۱۰ هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون در آتش سوخت

17 شهريور 1399 ساعت 19:44

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰ هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون بر اثر عامل انسانی در آتش سوخت.


به گزارش زاهدنیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این آتش سوزی که در مسیر جاده زابل - نهبندان، کنار گوره آقاجان منطقه نیزار نخعی از ساعت سه بعدازظهر دیروز آغاز شده بود پس از چندین ساعت تلاش نیرو‌های آتش نشانی و محیط زیست خاموش شد.

او از شهروندان درخواست کرد: باتوجه به خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون و مستعد بودن مراتع برای آتش سوزی از روشن کردن آتش در نزدیکی مراتع خشک شده خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

او افزود: این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند.

پورمردان بیان کرد: وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است.

او ادامه داد: حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 58736

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdciqyaw.t1avp2bcct.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir