در گفتگو با اسفندیار قره باغی عنوان شد:

قطعه «آمریکا ننگ‌ به نیرنگ تو» در48 ساعت ساخته شد/ برای کمک به جبهه‌ها در دفاع‌مقدس راه‎ موسیقی را انتخاب‌کردم

18 دی 1395 ساعت 13:09

این استاد برجسته گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی با ساخت قطعات موسیقی حماسی به جای کالا برای رزمندگان روحیه می فرستادیم.


به گزارش زاهدانه به نقل از آناج، جمعی از هنرمندان عکاس تبریز بمناسبت بزرگداشت سالروز حماسه تاریخی نه دِی، روز گذشته در یک فضای صمیمی از استاد اسفندیار قره باغی "صدای انقلاب" دیدار بعمل آوردند.

در این دیدار صمیمی استاد قره باغی با بیان خاطرات خود از یک عمر حضور در هنر موسیقی اظهار داشت: بعد از انقلاب متأسفانه موسیقی بلاتکلیف بود و کشور درگیر موضوعات و مسائل خاصی بود، تا ملت آمدند برنامه‌ها را پیاده کنند و افکارشان را پیش ببرند جنگ آغاز شد و مملکت زیر بمباران رفت.

وی ادامه داد: ما در آن برهه تاریخی فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کشور نیاز به داروی خاص دارد؛ راهی را انتخاب کردیم و با تمام توان گفتیم با موسیقی می‌‌توانیم به جبهه‌ها کمک کنیم.

این استاد برجسته موسیقی تصریح کرد: بچه‌های باغیرت دیندار از سراسر کشور در حالی که حتی آموزش نظامی هم ندیده بودند برای دفاع از خاک و ناموس شان راهی جبهه‌ها شدند و ما هم مسؤل تدارکات آنها شدیم که برای آنها به جای کالا روحیه بفرستیم، متأسفانه در آن زمان شورای سرپرستی صدا و سیما اجازه پخش موسیقی را نمی‌دادند و می‌گفتند موسیقی حرام است، ما در میان همین مباحث ارکستر تشکیل دادیم، آهنگساز و نوازنده جمع کردیم و بدون چشم‌داشت مالی شروع به ساختن سرودها کردیم و خانه و خانواده را کنار گذاشتیم و مشغول تولید شدیم.

 قره باغی ضمن بیان اینکه در مجموعه صدا و سیما بیش از پانصد اثر را ساخته ام بیان داشت: در سال ۶۱ که مسئول واحد تولید موسیقی در صدا و سیما بودم بیش از پانصد قطعه موسیقی تولید داشتیم؛ در آن زمان سیداحمد آقای خمینی آمدند و گفتند چرا بر روی موضوعات ضد استکباری کار نمی‌‌کنید، همان موقع مرحوم آقای سبزواری شعر «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را سرودند که آقای احمد علی راغب هم آهنگی برای آن نوشتند و بنده هم آن را خواندم؛ تمام مدت زمانی که این  کار ساخته شد به ۴۸ ساعت هم نمی‌رسد.

وی افزود: همه زحماتی که در آن دوره کشیدیم در واقع عشق و اعتقادی بود که پایش ایستاده بودیم، بعد از انقلاب با حضور در واحد موسیقی سازمان صدا و سیما قطعات مختلفی را آهنگسازی، تنظیم و اجرای آواز را برعهده داشته ام و این ثمره یک عمر فعالیت من در عرصه موسیقی است که بیشتر آنها در حوزه انقلاب، دفاع مقدس، سرود های مناسبتی است.

این هنرمند فرهیخته متذکر شد: اما غافل از اینکه وقتی مراجعه کردم برای تهیه یک نسخه از آثارم برای نگهداری در آرشیو خودم، بیش از ده قطعه از آثار را نتوانستند پیدا کند و برای من بدهند و خود می دانم که نسخه اصلی آثارم در مرکز آرشیو موسیقی سازمان هست و این اتفاق برای من انعکاس خوبی ندارد.

وی ضمن گلایه از نبود بستر مناسب برای فعالیت موسیقی تاکید کرد: در حال حاضر مسیر فعالیت موسیقی سازمان های فرهنگی هنری، منحصرا به صدور مجوز به اجرای کنسرت های موسیقی است که بیشتر این کنسرت ها ضمن صدمه بر پیکره فرهنگی، قهرمان سازی برخی از خوانندگان زیر زمینی، جذب مخاطبان خاص و جذب عواید مادی ثمره ای دیگری نداشته است و با این اتفاق این سازمان ها از مسیر و رسالت اصلی خودشان که حمایت از هنر و هنرمندان موسیقی اصیل است، غافل هستند.

در این جلسه رئیس قشر راهبردی هنرمندان استان آذربایجانشرقی با بیان حق شناسی از مقام هنری استاد اسفندیار قره باغی افزود: اساتید فرهنگ و هنر سرمایه اصلی جامعه هنری کشور هستند که الزاما جامعه کنونی بواسطه تهاجمات فرهنگی به حضور و تجربه این قشر معظم نیازمند است و بهره گیری از علم و کوله بار تجربه یک عمر این عزیزان، می تواند به ثمر نشستن اهداف فرهنگی و هنری اصیل کشورمان گردد.

وی همچنین از شکل گیری فعالیت های گروه های هنری در سازمان بسیج هنرمندان خبر داد و افزود: با همدلی هنرمندان شاهد شکل گیری فعالیت های موسیقی در حوزه بسیج هنرمندان هستیم و مطئمنیم با همراهی اساتید می توانیم سهم خود را از مطالبه عمومی که در مقوله فرهنگ در حوزه موسیقی بلاتکلیف مانده به سرانجام برسانیم.

هادی فائزی افزود: ارزش گذاری و تکریم هنرمندان یکی از وظایف بلا شک دستگاه های فرهنگی و هنری می باشد، استاد قره باغی در سایر شهرهای کشور بیش از استان ما، شناخته شده هستند و در شهر خود بصورت غریبانه زندگی می کنند.

گفتنی است اسفندیار قره باغی در اول بهمن ۱۳۲۰ در محله قره باغی های تبریز به دنیا آمد. او پس از گذراندن دورهٔ اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی گردید و در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ فارغ‌التحصیل و به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. اواخر سال ۱۳۴۷ به تهران منتقل و در گروه اُپرای تهران مشغول گردید، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از عزیمت و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش‌های بسیاری را در اجرا‌های مختلف عهده‌دار شد.

رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگهای انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسئولیتی او محسوب می‌شود.

"استاد اسفندیار قره باغی" بواسطه تولید و اجرای سرودهای انقلابی با عنوان "صدای انقلاب" شناخته می شود.

انتهای پیام/



کد مطلب: 53470

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdciu5aw.t1apy2bcct.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir