کد مطلب: 47622
 
ناهماهنگی های اقتصادی صدای وزرای دولت را هم در آورد/دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت کارش چیست؟
روز گذشته، نامه‌ای از سوی 4 وزیر دولت (اقتصاد، صنعت، کار و دفاع) خطاب به رئیس‌جمهور منتشر شد که با تمرکز بر برخی شاخص‌های بورسی، شرایط فعلی اقتصاد کشور را نزدیک به بحران نشان می‌داد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۳
 
به گزارش زاهدانه به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته، نامه‌ای از سوی 4 وزیر دولت (اقتصاد، صنعت، کار و دفاع) خطاب به رئیس‌جمهور منتشر شد که با تمرکز بر برخی شاخص‌های بورسی، شرایط فعلی اقتصاد کشور را نزدیک به بحران نشان می‌داد.

 

بررسی دقیق بندهای این نامه که به گونه ای سیاست های غلط دولت برای مهار رکود و تورم را گوشزد می کرد در حالیکه رئیس جمهور در سال 92 پس از سپری شدن وعده 100 روزه اعلام داشته بود که از رکود خارج شدیم، بحثی دیگر را می طلبد، بحث فعلی ما سوالی است که چرا این 4 وزیر چنین نامه ای را نوشته اند و از همه مهمتر چرا رسانه ای شده است؟

 

از بررسی اظهارنظر کارشناسان اقتصادی پیرامون وضعیت اقتصادی دولت یازدهم می توان دریافت که یک ناهماهنگی درونی در برنامه ای اقتصادی به وجود آمده است:

 

طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم از کم‌تجربگی و ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت سخن به میان آورده است.

 

همچنین سروش صاحب فصول در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ 31 فروردین 93 می نویسد: ناهماهنگی‌ها و تشتت در تصمیم گیری‌های دولت در حوزه اقتصاد به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده است. این نگرانی به حدی است که ناظران و تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که در صورت تداوم این روند، دولت یازدهم هم مانند سلف خود،‌ گرفتار مارپیچ تصمیمات متناقض، سیاست‌های یک شبه مستمر در بخش اقتصاد شود.

 

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز پیرامون این ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت یازدهم گفته است: با توجه به اینکه پیشینه افراد مختلفی که در تیم اقتصادی قرار می‌گیرند، به لحاظ تجربی و حرفه‌ای و از نظر نگرش‌ها و تفکراتی که دارند، می‌تواند متفاوت باشد؛ در نتیجه بروز چنین ناهماهنگی‌هایی اجتناب‌ناپذیر است.

 

موضوع اقتصاد و حل مسائل پیرامون آن یکی از وعده های روحانی برای دوران پسا برجام بوده است که امروز به عنوان مهمترین مطالبه عمومی مطرح می گردد. محوریت هماهنگی برنامه های اقتصادی دولت نیز بر عهده دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی است که کمتر کلامی از وی در رسانه ها شنیده و یا حتی دیده شده است.

 

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت کجاست؟

 

محمد علی نجفی این روزها یک سمت مهم در دولت دارد، سمتی که این مقدار بی سر و صدا بودنش در ایام پس از برجام که به قول دولتی ها قرار است دوران شکوفایی اقتصادی ما باشد عجیب است.

 

نجفی این روزها دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور است ولی ظاهرا هنوز دلش هوای سیاست دارد، این را می توان از حضورهایش در جلسات کارگزاران و البته عدم حضور رسانه ای در سمت دولتی اش به خوبی حس کرد.

 

تلقی از رسانه ای شدن 4 نامه وزیر به روحانی این است که چقدر ناهماهنگی های پشت پرده لبریز شده است که چاره ای جزء انتشار چنین نامه ای را باقی نمی گذارد. ظاهراً این 4 وزیر محترم دولت یازدهم پیش از این بارها روحانی را مورد خطاب قرار داده و از این ناهماهنگی به وجود آمده که تعیین دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی نیز مزیدی بر علت گشته است، گله مند بوده اند که ظاهراً عدم توجه به مطالبه و گله مندی آنها باعث فوران موضوع به رسانه ا شده است.

 

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور در مدت یک سال و چند ماهی که از مسئولیتش می گذرد تنها یک نشست خبری برگزار کرده و غیر از آن دیگر هیچ خبری از او نیست؛ البته جز همین اواخر که در جمع هم حزبی هایش حاضر شده و از وضعیت بد!‌ ماه های آینده کشور گفته است.

 

نجفی در دولت یازدهم روند جالبی را طی کرده است؛ با معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر سر زبان ها افتاد،‌ وقتی که رای نیاورد معاون روحانی شد و بعد از چند ماه قلب درد را بهانه کرد و استعفا داد؛ ولی بازهم روحانی از او دل نکند و وی را دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کرد.

 

ولی این روزها و در حساس ترین شرایط اقتصادی کشور این سوال مهم ایجاد می شود که نجفی دبیر ستاد هماهنگ کننده دستگاه های اقتصادی کشور کجاست؟

پایان پیام/

 
Share/Save/Bookmark