کد مطلب: 30053
 
مصارف ۴،۲ میلیارد دلار پول آزادشده ایران/ کشور ثالث مقصد قسط ۵۵۰ میلیون دلاری
یک مقام مسئول در شبکه بانکی با توضیح روش‌های پرداخت ۵۵۰ میلیون دلار به ایران، گفت: براساس آخرین تصمیمات مسئولان در این مرحله این منابع برای دارو، کالاهای اساسی و پرداخت تعهدات به سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
به گزارش زاهدانه،براساس توافقات صورت گرفته، امروز اول فوریه روز پرداخت اولین قسط 4.2 میلیارد دلاری ایران به مبلغ 550 میلیون دلار است.

البته هنوز اعلام رسمی و غیررسمی مبنی بر انجام این تعهد نشده و برخی خبرها حکایت از احتمال موکول شدن این واریز به روز دوشنبه _ به دلیل تعطیلی و نیمه تعطیل بودن روزهای شنبه و یکشنبه بانک‌های خارجی_ دارد.

همچنین بحث‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه مسئولان اروپایی قصد دارند انتقال این وجوه را به روش چمدانی انجام دهند و مساله اعتراض مسئولان ایرانی را به دنبال داشته است.

بازه‌های زمانی پرداخت 4،2 میلیارد دلاری ایران در 8 مرحله به شرح زیر است:

اول فوریه ــ 550 میلیون دلار، اول مارس ــ 450 میلیون دلار مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران رقیق کردن نیمی از ذخیره اورانیوم تقریباً 20 درصد غنی‌شده خود را که متعهد به رقیق سازی آن بوده است تکمیل کرده است.

7 مارس ــ 550 میلیون دلار، 10 آوریل ــ 550 میلیون دلار، 15 آوریل ــ 450 میلیون دلار -مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران رقیق سازی تمام  ذخیره اورانیوم تقریباً 20 درصد غنی‌شده خود را که متعهد به رقیق سازی آن بوده است تکمیل کرده است.

همچنین در 14 مه ــ 550 میلیون دلار، 17 ژوئن ــ 550 میلیون دلار و در نهایت 20 ژوئیه ــ 550 میلیون دلار -مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران کلیه تعهداتش را انجام داده است.

در همین باره یک مقام مسئول در شبکه بانکی با اشاره واریز قسط اول 4.2 میلیارد دلار به حساب بانک‌های ایرانی، اظهارداشت: این پول  free money  است و از طریق ال سی هم امکان مصرف دارد.

وی با بیان اینکه این پول فیریز نشده اما محدودیت برای آن وجود داشت، افزود: مثلا پول ایران در هند است اما امکان انتقال آن به ایران وجود نداشته و باید در همان کشور استفاده می‌شد اما با این توافق این پول می تواند به کشور دیگری منتقل شده و مصرف شود.

این مقام مسئول در شبکه بانکی در پاسخ به این سوال که قرار نیست این 550 میلیون دلار وارد ایران شود، گفت: ورود این پول به داخل کشور مشکلی را حل نمی‌کند.

وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر ورود این پول به روش چمدانی و فیزیکی، گفت: چنین امکانی وجود ندارد و  شاید از به این روش،‌ حداکثر 50 میلیون دلار بتوان منتقل کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال نیاز به واردات دارو وجود دارد، یک شرکت واردکننده دارو در بانک داخلی ال سی باز می‌کند؛ بانک اروپایی هم تا سقف تعیین شده ال‌سی را گشایش کرده و فرایند واردات دارو انجام می‌شود.

این مقام آگاه افزود: این پول free money است و نیازهای داخلی را برای تامین کالا از طریق نقل و انتقال بین بانکی خارجی تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: در واقع پولی بوده که در کشور خارجی بوده و تنها امکان خرید کالا در همان کشور وجود داشته اما هم‌اکنون این مکان فراهم شده که با یورو از کشورهای اروپایی، آسیایی، کشورهای آفریقایی و استرالیا خرید کنیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال پولی در کره مسدود است، تا سقف مشخص شده آزاد می‌شود و در هر جایی که برای خرید کالا و یا تسویه بدهی نیاز است، منتقل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با این روش پول به داخل کشور باز نمی‌گردد، گفت: ضرورتی برای انتقال پول و به داخل کشور نیست اما اگر مسئولان کشور، بخواهند این پول به ایران منتقل خواهد شد.

این مقام مسئول در نظام بانکی تصریح کرد: در این زمینه 7 بانک بزرگ خارجی با ایران مرتبط خواهند شد و براساس آخرین تصمیمات مسئولان در این مرحله این منابع برای دارو، کالاهای اساسی و پرداخت تعهدات به سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.

وی درخصوص صحبت معاون وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه با انتقال، زمینه تجارت 10 میلیارد دلاری ایران فراهم می‌شود، گفت: اگر این منابع به عنوان پشتوانه تعهدات قرار گیرد، امکان تجارت آن سطح اعلام شده، ایجاد می‌شود.

Share/Save/Bookmark
مرجع : فارس