کد مطلب: 57612
 
افزایش بی رویه داروهای ضدویروسی علاوه بر آسیب های جسمی منجر به بروز مقاومت جسمی می شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: داروهای ضد ویروسی بسیار محدود و انگشت شمار هستند، مصرف گسترده این اقلام داروئی علاوه بر آسیب های جسمی منجر به بروز مقاومت جسمی می شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۲
 
دکتر محمد هاشمی‌شهری در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: بیماری آنفلوآنزا در بیش از ۸۰ درصد موارد یک بیماری خود محدود شونده محسوب می شود و از لحاظ تخصصی درمان عفونت های تنفسی ویروسی در افراد معمولی صرفا درمان نگهدارنده شامل استراحت، مصرف مایعات و در صورت نیاز مصرف داروهای مسکن و ضد تب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: کارشناسان نگرانند که افراد سودجو این اقلام غیرسالم و خطرناک را به عنوان داروی پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزا به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با قیمت‌های گزاف به فروش برسانند.

وی ادامه داد: داروهای ضد تب و ضد درد نیز همانند گذشته در داروخانه ها موجود است و عموما به عنوان داروهای بدون نسخه در اختیار هموطنان عزیز قرار دارد.

هاشمی شهری گفت: داروهای ضد ویروسی بسیار محدود و انگشت شمار هستند، مصرف گسترده این اقلام داروئی علاوه بر آسیب های جسمی منجر به بروز مقاومت جسمی می شود.

وی خاطرنشان کرد: چند سال قبل به دنبال شیوع همه گیری آنفلوآنزا در یکی از کشورهای پیشرفته داروی ضد ویروسی به عنوان داروی بدون نسخه در داروخانه ها عرضه شد که با توجه به مشاهده عوارض شدید ناشی از آن، بلافاصله این شیوه عرضه داروی ضد ویروسی منسوخ شد.

وی گفت: مادران باردار، افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مانند ایدز، بیماران مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی و کسانی که به دنبال دریافت اندام های اهدائی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را دریافت می کنند جزو گروه های در معرض خطر قرار دارند و با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است داروهای مورد نیاز این افراد بدون هیچ محدودیتی در بیمارستان های محل بستری این افراد موجود است.

هاشمی‌شهری بیان کرد: به منظور رفاه حال بیماران و برای توزیع داروی ضد ویروسی مورد نیاز بیمارانی که به تشخیص متخصصان عفونی و یا فوق تخصص عفونی کودکان نیاز به بستری ندارند نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی درپایان خاطرنشان کرد: توزیع این دارو به سه داروخانه منتخب در شهرهای زاهدان، سراوان و خاش محول شده است و از مجموعه معاونت غذا و داوری دانشگاه خواسته شد تا با جدیت بر فرایند اجرای پروتکل تجویز و فروش این دارو نظارت لازم انجام شود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark