کد مطلب: 37876
 
موج تصاویر غربی روی لوازم‌التحریر نمایشگاه پاییزه
یکی از واقعیت‌های تلخی که در جامعه قابل مشاهده است به وجود آمدن موجی از لوازم التحریر دانش آموزان با تصاویر و عکس های شخصیت‌های کارتونی و انیمیشنی فرهنگ غربی است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۳
 
موج تصاویر غربی روی لوازم‌التحریر نمایشگاه پاییزه
به گزارش زاهدانه ، در آستان بازگشایی مدارس، نمایشگاه عرضه مستقیم کالا پاییزه امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان گشایش یافت.

*جای خالی طراحهای ایرانی در نمایشگاه پاییزه

در نمایشگاه پاییزه که ویژه خرید  نوشت افزار و لوازم التحریر مخصوص دانش‌آموزان است ،  آنچه کمتر دیده می‌شود حضور نقش و نگار ایرانی و بومی در بین اجناس است و بخش زیادی از این اجناس منقش به طرح‌های خارجی است.

حتی کالاهای ساخت ایرانی نیز فاقد هر گونه نقش و نگار ایرانی بوده و تصویر «پرندگان خشمگین، باربی، بن تن و ...» دیده می‌شود، شخصیت‌هایی که فاقد اصالت بوده و در بیشتر موارد نیز این شخصیت‌ها مشکلات اخلاقی دارند.

کودکان همواره به دنبال کالاهای پر زرق و برق بوده و انگار تولید کنندگان به خوبی این موضوع را درک کرده و ساخت کالای با کیفیت را کنار گذاشته و تنها از طریق ایجاد جذابیت در کالاها فروش خوبی دارند.

تاکنون به شخصیت‌های محبوب کارتون‌ها و علت محبوبیت‌ آنان فکر کردید؟ شخصیت‌هایی مانند «بن تن»، «لاک پشت‌های نینجا» و یا «باربی» که با فرهنگ ما چندان هم‌خوانی نداشته و در بیشتر موارد شخصیت‌هایی جنگجو هستند که در حال مبارزه با دشمنان فضایی هستند.

حال که قرار است کودکان ما قریب 9 ماه از این لوازم استفاده کنند آیا منقش شدن این کالاها به تصاویر شخصیت‌های این چنینی کاری درست و اصولی به نظر نمی‌رسد.

*نقش کم‌رنگ قهرمانان ایرانی بر روی لوازم‌التحریر

چند سالی است که تولید کنندگان و طراحان ایرانی به فکر آوردن نقش و نگار ایرانی بر روی لوازم‌التحریر هستند اما با وجود همه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است تغییر چندانی دیده نمی‌شود و هنوز بازار لوازم التحریر ایران جولانگاه شخصیت‌های کارتونی خارجی است.

* علت استقبال شهروندان از طرح های خارجی

در همین راستا با چند تن از شهروندان در نمایشگاه گفتگویی انجام دادیم که اکثر آنها بیان کردند : طرح‌های خارجی در بازار تنوع بیشتری دارند و قیمت آنها نیز پایین‌تر است و فرزندانمان دنبال طرح‌های ایرانی نیستند زیرا كه جذابیتی در آن وجود ندارد.

یکی از  فروشندگان غرفه های عرضه لوازم التحریر طرح ایرانی و اسلامی که مشتری چندانی هم نداشت گفت : کیفیت دفترهای طرح های ایرانی و اسلامی خیلی بیشتر از نمونه های خارجی است اما به دلیل نداشتن تنوع فروش چندانی ندارد .

وی افزود : کودکان شخصیتهای معروف کارتونی را دوست دارند و به دلیل اینکه شخصیتهای کارتونی ایرانی نسبت به رقیب های غربی خود مانند بت من ، بن تن ، اسپادر من ، باربی و ... جذابیت کمتزی دارند کمتر از طرح های ایرانی تولید می شود و فروش چندانی هم ندارند.

حال که چند روزی بیشتر به سال تحصیلی نمانده همه والدین سخت مشغول خرید لوازم التحریر برای فرزندان خود هستند بهتر است والدین در خرید این کالاها دقت بیشتر صرف کنند چرا که این کالا به مدت یک سال در دست دانش‌آموزان قرار خواهد داشت و با سلامت این افراد ارتباط مستقیم دارد فرزندانتان با مشاهده هر روزه این شخصیت‌های غربی که اکثراً نماد خشونت هستند در واقع از فرهنگ و تفکر غربی الگو برداری می کنند که این بسیار خطرناک است ، بنابراین والدین باید در کنار زیبایی به ساخت استاندار و اصولی این کالا و تناسب آن با نیاز فرزندان خود داشته باشند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark