کد مطلب: 58765
 
پرداخت وام ودیعه مسکن به همه متقاضیان، غیرممکن است/ «وام دادن» نسخه مناسبی برای مشکل مسکن نبود
منصور غیبی گفت: وام ودیعه مسکن شدنی نیست، چرا که این میزان نقدینگی در بانک ها وجود نداشته و از طرف دیگر سرعت پرداخت این وام ها بسیار کم است و امیدواریم عدم پرداخت این وام، ناامیدی جدیدی به مردم تزریق نکند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۷
 
به گزارش زاهدنیوز به نقل از راه دانا؛ وام مستاجران تسهیلاتی است که وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران با درآمد کم طراحی کرده تا بخشی از افزایش نرخ ها را در بازار رهن و اجاره جبران کند و به پیامدهای اجتماعی ناشی از ناتوانی افراد از پرداخت اجاره منجر نشود.
وام ودیعه مسکن مستاجران به صورت کم بهره و کمک هزینه خواهد بود و بخشی از مبلغ رهن مستاجران را تامین می کند که با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی تامین و پرداخت خواهد شد.
محمد اسلامی درباره آخرین آمار درباره طرح ودیعه مسکن تا ۱۴ شهریور ماه گفت: کل پیامک‌های دریافتی ۲ میلیون و  ۳۳۹ هزار و  ۱۱ مورد بوده و کل پیامک‌های دریافتی با کدملی صحیح یک میلیون و  ۸۱۹ هزار و ۷۴۱ پیامک (۷۷.۸۰ درصد از کل پیامک‌های دریافتی) بوده است.
اسلامی درباره تعداد متقاضیانی که در فهرست ذخیره و کسانی که در اولویت دوم قرار دارند، گفت: ۲۶ هزار ۹۴۱ متقاضی در این فهرست قرار دارند که ۶.۵۲ درصد را شامل می‌شود. نکته قابل توجه در سخنان اسلامی این است که تعداد متقاضیانی که تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند، تاکنون ۶۷۸ مستاجر (۰.۲۰ درصد از مشمولان) بوده‌اند.
یعنی با گذشت دو هفته از آغاز فرآیند پرداخت وام، تنها ۶۷۸ مستاجر از ۳۳۳ هزار و  ۴۴۲ نفر مشمولان طرح وام ودیعه مسکن وام دریافت کرده اند. اما بررسی های میدانی حاکی از آن است که بانک ها زیر بار پرداخت وام ودیعه مسکن نمی روند به طوری که پاسخ آنها به مراجعه کنندگان این بوده است که هنوز بخشنامه ای برای تشکیل پرونده نداشته اند.
در شرایط فعلی واجدین شرایط به بانک‌ها معرفی شده اند اما در هفته اول پرداخت وام تنها 317 نفر توانسته اند وام دریافت کنند و مجموع آنها طی ده روز به 678 نفر رسیده است که آن هم خانواده های با اولویت بالا یعنی کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمینته امداد یا بهزیستی این وام را دریافت کرده اند.
 
در همین راستا منصور غیبی کارشناس حوزه مسکن در خصوص این وام و شرایط حاکم بر آن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: با توجه به سرعت پرداخت وام و همچنین تعداد ثبت نام کنندگان برای دریافت وام ودیعه مسکن، بعید است که سیاست پرداخت وام به مستاجران به طور کامل محقق شود.
وی با بیان اینکه درآمدهای مستاجران به شدت کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: پرداخت اقساط این وام نیز از عهده مستاجران با درآمد پایین خارج است و طبیعتاً در ادامه حتی اگر وامی هم دریافت کنند امکان بازپس دادن اقساط آن را نخواهند داشت و مشکلات جدیدتری به وجود می آید.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در شرایطی که مستاجران می توانستند با مبلغ کمتری برای خود خانه ای تهیه کنند اما با معطل شدن به خاطر وام ودیعه مستاجران باید با رقم بالاتری همان خانه قبلی را تهیه کنند و طولانی شدن مسیر این وام به خاطر نبود کار کارشناسی در این زمینه بود.
غیبی همچنین گفت:  حدود 12 تا 13 بند پیشنهاد حمایتی در زمینه اجاره و اجاره داری در چند ماه گذشته مطرح شده است اما باید توجه داشت که کدام یک از این راهکارها عملیاتی هستند؛ طبیعی است که راه حمایت از مستاجران وام دادن به آنها نیست؛ این نسخه نیست و در واقع تکانه موقتی است که نمی‌تواند درمان اجاره بهای بالا باشد.
وی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من وام ودیعه مسکن شدنی نیست، چرا که این میزان نقدینگی در بانک ها وجود نداشته و از طرف دیگر سرعت پرداخت این وام ها بسیار کم است و امیدواریم عدم پرداخت این وام، ناامیدی جدیدی به مردم تزریق نکند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark