کد مطلب: 58035
 
گزارشی از گرانی میوه در روزهای کرونایی؛
زنگ خطر حذف تدریجی میوه از سبد غذایی مردم / واسطه ها عامل اصلی افزایش قیمت ها در بازار میوه هستند
افزایش چشمگیر قیمت میوه موجب شده تا بسیاری از مردم دیگر نتوانند میوه خریده و زنگ خطر عدم مصرف این ماده خوراکی مورد نیاز بدن در کشور به صدا در آید.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۷
 
به گزارش زاهدنیوز ؛با شیوع بیماری کرونا و لزوم توجه بیشتر مردم به سلامتی و توصیه برخی از پزشکان و متخصصان حوزه سلامت به شهروندان برای افزایش ایمنی و مقاومت بدنشان در برابر این ویروس، بازار میوه با افزایش تقاضا یرای خرید  میوه و سبزی با افزایش قیمت روبرو شد، در حالیکه با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان ، لزوم نظارت بیشتر و کنترل قیمت ها بیشتر احساس می شود.

محمد میری یکی از شهروندان زاهدانی در این بهره می گوید: افزایش قیمت میوه قدرت خرید مردم را پایین آورده اگرچه کارمند هستم اما هنگام خرید باید دست به عصا خرید کنم چرا که قیمت بالای میوه ها توان خرید را پایین آورده است.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت ها سبب شده تا میوه به تدریج از سبد غذایی بسیاری از خانوارهای کم درآمد حذف شود و این زنگ خطری برای سلامتی افراد محسوب می شود.
میری خاطرنشان کرد: در این روزهای شیوع کرونا، مردم نیاز بیشتری به مصرف میوه دارند تا سیستم ایمنی بدن شان تقویت شود اما با این قیمت ها، عملا خرید میوه برای اقشار کم درآمد امکان پذیر نیست.
وی که از ساکنین بلوار معلم زاهدان است با گلایه از تفاوت قیمت میوه و افزایش قیمت ها در برخی نقاط شهر، افزود: قیمت میوه در برخی نقاط شهر مانند بلوار معلم بسیار گرانتر از سایر نقاط است بنده سعی می کنم میوه و سبزی را به جای محله خودم از روزبازارها و یا سایرنقاط شهر تهیه کنم.
رحیمی یکی دیگر از ساکنین زاهدان در این باره می گوید: با حقوق کارگری که نمی توان میوه خرید اما ناچاریم به خاطر کودکان میوه را هر چند اندک تهیه کنیم مسئولین نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند تا هرفروشنده ای با هرقیمتی میوه را به مردم عرضه نکند.

میوه قیمت مشخص ندارد
محمد قاسمی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت سیستان و بلوچستان درباره افزایش قیمت میوه در گفت و گو با زاهدنیوز، بیان کرد: میوه هایی مانند سیب و پرتقال از سایر استان ها تامین می شود و با توجه به اینکه فصل این میوه ها تمام شده و سردخانه ای هستند و میوه استان ما از شهرهایی مانند شیراز واصفهان تامین می شود قیمت در استان های مبدا باتوجه به درخواست خریدارو سطح عرضه افزایش یافته است.

وی افزود:میوه قیمت مشخص ندارد و قیمت براساس عرضه و تقاضا تغییر می کند و فروشنده ای که میوه را در سردخانه ها نگهداری کرده هزینه این نگهداری را به قیمت خرید چندماه قبل اضافه می کند و برآن اساس میوه را قیمت گذاری و عرضه می کند.

وی با اشاره به علت تفاوت قیمت میوه در نقاط مختلف شهرزاهدان، خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت میوه در نقاط مختلف امری بدیهی است، میوه ای که اول وقت در میدان میوه و تره بار عرضه می شود کیفیت بالاتری داشته و قیمت آن میوه براساس عرضه با کیفیت بالاتربیشتر خواهد بود اما هرچه میوه ساعات بیشتری در میدان بماند کیفیت آن پایین می رود و برهمین اساس قیمت کمتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: زمانی که میوه وارد بازار می شود براساس قیمت خریدار شده از میدان، قیمت های متفاوتی خواهد داشت و قیمت میوه براساس کیفت عرضه آن متفاوت است.

هزینه حمل بار علت افزایش قیمت هندوانه است
قاسمی تاکید کرد: گاهی برخی افراد سودجو میوه های باکیفت درجه دو و درجه سه را جای میوه درجه یک عرضه می کنند و مرتکب تخلف می شوند بازرسین اداره صنعت، معدن و تجارت پس از قیمت گیری میوه در میادین به سطح بازار می روند تا با مقایسه قیمت ها جلوی تخلف ها را بگیرند.

وی اذعان کرد: تمام واحدهای صنفی موظف هستندقیمت میوه ها را علاوه بر تابلوی درج قیمت به صورت مجزا بر روی میوه ها درج کنند، گاهی تخلفاتی در سطح برخی بازارچه های محلی فروش میوه و یا مکان هایی که شهرداری برای فروش میوه اجاره داده دیده می شود که برخورد لازم با آنها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: صنف میوه فروشان نیز از درصد سود در نظر گرفته شده در فروش راضی نیستند و مدعی هستند با توجه به میزان هدر رفت و خرابی میوه و افزایش قیمت ها، درصد سود واقعی نیست و این مورد در برخی موارد قابل بررسی است اما شرایط نگهداری میوه و مکان عرضه آن نیز درقیمت گذاری میوه بسیار مهم است.

قاسمی با بیان اینکه توان مردم در خرید میوه کاهش پیدا کرده است، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی ، مردم نیز کمتربه دنبال خرید میوه هستند و قدرت خرید ندارند اما بازرسین اداره صمت بیش از 100 پرونده برخورد با میوه فروشان متخلف در دوماه گذشته داشته اند که طبق قانون با آنان برخورد شده است.

وی با بیان اینکه قیمت هندوانه در مبادی افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت هندوانه، هزینه حمل است هزینه حمل بارهندوانه از چابهار به زاهدان به گفته برخی میوه فروشان حدود 6 تا7میلیون تومان است و این افزایش هزینه حمل بار برقیمت تمام شده میوه تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه میوه قیمت مشخص ندارد، بیان کرد: باغدار قیمت میوه خود را تعیین می کند و واسطه ای که میوه را از باغدار خریداری می کند نیز با قیمت تعیین شده خودش، میوه را به فروش می رساند شبکه تعریف شده برای توزیع میوه وجود ندارد و مبادی تامین میوه تعیین کننده قیمت میوه هستند برای رفع این مشکل با استان خراسان رضوی که بیشترین میوه استان را تامین می کند ارتباط برقرار کردیم و قیمت روزانه را جویا می شویم تا میوه با قیمت غیرواقعی و غیرمنطقی در استان عرضه نشود .

انتهای پیام//

Share/Save/Bookmark