گزارش «زاهدانه» از نفس های به شماره افتاده صنایع در سیستان و بلوچستان؛

کسب و کار کساد شد/ صنعتی که با حلوا حلوا کردن هم شیرین نشد

7 آبان 1394 ساعت 9:58

صاحب یکی از کارخانه داران نیمه تعطیل در سیستان وبلوچستان گفت: تا وقتی مسئولین به تولیدکنندگان داخلی اهمیت نمی دهند و از آنها حمایت نمی کنند نباید توقع داشت اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند زیرا سرمایه گذاری که در کشور خودش مورد حمایت قرار نگیرد انگیزه ای برای فعالیت و کار هم نخواهد داشت.


به گزارش زاهدانه، صنعت سیستان وبلوچستان با دارا بودن حدود 800 واحد صنعتی، می تواند موتور محرکه صنعت در کشور به شمار آید که علاوه بر ایجاد درآمد، در کاهش آمار بیکاری نیز تأثیرگذار باشد اما متاسفانه این صنعت در پهناور ترین استان کشور که دارای بیشترین جمعیت جوان است رو به خاموشی رفته و هم اکنون بیش از 99 درصد ها از واحدهای تولیدی این استان در حال تعطیلی و رکود می باشد که نبود درآمدهای کافی و مشکلات حمایتی باعث شده موتور محرک و قطب صنعتی این استان توان حرکتی خود را از دست بدهد.
از طرفی اکثر صاحبان سرمایه و کارخانه داران این مرز و بوم معتقدند که نبود زیر ساخت های ضروری برای تولید و عدم همکاری بانک ها و قوانین دست و پاگیر آنها از جمله عواملی است که منجر به تعطیلی این صنعت و بیکار شدن قشر عظیمی از افراد در این خطه از کشور شده است.

27 سال زحمت برای پویایی کارخانه هایم به فنا رفت

در این زمینه «وحید امیدوار» از جمله سرمایه داران و صاحب شرکت پلاستیک بینالود زاهدان است که در گفت و گوبا خبرنگار ما اظهار داشت: فعالیت خود در این زمینه را از سال 68 در این استان آغاز کرده است و اکنون پس از سالها زحمت و فعالیت در این منطقه 4 واحد تولیدی تعطیل در شهرک صنعتی میرجاوه دارد.
وی عمده محصولات تولیدی شرکت پلاستیک بینالود زاهدان را انواع کلمن های آبی، پلاستیک های کشاورزی، ظروف لوازم خانگی و پلاستیکی عنوان می کمد و ادامه می دهد: سرمایه اولیه ای که برای شروع فعالیت و ساخت این کارخانه هزینه کردم به ارزش20 میلیارد ریال بود که هم اکنون تمام سالهای فعالیتش رو به تعطیلی رفته و سرمایه اش در قطعه زمینی خاک می خورد به گونه ای که عملا کارخانه تعطیل و در آستانه ورشکستگی است.

ضعف زیر ساخت ها

امیدوارعمده مشکلات موجود بر سر راه واحدهای تولیدی و صنعتی استان را فراهم نبودن مواد اولیه، عدم همکاری بانکها برای تامین سرمایه در گردش عنوان می کند و می گوید: نبود نیروی انسانی متخصص و فنی، هزینه های سربار در استان نسبت به سایر شهرستان ها مانند کرایه حمل مواد اولیه، گران بودن هزینه برق، سوخت و آب وغیره از دیگر معضلات و مشکلات موجود در این حیطه است.
وی یکی از مشکلاتی که اکثر تولید کننده های صنایع شیمیایی استان با آن درگیر هستند را تامین مواد اولیه عنوان می کند و می افزاید: مواد اولیه در حد ظرفیت کارخانه را پتروشیمی تحویل می داد و سپس تولید کننده اقدام به تولید می کرد اما از چندین سال گذشته خرید صنایع شیمیایی از بورس مطرح شد که در یکی دو ماه اول این طرح تولید کننده همان مقداری که ما در پتروشیمی خرید می کردیم را در بورس هم شاهد هستیم.
امیدوار با گلایه از عملکرد بانک ها در حمایت از سرمایه گذاران، خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه سود تسهیلات بانکی بالا است، خود واحد های صنعتی نیز برای دریافت تسهیلات بانکی احتیاج به پیش فاکتور دارند که در این زمینه دلال ها پیش فاکتور زیادی به ما نمی دهند که بتوانیم به بانک ارائه و تسهیلات دریافت کنیم و از سوی دیگر ارزش افزوده ای که از مواد اولیه دلالان تهیه می شود هم برای اداره مالیات قابل قبول نیست لذا این مراحل سود چندانی برای یک سرمایه گذار در این طرح باقی نمی گذارد.

بیکاری تعدای از افراد شاغل به علت عدم حمایت مسئولین امر و کمبود منابع مالی

مدیر عامل شرکت پلاستیک بینالود زاهدان افزود: تمام نیروهایی که در این شرکت مشغول به فعالیت بودند را به علت عدم حمایت مسئولین و کمبود منابع مالی از کار تعدیل کرده ام و هم اکنون 7 نگهبان را فقط برای اینکه از سرمایه ام محافظت کنند و درب کارخانه ام بسته نباشد نگه داشته ام و با صراحت می گویم که عوامل ذکر شده در بالا باعث تعطیلی کارخانه ام شد که اگر مسئولین برنامه ریزی ومدیریت بهتری داشته باشند صنعت این استان رو به افول نمی رود.

گلایه های تکرای

امیدوار بیان می کند: تریلی هایی که خارج از کشور وارد ایران می شوند بازرسی نمی شوند اما من بعنوان تولید کننده داخلی وقتی جنسی را بخواهم از کشور خارج کنم بازرسی نصرت آباد اجناس و کالاهای مرا باز می کند و 11 میلیون و پانصد هزار توامن به من ضرر وارد می کنند. چرا باید در کشور ما به این شکل با یک تولید کننده برخورد شود.
وی در ادامه این مطلب می گوید: تا وقتی مسئولین به تولیدکنندگان داخلی اهمیت نمی دهند و از آنها حمایت نمی کنند نباید توقع داشت اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند زیرا سرمایه گذاری که در کشور خودش مورد حمایت قرار نگیرد انگیزه ای برای فعالیت و کار هم نخواهد داشت.

سنگ اندازی مسئولین نشان از سوء مدیریت سرمایه گذاران نیست

امیدوار بیان می کند: سنگ اندازی مسئولین نشان از سوء مدیریت سرمایه گذاران نیست. چه کسی باید جوابگوی تولید کننده داخلی باشد، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه مسئولین بیایند موانع را از سر راه مراکز تولیدی رفع کنند تا بهتر بتوانند فعالیت کنند اما متاسفانه به دلیل کم کاری مسئولین هم اکنون بنده 4 واحد تولیدی تعطیل دارم که تمام سرمایه، وقت و عمر خود را صرف فعال کردن آنها نموده ام و امروز این است اوضاع سالها زحمت و تلاش من .

اداره دارایی تنها متولی دریافت مالیات نیست

وی با بیان اینکه دارایی استان در کشور رتبه دوم را دارد، ادامه می دهد: اداره دارایی به عنوان یک ارگان اقتصادی تنها وظیفه اش دریافت مالیات نیست بلکه رونق هم باید ایجاد نماید بعد دارایی دریافت کند اما متاسفانه نه تنها در استان رونق ایجاد نمی کنند بلکه فقط مالیات می گیرند.

هیچ چارچوب حمایتی برای سرمایه گذاران در سیستان و بلوچستان وجود ندارد

مدیر عامل شرکت بینالود زاهدان می گوید: ادارات دولتی به عنوان متولیان اقتصاد مقاومتی چه کارهایی انجام دادند، بنده ماشینم را نصف قیمت فروختم تا جواب کارگرها را بدهم. هیچ چارچوبی برای سرمایه گذار در استان سیستان و بلوچستان نیست در حالی که در استان های دیگر ما شرکت های حسابرسی داریم که بر واحد های تولیدی نظارت دارند.

گزارش: نجمه خسروپرست

انتهای پیام/


کد مطلب: 47855

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdciwva5.t1ayw2bcct.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir