کد مطلب: 60537
 
زنگ خطر نواخته شد؛
شناسایی موارد ابتلا به سویه جدید کرونا در همسایگی ایران/ احتمال ورود اُمیکرون از طریق مرزهای شرقی
با توجه به شناسایی موارد ابتلا به سویه جدید کووید در پاکستان، زنگ خطر کرونا مجدد نواخته شد، چراکه احتمال ورود امیکرون از طریق مرزهای شرقی وجود دارد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۴
 
به گزارش زاهدنیوز، این روزها سخن از سوش جدید کرونا به نام امیکرون است، ویروسی جهش یافته که به دغدغه جدید مردم و متولیان بهداشت و درمان تبدیل شده، چراکه این سویه نیز می تواند در صورت بی توجهی فاجعه آفرین باشد و قصه تلخ خرداد ماه را تکرار کند.

آری خرداد ماه بود و درست در روزهایی که هنوز کادر درمان از زیر بار موج کرونای انگیسی قد راست نکرده بودند، شاهد شیوع بحرانی بزرگتر به نام ویروس جهش یافته هندی بودیم که هشدارهای لازم در خصوص بحرانی شدن وضعیت شرق کشور در صورت بی توجهی داده شد، اما در اثر اهمال کاری متولیان در دولت قبل این فاجعه رخ داد و دلتا مردم بسیاری را در دام خود گرفتار کرد و برخی را هم به کام مرگ کشاند.

اکنون که رسانه های جهانی خبرهای سوش جدید این ویروس منحوس را مخابره و اعلام می کنند که قدرت سرایت بیشتری دارد و از آنجایی که در پاکستان نیز موارد مربوط به امیکرون شناسایی شده است، انتظار می رود کنترل بیشتری بر مرزها صورت بگیرد تا فاجعه بهار و تابستان امسال تکرار نشود و وضعیت کشورمان دوباره به قرمز تغییر نکند.

گزارش موارد مثبت امیکرون از پاکستان

مجید سرتیپی، متخصص اپیدمیولوژی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: کمتر از یک ماه است که واریانت جدید امیکرون به وسیله سازمان جهانی بهداشت معرفی شده، آن گونه که شواهد نشان می دهد اولین جهش های این سویه از آفریقای جنوبی شروع شد و بیش از ۵۰ کشور دنیا این واریانت را گزارش کرده اند.

وی با بیان این که یکی از کشورهایی که به تازگی امیکرون را گزارش کرده پاکستان است، اظهار کرد: این خطر وجود دارد که این سوش وارد کشور ما نیز شود، با توجه به این که تبادلات مرزی با پاکستان کم نیست، هم شاهد ورود زائران برای تشرف به قم و مشهد مقدس هستیم و هم آمار تزانزیت کالا به خصوص از مرز میرجاوه و دیگر مرزهای جنوبی بالاست.


قاچاق انسان و احتمال فاجعه امیکرون

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان کرد: متاسفانه قاچاق انسان نیز صورت می گیرد و خیلی از افراد به صورت غیر قانونی از طریق سایر مرزها به ویژه مرز سراوان وارد کشور می شوند که به هیچ عنوان این افراد قابل کنترل نیستند.

وی گفت: در این شرایط اقدامی که به عنوان متولی سلامت باید انجام دهیم این است که مرزهای قانونی را کنترل کنیم، این کنترل ها را انجام می دهیم، هر چند کار خیلی سختی است، به این دلیل که در حال حاضر امکانات قرنطینه را در مرز میرجاوه نداریم و اگر کسی وارد کشور شود، علائم داشته باشد یا تست وی مثبت شود امکان قرنطینه وجود ندارد، بنابراین این فرد باید به کشور خودش برگردانده شود.

نبود امکان قرنطینه در مرز میرجاوه با پاکستان

سرتیپی افزود: مشکل اینجاست یک تعداد از کسانی که به کووید مبتلا هستند علائم ندارند، باید از آن ها تست بگیریم که متاسفانه دریافت نتیجه تست چند ساعت طول می کشد و از آنجایی که شرایط قرنطینه نداریم مجبور هستیم از این افراد شماره تماس بگیریم و آن ها وارد کشور می شوند و بعد از آن اگر مثبت شدند پیگیری ها انجام می شود، اما متاسفانه مواردی داشتیم که جواب ندادند یا شماره تماس و مشخصات اشتباه دادند و قابل پیگیری برای انتقال به کشورشان نبودند.

وی تاکید کرد: این خطر وجود دارد که از طریق مرز پاکستان واریانت جدید وارد کشور شود، این سوش آن گونه که شواهد نشان می دهد نسبت به دلتا قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، ولی تاکنون نشان نداده که شدت علائم بیشتر از دلتاست یا کمتر از آن، ولی بر اساس برآورده هایی که سازمان بهداشتی جهان انجام داده، علائم آن مقداری خفیف تر از دلتا بوده و خوش بین به این موضوع هستیم تا مثل سوش قبلی برای دنیا مشکل ایجاد نکند.

امکان جهش امیکرون و بروز علائم شدیدتر

این متخصص با بیان این که به هر حال امیکرون یک ویروس است و امکان جهش در آن وجود دارد، تصریح کرد: امیکرون اگر چه علائم شدید ایجاد نمی کند، اما ممکن است جهش جدیدی که به وجود می آید، با قدرت سرایت خیلی بالا علائم شدید تر بتواند ایجاد کند که در این صورت دنیا دچار مشکل می شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark