کد مطلب: 60429
 
بسیج همگانی برای مقابله با طوفان حاره ای شاهین در سیستان وبلوچستان/ 2فروند بالگرد جهت تسریع در امدارسانی ها به جنوب استان اعزام شد
بلافاصله پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز طوفان حاره‌ای ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل و تمامی دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نیروهای مسلح به حال آماده باش در آمدند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۳
 
به گزارش زاهدنیوز،به نقل از عصرهامون، طوفان حاره‌ای "شاهین" منطبق با انتظارات هواشناسی بامداد امروزبا شروع بارندگی به شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان رسید و تحلیل آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و تصاویر ماهواره نشان می دهد که حرکت چرخند حاره ای شاهین متمایل به سواحل جنوب استان است، بطوری‌که از دیشب تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر دیگر به سواحل ما نزدیک تر شده است.

 بلافاصله پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز طوفان حاره‌ای ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل و تمامی دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران  و نیروهای مسلح به حال آماده باش در آمدند.

در حال حاضر چرخند حاره ای در نزدیک ترین فاصله به سواحل استان از زمان تشکیل تاکنون قرار گرفته است که حدود ۱۲۰ کیلومتر با بندر گواتر چابهار و کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد.

طبق شواهد موجود نیز طوفان شاهین به شناورهای دریایی در کنارک خسارت وارد کرد که آمار نهایی این خسارت ها پس از جمع بندی از سوی کارشناسان مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد.
 

 
آماده باش تیم های عملیاتی و پشتیبانی هلال احمر در مقابله با "شاهین"

علیرضا میربهاء الدین، مدیرعامل جمعیت هلال  احمر سیستان وبلوچستان بیان کرد: براساس اعلام ستاد مدیریت بحران و هشدار سطح قرمز  هواشناسی درپی وقوع طوفان حاره ای در شهرستان های چابهار ،دشتیاری ، کنارک ، قصرقند ، نیکشهر ، سرباز ، فنوج و پلان  بلافاصله  تمامی تیم  های عملیاتی و پشتیبانی جمعیت  هلال احمر استان با بهره گیری از تجهیزات سبک، نیمه سنگین و سنگین امداد و نجات  و خودروهای سبک و سنگین این جمعیت  به حالت آماده باش در آمده اند .

مدیرعامل جمعیت هلال  احمر استان بیان کرد: به منظور مدیریت و ساماندهی عملیات  معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر استان از  روز گذشته در شهرستان چابهار مستقر گردید.

وی  ادامه داد:  970 بسته غذایی 72 ساعته ، 244 دستگاه چادر امدادی ، 590 تخته پتو ، 200 تخته موکت ، 150 قوطی تن ماهی ، 150 قوطی کنسرو لوبیا ، 150 بسته چای ، 100 کیلو شکر تاکنون بارگیری و به شهرستان های جنوبی استان جهت توزیع بین حادثه دیدگان احتمالی ارسال شده است.

علیرضا میربهاءالدین بیان کرد : در خصوص آماده باش امدادهوایی نیز علاوه بر استقراریک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر استان یک فروند بالگرد نیز از استان کرمان جهت تسریع در امدارسانی احتمالی  وارد شهرستان زاهدان شده است تا در صورت  نیاز به  ایرانشهر اعزام گردند.
وی همچنین گفت : نجاتگران جمعیت هلال احمر در تمامی شهرستان‌های استان تا خروج سامانه بارشی از استان در آماده باش کامل قرار دارند تا در صورت نیاز به مردم آسیب دیده ارائه خدمات کنند.
 
آمادگی راهداران برای مقابله با بحران های احتمالی طوفان حاره ای
 
جلال الدین قادری، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه ۱۳ شهرستان جنوبی تحت پوشش این اداره کل است که ۱۵ راهدارخانه زیر نظر آنها فعالیت می کنند، بیان کرد: پس اعلام سازمان هواشناسی مبنی وقوع طوفان حاره ای در مناطق جنوبی استان این اداره کل به منظور خدمات رسانی مطلوب در کمترین زمان ممکن به کاربران جاده ای تمامی گشت های راهداری و ترابری را در حالت آماده باش قرار داد.

وی ادامه داد: در این راستا تمامی ۱۷۵ نیروی فعال در حوزه راهداری به همراه ۲۱۰ نیروی ادارای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان به حالت آماده باش در آمدند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در راههای اصلی و فرعی با ۱۰۳ دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین راهداری به ارائه خدمت بپردازند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان با بیان اینکه راهداری مسئولیت اصلی در مقابله با بحرانها و حوادث طبیعی را عهده دار است،تصریح کرد: این اداره‌کل با بسیج تمامی امکانات نظیر ماشین‌آلات و نیروی انسانی، آمادگی کامل جهت مقابله با وقوع هرگونه بحران و جاری شدن سیل را دارد و تمامی راهدارخانه‌ها به لوازم مورد نیاز تجهیز شده‌اند.
 

 
قادری با بیان اینکه بیش از ۱۲هزار کیلومتر طول راه های تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان سیستان و بلوچستان(ایرانشهر) است، گفت: از رانندگان درخواست داریم با توجه به هشدارهای ستاد مدیریت بحران تا اطلاع ثانوی از ترددهای غیر ضروری در محورهای مواصلاتی جنوب استان خودداری کنند.
 
بسیج همگانی برای مقابله با طوفان حاره ای شاهین در قصرقند
 
سایگانی ، فرماندار قصرقند گفت: با توجه به اخطاریه جوی که در جنوب استان داده شد شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قصرقند تشکیل جلسه داد و تمامی نیروها در آماده باش کامل هستند.

وی افزود: سیل بند شهر قصرقند که از دو نقطه تخریب شده بود با بسیج امکانات شهرستان و پتانسیل موجود شهرستان ماشین‌آلات شهرستان همه را بسیج کردیم که بتوانیم آن را ترمیم کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ضروریست که امور آب شهرستان و استان اقدامات لازم را برای ترمیم و بازسازی این سیل بند را در دستور کار قرار دهند، گفت: مردم با توجه به سیلاب  احتمالی رودخانه کاجو از تردد در بستر و حاشیه این رودخانه خودداری کنند.
 
تردد در محورهای مواصلاتی با احتیاط انجام می شود

 ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان وبلوچستان در گفت و گو بیان کرد: با توجه به گزارشات دریافتی از همکاران راهداری در شمال سیستان و بلوچستان در حال حاضر برای محورهای زابل - زاهدان، زابل - نهبندان،  زابل - زهک و زابل - هیرمند وزش باد نسبتاً شدید همراه با گرد و خاک گزارش شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به شعاع دید حدود ۲۰۰ متر تردد با رعایت جوانب احتیاط صورت می پذیرد.
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark