کد مطلب: 45543
 
از ادعای کذب مسئولان بهداشت در عدم واردات بوفالوی هندی تا ردپای رانت در این واردات
رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان عنوان کرده بودند که امسال گوشت بوفالو وارد نکرده اند، گفت: اما آزمایشات صورت گرفته خلاف این ادعا را نشان داده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۶
 
به گزارش زاهدانه به نقل از عصر هامون، در پیگیری های اخیر این پایگاه خبری حسینعلی شهریاری در همایشی به مناسبت هفته سلامت در خصوص گوشت های آلوده بوفالو عنوان کرده بود که در کشور چه اتفاقی افتاده است که گوشت بوفالو از هند وارد می‌شود، آن هم گوشت بوفالوهای پیر و قارچ‌زده! که مسلماً نشئت گرفته از رانت خواری و سوءاستفاده‌های شخصی و گروهی است که این مجوزها داده می‌شود.
در تماسی که پایگاه خبری عصر هامون با شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و سلامت در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری های این موضوع داشت، وی گفته بود که سال گذشته این گوشت ها وارد شده و امسال هیچ گوشت بوفالویی وارد نشده است.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در بازدیدی که روز گذشته از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور داشت، با بیان اینکه مسئولان ابتدا اعلام کردند که در دو سه سال اخیر گوشت بوفالو وارد نکرده اند، گفت: اما بعدها آزمایشات خلاف این ادعا را نشان داد.
وی با بیان اینکه بوفالو یا همان گاومیش در ایران و در منطقه خوزستان هم پرورش می یابد، اضافه کرد: اما اشکالی که در مورد بوفالوی هندی مطرح است اینکه بوفالوهای هندی به طور معمول در فاضلاب ها هستند و گوشت بوفالو هندی از این نظر آلوده است اما آقایان گفته اند این گوشتها را در صنایع غذایی مانند سوسیس و کالباس استفاده می کنند.
شهریاری با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از روابط و استفاده از رانتهایی که منافع آن به جیب افراد خاصی می رود، گفت: باتوجه به اینکه بخشی از وظایف از جمله بحث تغذیه و سلامت مردم در وظایف حاکمیت است امیدواریم نظارتها در این بخش جدی تر باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز هم در برخی مزارع، سبزیجات با فاضلاب آبیاری می شود، گفت: گفته می شود حدود دو هزار هکتار از مزارع با فاضلاب آبیاری می شود و این تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

 
تولید بخش عمده سوسیس و کالباس در زیرپله ها

وی افزود: علاوه بر این بخش زیادی از سوسیس و کالباس در زیرپله ها و مراکز زیرزمینی تولید می شود و بیشتر خریداران بدون توجه به تاریخ تولید و سایر موارد اقدام به خریداری این محصولات می کنند.

شهریاری با تاکید بر اهمیت پیشگیری گفت: بسیاری از هزینه های درمان، با پیشگیری قابل کنترل و کاهش است.

 

مجلس استفاده از پالم در روغن خوراکی را پیگیری می کند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوالی درباره مشکلات صنایع لبنی گفت: این بخش یک مشکل داشت که وزیر بهداشت اعلام کرد و مشکل دیگری وجود ندارد.

شهریاری درباره استفاده از پالم در روغن خوراکی گفت که امسال مجلس ورودی جدی به این بخش خواهد داشت.

 
تعرفه های دندانپزشکی کاهش قابل توجهی نخواهد داشت

وی همچنین در پاسخ به تعرفه های بالای دندانپزشکی اظهار داشت: تعرفه های دندانپزشکی همه جای دنیا گران است و فقط در ایران نیست. اما متاسفانه ما سرمایه گذاری چندانی در کودکان زیر 15 سال نکرده ایم تا این افراد در سنین بزرگسالی با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی افزود: امسال برای نخستین بار بودجه ای برای کودکان زیر 15 سال پیش بینی شده و وزارت خانه هم قول داده کلینیکهایی را تجهیز کند تا هزینه ها کاهش یابد ولی نباید تصور کنیم هزینه های خدمات دندانپرشکی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

 
خرید و فروش کلیه خلاف قانون نیست

وی درباره فروش کلیه در بازار سیاه و ورود گسترده دلالان در این ارتباط گفت: این ایراد بزرگی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی برخی افراد به علت مشکلات معیشتی ناچار به فروش کلیه و اعضای بدن خود شوند ولی به هر حال این مشکل هنوز حل نشده است و وجود دارد.

وی با بیان اینکه خرید و فروش کلیه جرم نیست، افزود: بهترین کار در پیوند اعضا این است که بیماران از اعضای خانواده های خود برای این کار کمک بگیرند اما در شرایطی این امکان وجود ندارد افراد ناچار به خرید کلیه می شوند.

شهریاری گفت: برای کنترل خرید و فروش و جلوگیری از ورود دلالان به این بازار، امروز پیوند اعضا در مراکز و بخش خصوصی انجام نمی شود و خارجی هایی که به علت ارزان بودن قیمت کلیه در ایران عمل پیوند انجام می دادند، ممنوع شده است.

 
چهار هزار و 800 میلیارد تومان به بخش درمان تخصیص یافت

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخصیص اعتبار به بخش درمان از تخصیص چهار هزار و 800میلیارد تومان به این بخش خبر داد و افزود: سه هزار میلیارد تومان از یک درصد ارزش افزوده نیز برای تجهیز خانه های بهاشت و خانه پزشکان و همچنین افزایش حقوق پزشکان در روستاها اختصاص پیدا کرده است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark