کد مطلب: 55407
 
طرح مخفیانه ترامپ علیه داعش تکراری از آب درآمد
ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد طرح ابتکاری "دونالد ترامپ" برای مقابله با داعش هیچ نکته‌ای فراتر از طرح "باراک اوباما" ندارد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۹
 

به گزارش زاهدانه به نقل از شبکه ان‌بی‌سی؛ "دونالد ترامپ"، رئیس‌ جمهور آمریکا، در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها از برنامه مخفی خود برای مقابله با تروریست‌های داعش سخن گفته بود. او حتی از طرح "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در این باره بسیار انتقاد و آن را ناکارآمد توصیف کرده بود.

اکنون پنتاگون طرحی را با عنوان "طرح محرمانه ترامپ" ارائه داده است که تفاوت چندانی با آنچه دولت قبلی اجرا می‌کرد، ندارد.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز با استناد به اظهارات چند مقام و کارشناس آگاه از جزئیات این طرح مطلع شده است. دو مقام آمریکایی که اسنادی در ارتباط با طرح محرمانه ترامپ برای مقابله با داعش را مورد بررسی قرار داده‌اند، به ان‌بی‌سی نیوز اعلام کردند ظاهرا طرح ترامپ نکته‌ای بیشتر از طرح اوباما ندارد و موارد اجرای آن شدیدتر از طرح دولت قبلی آمریکا نیست.

در طرح پیشنهادی ترامپ هم بر ادامه بمباران مواضع داعش، افزایش حمایت از نیروهای محلی برای بازپس‌گیری موصل در عراق و همچنین رقه در سوریه، از بین بردن منابع درآمد داعش و برقراری ثبات در مناطق باز‌پس‌گرفته شده از تروریست‌ها تاکید شده است.

تحلیلگران درمورد ناکافی بودن طرح جدید ترامپ برای مقابله با داعش ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند وعده ترامپ برای نابودی داعش در کوتاه مدت محقق نمی‌شود.

"دیو دپتولا"، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، در این باره گفت: اگر تصور کنیم داعش مانند پیکر یک انسان است، طرح فعلی واشنگتن مانند این است که ما فقط به انگشتان و نوک پای آنها حمله می‌کنیم.

"دپتولا" یکی از طراحان حملات هوایی آمریکا در جنگ عراق بوده و معتقد است باید به حملات علیه داعش شدت بخشید.

نکته جالب در طرح پیشنهادی ترامپ، شباهت فراوان آن به راهبرد اوباما در این باره است. ترامپ بارها این راهبرد را شکست خورده توصیف کرده بود؛ اما حالا خود از اجرای طرحی کاملا مشابه با آن سخن می‌گوید.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند پیروزی نظامی بر داعش فقط عبور از مرحله نخست است. چگونگی حفظ ثبات منطقه پس از نابودی داعش و جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مشابه آن، دارای اهمیت بالاتری است.


انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark