کد مطلب: 60717
 
در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل عنوان شد‏:
بحران امروز اوکراین؛ نتیجه اعتماد محض دیروز به آمریکا و غرب/ خوداتکایی و حمایت از نیروی داخلی عامل تقویت یک کشور است
محمدعلی رحیمی نژاد گفت: عاقبت اعتماد اوکراین به آمریکا خلع سلاح شون بود و هیچ کشوری از آن حمایت نمی‌کند، علیرغم اینکه از قبل گفتند که ما حامی شما هستیم ولی در عمل و میدان هیچ کاری نکردند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰
 
محمدعلی رحیمی نژاد، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز با اشاره به علت ایجاد بحران در اوکراین بیان کرد: در روزهای قبل شاهد عدم حمایت آمریکا از اوکراین بر خلاف وعده هایی که از قبل داده بود، هستیم و اتحادیه اروپا هم هیچ کمکی نکرد روسیه دست به این حمله علیه اوکراین زد.

وی با اشاره به تاریخچه کشور اوکراین افزود: اوکراین کشوری نیست که تاریخ و سابقه خیلی زیادی داشته باشد، یکی از کشورهایی است که بعد از جنگ سرد و فروپاشی شوروی توانست به استقلال برسد و به عنوان یک کشور قد علم کند، این کشور به دلیل مجاورت با روسیه همواره در این سه دهه اخیر مرزی بین کشورهای اروپایی و روسیه بوده و از طرفی روسیه هم برای خود خط قرمز هایی تعیین کرده بود.

این کارشناس ادامه داد: تا سال ۲۰۱۴ رئیس جمهور اوکراین کنار گذاشته شد، رئیس جمهوری که طرفدار روسیه نبود، مراعات می‌کرد، سمت غرب هم نبود از کشورهای اروپایی و آمریکایی حمایت نمی کرد و روسیه در تقابل با اوکراین نبود و وارد فاز درگیری نمی شدند.

وی نقطه عطف تاریخی کشور اوکراین را سال ۲۰۱۴ عنوان کرد و گفت: حکمرانی از سمت غرب به حکومت رسید، تنش ها روز به روز بیشتر شد و علیرغم همه تهدیدهایی که روسیه علیه اوکراین انجام می داد، خط قرمزهایی برای اروپا ترسیم کرده بود که مهم ترین آن مرزهای روسیه بود که هیچ نیروی نظامی نباید مستقر کنید و یکی از دلایلی که اتحادیه اروپا از عضویت اوکراین بر خلاف تعهد ها و قول هایی که بود امتناع می کرد از واکنش روسیه واهمه داشت.

قدرت؛ حرف اول در دنیا را می زند

رحیمی اذعان کرد: تمامی این دلایل و متغیرها باعث شد روسیه به این جمع‌بندی برسد که به اوکراین حمله کند، حمله در دنیایی که قدرت حرف اول را می زند و بحث صحبت و مذاکرات نیست، چراکه روسیه با مذاکرات تلاش کرد که اوکراین را از نزدیک شدن به غرب باز دارد که موفق نشد.

رحیمی افزود: یکی از اتفاق های مهمی که در دهه اخیر افتاد و چندین بار تکرار شد، مقابله ایران و آمریکا بود که توانست پایگاه ‌های آمریکا را مستقیم بمباران کند، این اتفاق کوچکی نبود بعد از آن مقامات بسیاری اشاره کردند که ما جرات این کار را تا الان نداشتیم و اگر درگیری بحث و مجادله با آمریکا داشتیم در حد صحبت بود و مرهون تلاش هایی بود که جمهوری اسلامی ایران انجام داده بود.

شجاعت سردار سلیمانی در منطقه باعث جرات گرفتن روسیه شد

وی ادامه داد: متغیر دیگر تلاشی بود که سردار سلیمانی انجام داد، آوردن روسیه در کشاکش بحران سوریه بود که طرف ایران را گرفت، روسیه در منطقه قد علم کرد و فهمید و دید که آمریکا نمی‌تواند تعیین تکلیفی برای سوریه کند و ایران کشوری که از لحاظ نظامی با آمریکا فاصله زیادی دارد، اما تعیین تکلیف می کند و حکومت بشار اسد را توانست نگه دارد، اینها متغیرهایی بود که باعث شد روسیه جرأت حمله به اوکراین را پیدا کند.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به عاقبت تجربه اعتماد به آمریکا اظهار کرد: عاقبت اعتماد اوکراین به آمریکا این بود که امروز خلع سلاح شود و هیچ کاری نمی تواند انجام دهد، هیچ کشوری از آن حمایت نمی‌کند، علیرغم اینکه از قبل گفتند که ما حامی شما هستیم ولی در عمل و میدان هیچ کاری نکردند.

خلع سلاح شدن اوکراین نتیجه اعتماد به امریکا و غرب است

وی با اشاره به سیاست کلی اوکراین که انزجار از جنگ و خویشتن‌داری در جنگ بود، گفت: اوکراین در سال های اخیر، سومین قدرت هسته‌ای در دنیا بود، بعد از جنگ سرد گفت ما کاری به کار کسی نداریم، در جنگ پرهیز می کنیم و کار خودمان را پیش می بریم که باعث پیشرفت مان شود، اما این توصیه در عمل برعکس در آمد چراکه سمت غرب رفت.

وی ادامه داد: اگر اوکراین سیاست انزجار از جنگ و خویشتنداری را در پیش می‌گرفت، شاهد جنگ نبودیم اما فراتر و سمت غرب رفت و از سوی یک قدرت همسایه که هر لحظه می‌تواند به آن ضربه بزند به کشوری پناه برد که نشانه‌های بد عهدی آن بسیار فراوان است، تجربه برجامی که ایران داشت و چنین مواردی که در تاریخ بسیار زیاد است.

امریکا به دلیل حفظ منافع خود در جنگ روسیه و اوکراین دخالت فیزیکی نمی کند

رحیمی با تاکید بر اینکه آمریکا برخلاف قول هایی که به اوکراین داده بود هیچ اقدامی نکرد، گفت: آمریکا به چند دلیل اصلی از جنگ روسیه و اوکراین منافع بسیاری می‌برد؛ در دوره ترامپ اعتماد اروپاییان به آمریکا بسیار کاهش پیدا کرد و الان بهترین فرصت برای آمریکاست که بایدن مطرح کند شما به من نیاز دارید، روسیه به اوکراین حمله کرده است، از کجا معلوم که به بقیه کشورها حمله نکند، بنابراین با من همکاری امنیتی داشته باشید برای مقابله با روسیه و حتی چین بایستیم و از کشورهای اروپایی که در شورای ملی امنیت حق وتو و مذاکرات و روابط اقتصادی دارند، روسیه را تحت فشار قرار دهیم.

وی ادامه داد: این اصلی‌ترین هدف بایدن و آمریکاست تا کشورهای اروپایی به خودشان بیایند و دست یاری به سوی آمریکا دراز کنند، اتفاقی که در جنگ جهانی اول و دوم افتاد.

فروش تسلیحات نظامی به کشورهای طرفین هدف دیگر امریکاست

رحیمی با بیان این که دومین هدفی که برای آمریکا محقق می شود فروش تسلیحات به طرفین است، افزود: در اوکراین گروه های چریکی در حال شکل‌گیری است و حتی کشورهای دیگر منطقه که از شوروی سابق جدا شدند و مستقل هستند، ترس حمله روسیه را دارند، آمریکا به آنها تسلیحات نظامی می فروشد و حمایت می کند، ولی در عمل سکوت پیشه می کند.

به گفته وی، با این اقدامات آمریکا با این بهانه که روسیه به کشور مورد حمایت من حمله کرده است، می گوید پس من هم به کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و کوبا که مورد حمایت روسیه هستند، مداخله ایجاد می کنم.

کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: دلیل اصلی که آمریکا مداخله نمی کند، این است که می خواهد از جنگ دور باشد اگر قرار است جنگی فراگیر تر رخ دهد و چون از لحاظ جغرافیایی دور است و ترجیح می دهد کشورهایی که نزدیکتر هستند درگیر جنگ شوند و هم آن کشورها و هم روسیه تضعیف شوند.

تهدید آمریکا به روسیه و حملات سایبری یک وعده توخالی و پوچ است

وی تهدید آمریکا به روسیه و حملات سایبری را یک وعده سرخرمن عنوان کرد و افزود: امریکا نقد را رها کرده و به نسیه چسبیده است و در قبال اوکراین هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد، وارد جنگ نمی شود و یک وعده داده که حملات سایبری به روسیه انجام می دهد، اما با چه پشتوانه‌ای آیا قبلا انجام داده که پیروز شود و چگونه می تواند جلوی روسیه را بگیرد.

رحیمی بیان کرد: روسیه کشوری است که خود در حملات سایبری پیشدستی کرده و موفق بوده و علیه آمریکا اقدامات موفقیت آمیزی انجام داده است، طبق گفته انتخابات آمریکا در دوره‌ای که ترامپ انتخاب شد یکی از اتهامات اصلی آن این بود که روسیه با حملات سایبری باعث شد آرای ترامپ بالا برود و برنده انتخابات شود، پس این یک وعده توخالی و پوچ بیشتر نیست.

خوداتکایی و حمایت از نیروی داخلی عامل تقویت یک کشور است

وی گفت: تجربه بحران اوکراین نشان داد کشورها روز به روز خود اتکایی را در پیش بگیرند، تمرین کنند از جمله کشور ایران دست از آرمان‌های خود بر ندارند و تکیه بر خود قوی‌تر کنند و روز به روز اعتماد به داخل داشته باشند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: مردم فکر نکنند تفکر و اتحاد غربی می تواند روزی در بزنگاه در کشور به درد بخورد، هیچ گاه اعتماد به دیگری نمی تواند به کشور کمک کند، مقام معظم رهبری بارها فرمودند کسانی که این رویه را در پیش بگیرند سیلی سختی خواهند خورد، نمونه بارز آن اوکراین است که این روزها شاهد آن هستیم.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark