کد مطلب: 60825
 
وعده هایی که رنگ عمل به خود ندید؛
کمبود آب و پایین بودن سرانه فضای سبز معضلی بزرگ در شهر زاهدان
آسا ریگی؛ معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان گفت: پایین بودن سرانه فضای سبز به دلیل کمبود و مشکلات تامین آب، نبود گلخانه و امکانات برای استفاده از آبیاری قطره‌ای سبب شده تا فضای سبز شهر زاهدان از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۴
 
به گزارش زاهدنیوز، جعرافیای کشور ما در منطقه خشک و کم آب واقع شده است و سرانه بارندگی در کشور 250 میلی لیتر در سال است که از این میزان استان سیستان و بلوچستان 83 درصد کاهش داشته و از این حیث در جایگاه آخر کشور قرار دارد.

آبیاری فضای سبز نیز متاثر از شرایط آب و هوایی و گیاهان سازگار با این وضعیت جوی هستند و شهر زاهدان بعنوان مرکز استانی گرم و خشک با مشکلات عدیده ای در نگهداری فضای سبز مواجه میباشد.

به صورت محسوس سال به سال با مشکلات عدیده ای برای تامین آب فضای سبز زاهدان مواجه هستیم
برای تامین این میزان آب برای آبیاری گیاهان سطح شهر دوازده حلقه چاه حفر شده که در هر چاه هشت متر حفاری به آب میرسیم که این بر این میزان عمق به علت برداشت های مکرر سال به سال کاهش داشته و مصاف بر آن بر شوری آب نیز افزوده می شود.

شوری آب برای رشد گیاهان مناسب نیست بنابراین باید الگوی کشت و گیاهان فضای شهری کم کم دچار تغییراتی خواهد شد و زاهدان کمترین سرانه فضای سبز را در استان دارد.

مردم در نگهداری فضای سبز همکاری کنند

آسا ریگی؛ معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: پسماند سیستم فاضلاب شهر زاهدان بدلیل اشتراک ۱۵ الی ۲۵ درصدی مردم تکمیل نشده بنابراین این سیستم تا افزایش اضافه شدن مشترکین ناقص خواهد ماند.

وی با اشاره به مدیریت امورمنابع اب در مجموعه شهرداری افزود: تلاش میکنیم تا قبل از تابستان و پیک گرمایی کار لوله گذاری و انتقال پسماند به منطقه یک و 2 شهرداری به اتمام برسد. و اگر تامین اب کافی صورت پذیرد، قطعا تنوع در گونه های فضای سبز میزان فضای سبز شهر بیشتر خواهد بود.

این مسئول تصریح کرد: بین مراکز زاهدان جایگاه خوبی در سرانه فضای سبز ندارد و در میان شهرهای استان آخرین سرانه فضای سبز را دارد، در همین راستا شهرداری پویشی را تدارک دیده که بر این اساس با هدف مشارکت مردم، در پویش هر خانه درخت؛ ما از ظرفیت مردم واب نامتعارف که از منازل خارج میشود استفاده بهینه تری شود.

وی خاطرنشان کرد: بجای خرید نهال مورد نیاز فضای سبز اخیرا تولید نهال در شهرداری انجام میشود و تلاش میکنیم تولیدات نهال را در مجموعه شهرداری در دستور کار قرار دهیم واین ظرفیت بتوانیم بالا بیاوریم. اضافه بر آن تعویض خاک یکی از اولویت ها وظرفیت های ما در فضای سبز زاهدان است که طی 20 سال گذشته انجام نگرفته، در سال گذشته 6 هزار بار کامیون خاک تعویض خاک در بلوار ها داشتیم.

ریگی با تاکید بر مشارکت شهروندان خاطر نشان کرد: مردم باید در نگهداری فضای سبز همکاری کنتد و در همین راستا بحث های فرهنگی و فرهنگ سازی باید از طریق رسانه انجام شود.

آبیاری فضای سبز شهری با آب آشامیدنی و بهداشتی ممنوع

حسین مدرس خیابانی،استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به کمبود منابع آبی در استان و تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: هیچکس در استان حق ندارد فضای سبز شهری را از آب آشامیدنی و بهداشتی آبیاری کند، باید از آب‌های مصرفی و پساب برای این منظور استفاده شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark