کد مطلب: 32600
 
سخنان رئيس جمهور در جمع مردم زابل
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری گفت: هیچ کس نباید برای منافع حزبی و گروهی از نام سیستانی و بلوچ و زابلی استفاده کند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲
سخنان رئيس جمهور در جمع مردم زابل
 
به گزارش زاهدانه ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر امروز در جمع مردم شهرستان زابل با اشاره به ضرورت وحدت، انسجام و یکپارچگی و برادری و اخوت اسلامی برای قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و حل معضلات و مشکلات مردم این استان گفت: استعدادها و ظرفیت های سیستان و بلوچستان و انسجام و برادری مردم این استان زمینه ای برای توسعه استان و منطقه خواهد بود.

با بیان اینکه خدای بزرگ را شاکرم که امروز در محضر مردم شریف، قهرمان، مرزدار و فهیم زابل هستیم، تصریح کرد: مردمان این خطه، بزرگمردان و زنانی هستند که این منطقه را به سرزمین اسطوره ها تبدیل کرده اند.

رییس جمهور تصریح کرد: تمام مردم سیستان و بلوچستان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم برادر بوده و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت، برادری، مهربانی و یکپارچگی باید زندگی می کنند و این دستور خدا، قرآن، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که نگاه ما به یکدیگر باید نگاهی برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه، موفقیت و امنیت مردم است.

روحانی امنیت استان سیستان و بلوچستان را دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت استان برشمرد و خاطر نشان کرد: امنیت استان نیز باید به دست مردم، طوایف، قبایل و مرزداران این خطه و همه کسانی که به وطن، اسلام و قرآن عشق می ورزند حفظ شده و پایدار بماند.

رییس جمهور افزود: نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل می کنند اما باید همه مردم این استان و طوایف و قبایل این بار مسئولیت سنگین را به دوش بکشند.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید برای منافع حزبی، گروهی و تشکلی خاص از نام سیستانی، بلوچ و یا زابلی استفاده کند، گفت: فعالیت و رقابت احزاب در کشور آزاد است اما نباید کسی خدایی ناکرده از برادری، اخوت، وحدت و انسجام مردم سوء استفاده کند.

رییس جمهور افزود: مردم این استان قرن هاست که با برادری و اخوت در کنار هم زندگی کرده اند.

رئیس جمهور با اشاره به سفر اخیرش به افغانستان و گفتگو با رئیس جمهور این کشور گفت: در این مذاکره بحث اصلی من مسئله آب رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بود و رئیس جمهور افغانستان قول داد که به قرارداد بین ایران و افغانستان درخصوص استفاده از آب هیرمند و حق آبه مردم درباره هامون مقررات بین المللی را مراعات کند.
روحانی همچنین از سفر هیئتی از افغانستان به تهران برای مذاکره درباره اجرای دقیق قرارداد مربوط به هامون، هیرمند و هریرود در آینده نزدیک خبر داد.
رئیس جمهور وعده داد که دولت در سطح ملی و استانی حق مردم این استان را درباره حق آبه پیگیری کند تا به زودی آب متعلق به این سرزمین در این دشت ساری و جاری شود.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مردم زابل با بیان اینکه دومین مسئله آن است که آب به خاطر شرایط آب و هوایی به سرعت تبخیر می شود گفت: برای رساندن آب به مزارع باید از لوله استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای روحانی افزود: برای این کار 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله‌ای برای استفاده بهره‌ورانه از آب قرار می دهیم.
وی گفت: این طرح در سه سال آینده اجرا و عملیاتی می شود و منابع آن برای اجرا 1500 میلیارد تومان است یعنی باید هر سال 500 میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم.
رئیس جمهور افزود: مسلما با اجرای این طرح در سه سال آینده یک تحول بزرگ در کشاورزی این منطقه به وجود خواهد آمد.
آقای روحانی در ادامه با بیان اینکه طرح دیگری هم برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مورد نظر است گفت: آن طرح هم مصوب، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
رئیس جمهور افزود: این طرح تقریبا صدهزار هکتار را در کل استان زیر پوشش خود قرار خواهد داد که این تحولی بزرگ در زمینه کشاورزی خواهد بود.
وی گفت: در زمینه مسئله گاز، طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان و خاش که قبلا تصویب شده است عملیاتی و اجرایی خواهد شد و ان‌شاءالله تا پایان سال 1394 برای زاهدان و خاش اجرا خواهد شد.
آقای روحانی افزود: در این سفر در هیئت وزیران مسئله زابل را به این طرح اضافه کرده‌ایم ان‌شاءالله طرح احداث لوله گاز از زاهدان به زابل و شهرستان‌های سیستان اجرا و عملیاتی خواهد شد.
وی گفت: امیدوارم همزمان با اجرای طرح لوله گاز از ایرانشهر به سمت زاهدان، این طرح را از زاهدان به سمت زابل هم آغاز کنیم.
رئیس جمهور افزود: اجرای این طرح از زاهدان تا زابل 600 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که ان‌شاءالله دولت این هزینه را ظرف دو سال تا دو سال و نیم تأمین خواهد کرد تا مردم از نعمت گاز بهره مند شوند.
وی گفت: البته همزمان با اجرای طرح لوله گاز، یک نیروگاه گازی هم به زابل اضافه خواهد شد.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مردم زابل، با اشاره به جلسه دیشب دولت با کارآفرینان و سرمایه‌داران ایرانی خارج نشین، از اعطای وام با شرایط ویژه از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذرانی خبر داد که در استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کنند.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای روحانی گفت: صندوق توسعه ملی برای هر کس که در استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کند با تخصیص 4 درصد نسبت به استان‌های دیگر وام در اختیارشان می گذارد و زمان بازپرداخت آن دو سال بیشتر از جاهای دیگر خواهد بود.
وی درباره دیگر مصوبات دولت افزود: برای منطقه زابل نیز دو نیروگاه بادی هر کدام به قدرت 100 مگاوات در نظر گرفته ایم که از چند ماه دیگر عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
رئیس جمهور با ابراز امیدواری برای اینکه این طرح در دولت یازدهم به بهره برداری برسد گفت: البته دولت تسهیلات لازم را برای ساخت این دو نیروگاه بادی در اختیار بخش خصوصی می گذارد تا اجرایی شود و ما بر آن نظارت خواهیم کرد.
روحانی احیای بازارچه های مرزی به ویژه برای منطقه سیستان را از دیگر برنامه های دولت برای استان سیستان و بلوچستان برشمرد و با بیان اینکه دیروز وزیر کشور به همین منظور به منطقه میرجاوه رفته بود افزود: همه مناطقی که بازارچه های مرزی آنها تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند احیا می شوند تا تجارت در این استان رونق بگیرد.
وی درباره مشکلات زیست محیطی استان سیستان و بلوچستان به ویژه موضوع شن های روان گفت: امسال حدود 1000 هکتار از بیابان های این منطقه را تحت پوشش طرح تثبیت شن‌های روان قرار می‌دهیم و دولت این طرح را گسترش خواهد داد.
رئیس جمهور با بیان اینکه همه این طرح ها به توسعه استان سیستان و بلوچستان کمک خواهد کرد افزود: این استان باید به یک استان تجاری و ترانزیتی نه تنها برای ایران و این منطقه بلکه برای کل منطقه شرق و شمال شرق ایران تبدیل شود.
روحانی در ادامه به طرح توسعه منطقه چابهار و راه آهن چابهار به زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: این راه آهن در نهایت به شبکه ریلی افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین متصل می شود که ما از چابهار و چینی‌ها نیز از چین و قرقیزستان طرح را آغاز کرده ایم.
وی استان سیستان و بلوچستان به خصوص نوار شرقی استان را به لحاظ دارا بودن معادن بسیار غنی دانست و افزود: امسال دولت بودجه لازم را برای اکتشاف این معادن در اختیار هشت گروه جدید اکتشاف می گذارد و امیدواریم تا پایان سال خبرهای خوشی به مردم این استان بدهند.
Share/Save/Bookmark