهرابی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص روزه داری مادران شیرده و باردار و بیماران قلبی و عروقی انجام داده ایم.

وی در ابتدا عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان یکی از سوال‌هایی که پرسیده می‌شود این است که آیا خانم های باردار یا شیرده مجاز به روزه داری هستند یا خیر؟

سهرابی با بیان اینکه خانم های شیردهی که در شش ماه اول شیردهی نوزادشان هستند و نوزاد منحصراً از شیر مادر تغذیه می کند را توصیه به روزه داری نمی کنیم، اظهار کرد: به این دلیل که ممکن است حجم تولیدی شیر کاهش پیدا کند و نوزاد از شیر مادر محروم شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه در ۶ ماه دوم بسته به اینکه مادر تغذیه خوبی داشته باشد و مواظب حجم شیر تولیدی باشد می‌تواند روزه بگیرد، ادامه داد: در دوره بارداری هم در سه ماهه اول بارداری و سه ماهه سوم بارداری روزه داری توصیه نمی شود چون بیشترین رشد جنین در این دوره انجام می شود.

سهرابی اضافه کرد: اما در سه ماهه وسط در صورتی که مادر از نظر تغذیه وضعیت مناسب و ذخایر تغذیه خوبی داشته باشد با مشورت متخصص تغذیه و پزشک متخصص زنان می تواند روزه‌داری را داشته باشد به شرط اینکه مراقب وضعیت تغذیه خود باشد، غذاهای پروتئین دار، غذاهای حاوی آهن و حاوی کلسیم استفاده کرده و لبنیات را هم به اندازه کافی مصرف کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه در این شرایط مادر می‌تواند مجاز به روزه‌‌ داری باشد، تصریح کرد: در عین حال در مورد مادرهایی که لاغر یاکم وزن هستند در دوره بارداری توصیه به روزه داری نمی‌شود.

 
روزه داری برای بیماران قلبی و عروقی

 وی در بخش دوم این گفتگو افزود: یکی از مسائلی که برای خیلی از افراد مورد سوال قرار می‌گیرد این است که آیا کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند یا سابقه جراحی قلب و عروق دارند مجاز به روزه گرفتن هستند یا خبر؟

سهرابی با بیان اینکه اگر فرد تحت جراحی عروق کرونایی قرار گرفته و استنتی را در ناحیه عروق قرار داده باشد توصیه ما این است که در فاصله 6 ماه الی یک سال بعد از عمل جراحی روزه نگیرد، گفت: در موردافرادی که استنت‌هایی در سایر عروق قرارداده اند نیز اگر استنت از نوع دارویی باشد تا 6 ماه پس از جراحی واگر غیردارویی باشد تا3  ماه امکان روزه داری ندارد به شرط اینکه مواظب علائم مشکلات شان باشد.

این پزشک تغذیه اضافه کرد: اگر کسی احساس درد قفسه سینه، تنگی نفس و مشکلاتی از این قبیل یا حتی تپش قلب داشته باشد، حتما باید روزه داری را قطع کند به اضافه اینکه داروهای مصرفی را هم باید بتوانند در فاصله بین افطار تا سحر مصرف کند.


وی با تاکید بر اینکه اگر کسی ملزم به مصرف سه وعده دارو در طول روز بود توصیه به روزه داری نمی‌کنیم و باید حتماً  برنامه دارویی خود را رعایت کرده و به آن پایبند باشد، افزود: توصیه می‌شود داروهایی که برای فشار خون استفاده می‌شود و ادرار آور است در ایام ماه مبارک رمضان زیاد مصرف نکنند و داروی دیگری را به پیشنهاد پزشک خود جایگزین کنند چون می تواند به دلیل از دست دادن مایعات به خصوص در روزهای گرم دردسرهای زیادی را برای بیمار ایجاد کند و وضعیت بیمار را به خطر بیاندازد.

سهرابی درمورد افراد سالمندی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند نیز عنوان کرد: توصیه می‌کنیم که این افراد به خصوص سالمندان بالای 80 سال روزه‌داری را نداشته باشند چون  ممکن است با هوای گرم و یا تغییرات مایعات وضعیت بدتری برای افراد ایجاد کند اما افراد مبتلا به چربی خون بالا مشکلی ندارند و در واقع روزه داری برای آنان مناسب است و اگر رعایت کنند می‌توانند روزه داشته باشند تا چربی خون شان هم کم تر شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 59816

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdciqvaw.t1a3z2bcct.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir