کد مطلب: 47181
 
گزارش زاهدانه از سبک زندگی مدرن و افزایش آمار طلاق در جامعه؛
بیشترین و کمترین طلاق در کدام استان ها رخ داده است؟
مشاور خانواده گفت: چشم و هم چشمی و پیروی از الگوهای فرهنگ غربی، به اجرا گذاشتن مهریه، بیکاری و نداشتن شغل مناسب از مهمترین دلایل طلاق در میان زوج ها به شمار می رود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۷
 
به گزارش زاهدانه، خانواده کوچک ترین واحد اما زیربنایی ترین و مهم ترین واحد تشکیل جامعه شناخته می شود، به طوری که منشأ همه فرهنگ ها و تمدن های مختلف بشر بوده است. در این میان تجربه نشان داده که هر کجا بنیان این واحد اجتماعی محکم تر و بادوام تر بوده، آسیب های کمتری دامن آن اجتماع را گرفته اما در سالهای اخیر با رشد روز افزون تکنولوژی شاهد افزایش آسیب های فراوانی در خانواده هستیم که شاید یکی از مهم ترین این آسیب ها افزایش پدیده طلاق باشد.
با هزار امید و آرزو و با طی کردن سختی های زیادی وارد خانه بخت می شوند و روزهای خوب و خوشی را برای خود رقم می زنند اما با مرور زمان وقتی تحت تاثیر عوامل بیرونی همچون چشم و هم چشمی و توقعات نابجا قرار می گیرند اختلاف و کش مکش بینشان آشکار می شود. زوجی که در روزهای اول با احترام با یکدیگر حرف می زدند که زبان زد فامیل بودند حالا دیگر احترامی برای شریک زندگی خود قائل نمی شوند. دیگر کم کم از خانه آنها به جای شنیدن صدای خنده، صدای دعوا بیرون می آید. براستی چطور می شود که به جای آن همه عشق، نفرت به میان می آید و آنها حرف از جدایی می زنند؟
طلاق به معنای ترک کردن و رهایی است اما آیا این رهایی ارزش دردسرها و تنهایی بعد از جدا شدن را دارد. بر اساس نرخ جمعیتی طلاق استان ها در سال 93، به طور میانگین به ازای هر 100 هزار نفر در کشور نزدیک به 211 نفر طلاق می گیرند.
بر این اساس، استان سیستان و بلوچستان با 54.96، ایلام با 101.39 و کرمان با 122.27 به ترتیب استان های دارای کمترین آمار طلاق در سال گذشته بودند.
همچنین استان خراسان رضوی با 297.08، گیلان با 276.02، کرمانشاه با 268.73 و استان تهران با 262.57 به ترتیب دارای بیشترین آمار طلاق در سال 93 بودند.
از این رو سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز، شهریور ماه جاری آماری از آمار ازدواج و طلاق در چهار ماهه نخست سال 94 ارئه کرده که قابل تامل است.
بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در چهار ماهه نخست امسال، 220 هزار و 635 واقعه ازدواج و 49 هزار و 433 واقعه طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش هشت درصدی ازدواج و یک درصدی طلاق است.
در این زمینه مشاور خانواده در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار زاهدانه بیان کرد: چشم و هم چشمی و پیروی از الگوهای فرهنگ غربی، به اجرا گذاشتن مهریه، بیکاری و نداشتن شغل مناسب از مهمترین دلایل طلاق در میان زوج ها به شمار می رود.
حمیرا مهدوی فر با اشاره به اینکه در جامعه کنونی قبح طلاق از بین رفته است، گفت: در سالیان گذشته واژه طلاق کاربرد کمتری داشت و خانواده ها برای جلوگیری از این امر زوج ها را نصیحت می کردند و آنها را به ادامه زندگی در کنار همسر خود با رعایت اخلاق و احترام به یکدیگر وا می داشتند اما امروزه فردی که طلاق می گیرد هیچ ابایی از تنهایی ندارد زیرا جایگاه اولیه را در خانواده پدری خود بدست می آورد از اینرو برای عده ای از افراد دیگر طلاق زشت نیست و خود به خود این مجوز را به آنها می دهد که با این موضوع راحت تر کنار بیایند.
وی افزود: دخالت های بی مورد والدین در زندگی فرزندان، مشکلات مالی، سطح آگاهی پایین برخی خانواده ها و جوانان نسبت به طلاق و تبعات آن از دیگر علل بروز این پدیده منفور در جامعه است.
این کارشناس با بیان اینکه بیش‌تر طلاق‌ها در سه سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد بیان کرد: اگرچه اسلام با اصل طلاق موافق بوده و آن را برای جلوگیری از مفاسد دارای ضرورت می‌داند، اما باید تمام تلاش خود را کرد و تا آنجایی که ممکن است خانواده ای به سمت طلاق سوق پیدا نکند.
مهدوی در پایان خاطر نشان کرد: در هنگام بروز اختلاف زوجین مشکلات را خودشان حل و فصل کنند زیرا آنها بهتر از هر شخص دیگری نسبت به آن موضوع آگاهی و اشراف دارند و بهتر می توانند آنرا حل کنند به این علت که اطرافیان ممكن است از نگاه و تجربه خودشان یا از سر محبت پیشنهادی ارائه دهند كه مناسب نباشد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark