کد مطلب: 36986
 
رئیس جمهور در جمع محققان پژوهشگاه رویان
برای کارهای تحقیقاتی هرچه پول بخواهند می‌دهیم
رئیس جمهور در جمع محققان و دانشمندان پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه امروز دولت وارد دومین سال خود می شود از مشکلات و برنامه های دولت برای سال دوم سخن گفت.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۹
برای کارهای تحقیقاتی هرچه پول بخواهند می‌دهیم
 
به گزارش زاهدانه ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز از پژوهشگاه رویان بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید در جمع محققان و کارکنان این پژوهشگاه گفت: روز بسیار شورانگیز و نشاط آفرین برای خود من و هم چنین برای همراهان من بود و ملاقات پرافتخار با اندیشمندان، صاحبنظران، محققین و عزیزانی که سالیان دراز است تحت لوای پرچم جهاد دانشگاهی و در اجرای فرمان امام می‌خواهند به جهانیان ثابت کنند که ما می توانیم جضور داشتم.

رئیس جمهور افزود: به آن چه که امام(ره) گفته ما می توانیم، بر او باور داریم و راه اماممان و در ادامه راه رهبر را ادامه خواهیم داد و پرچم استقلال به معنای واقعی کلمه در اهتزاز نگاه خواهیم داشت و پرچم توسعه و پیشرفت و اقتدار ملی و کشوری الگو و نمونه برای منطقه و جهان خواهیم آفرید.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: ما در طول این مدت و در طول 34 سالی که شما به عنوان جهاد دانشگاهی تلاش کردید و اکنون وارد 35 سال شدید این واقعیت را برای مردم ما و برای جهانیان به اثبات رساندید.

تا حالا بعد از انقلاب هر کجا کلمه جهاد با هر پسوندی بوده ما از آن خیر و برکت دیدیم. آن وقت که جهاد سازندگی فعال شد در روستا شهرها مزارع و بعد در دفاع مقدس و در میدان دفاع مقدس سنگرسازان طلوع و ظهور پیدا کردند و درخشیدند.

ابتکار جوانان در عملیات ها را دیدیم

هر کجا که عملیات بزرگ بود ابتکار آن‌ها را با چشم دیدیم. خودباور بودند مبتکر بودند جهادگر بودند ایثارگر بودند مخلص بودند مومن بودند و مگر می‌شود کار جهادی را بدون اخلاص و ایمان و اعتقاد و پشتکار و خودباوری شروع کرد و ادامه داد.

پل بعثت و پل خیبر عامل موفقیت در دو عملیات بزرگ بود

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اگر عملیات بزرگ خیبر را انجام دادیم پل خیبری را آن‌ها ساختند و اگر وارد منطقه حورالعظیم شدیم بسیاری از فعالیت‌هایی که لازم بود به ثمر نشست تا لودرها و بلودزها بتوانند وارد عمق آب یک و نیم متر و دو متر شوند چون به طور طبیعی نمی‌توانستند وارد شوند. اگر عملیات والفجر 8 را انجام دادیم بعلت این است که پل بزرگی طراحی و ساخته شد. پل بعثت که ما را در بمباران صدامیان حفظ کرد و ادامه دادیم.

هر جا جهاد بود، برکت بود، خیر بود توسعه بود، مردم سالاری بود، خداباوری خود باوری بود. در جهاد خودکفایی نیروهای مسلح هم در دوران دفاع مقدس ما دیدیم با شور و شوق و تلاش چگونه سلاح‌هایی را ساختند و مونتاژ کردند و توانستند در کنار ابزار و مصالحی که داریم ما را در میدان جنگ یاری کنند.

آن روزی که به ما می‌گفتند چند هفته دیگر چند ماه دیگر کارایی خود را از دست می‌دهند چون موشک فلویکس تمام می‌شود این جهاد خودکفایی بود که به ما روحیه می‌داد و می‌گفت که موشکی را جایگزین فولیکس کنید قبل از این که در انبارها دیده نشود موشک‌های جدید را سوار کردند و ما توانستیم جنگ را با حضور فعال در فضا و در زمین و دریا با تلاش همه جهادگران ادامه دهیم.

جهاد دانشگاهی هم از آن روز اولش با تلاش و کوشش و فعالیتش همواره راه را برای توسعه و تعالی کشور آماده و فراهم کرده است. امروز خوشحالم که روزی به زیارت این عزیزان و اطلاع از دستاوردهای این عزیزان و سخن گفتن با مسئولین این عزیزان نصیب من شد که همراه است با تقریبا آغاز سال دوم دولت تدبیر و امید.

 امروز 25 مرداد است ما 26 مرداد سال گذشته کارمان را شروع کردیم و آغاز کردیم و همه وزرای ما احکامشان را در تاریخ 25 مرداد دریافت کردند.

دولت؛ پرتلاش خستگی ناپذیر شبانه روزی جهادی با کمک مردم و حضور مردم و ایثار و حوصله و صبر مردم با حمایت های فوق العاده مردم در همه زمینه‌ها است و اگر ما موفق شدیم به خاطر حضور مردم کمک مردم هدایت‌های رهبری بود و اگر جایی هنوز نقص و نقصانی وجود دارد از ماست.

دانشگاه ما محدود است

علت آن هم این است که هم دانشگاه ما محدود است و هم توانمان محدود. در طول این 12 ماه دولت تصمیم گرفت از بحران های سخت عبور کند بحران‌هایی که عبورش از دید بعضی از کارشناسان انکان ناپذیر بود. این را در نامه‌های دلسوزی که برخی از متخصصین برای ما نوشتند به عنوان سند وجود دارد به من نوشتند که شما پایان 92 را چرا اعلام کردید که تورم به زیر 35 درصد خواهد رسید این کار شدنی نیست و نباید رئیس‌جمهور چیزی را اعلام کند که شدنی نیست.

گفتند طرح تحول سلامت را آغاز نکن

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اگر هدف مندی مرحله دوم را آغاز نکردیم چون به من نامه نوشتند و گفتند این کار را شروع نکن که این کار با آن چنانی مشکلاتی دولت را مواجه خواهد کرد که از همان روز اول شما احساس پشیمانی خواهید کرد.

 اگر طرح تحول سلامت را مطرح کردیم عده ای دلسوزانه به من نوشتند فلانی این جا چاه ویل است هر چه شما پول بریزید به جایی نمی‌رسید طرح تحول سلامت درست نخواهد شد. اعلام نکن شما... من نمی‌خواهم به اساتید و دوستان ایراد بگیرم می‌خواهم بگویم کار اینقدر سخت و مشکل بود که حتی صاحب نظران باورشان نمی‌شد که همچین کاری را بشود انجام داد.

جاسک را مرکز دوم صادرات ایران می کنیم

وقتی اعلام کردم جاسک باید مرکز دوم صادرات ایران شود چندین نامه برایم آمده که این شدنی نیست. شما حدود 2 هزار کیلومتر لوله کشی می خواهید کنید ولی ما این تصمیم را گرفتیم و ان شالله به حول قوه الهی این کار استراتژیک انجام شود که محل صدور نفت را متنوع می‌کند و صدور نفت متکی به یک مکان و آن هم در درون خلیح فارس و بعد از تنگه هرمز نیست و به بیرون تنگه هرمز می‌رود این کار کار سختی است کار مشکلی است 3، 4 سال باید زحمت بکشیم اما این کار کار استرات‍ژیک و مهم است.

وقتی این کار انجام شد با تلاش همه عزیزان آن وقت خواهند نوشت کار عظیم و بزرگی به دست مردم ایران انجام گرفته است. بعضیها مینویسند که ما نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم فکر می‌کنند حامی دولت چیز بدی است و اگر مخالف شد شهامت دارد.

دولت کسی نیست چیزی نیست دولت نماینده مردم است هر چه افتخار دارد مال مردم است. تمام عناوینی که ما امروز داریم هر عنوان حقوقی که داریم مال مردم است.

بنده حسن روحانی هستم اگر رئیس‌جمهور هستم این عنوان برای مردم است مردم امانت به من دادند برای 4 سال اگر کسی وزیر است این عنوان وزرات امانت مردم است. ما باید امانت‌دار خوبی باشیم و آن را حفظ کنیم و پاس بداریم این امانت را پرجاذبه‌تر کنیم و هر زمانی باز مردم انتخابات بعدی راه انداختند تحویل نفر بعد است امانت الهی است.

اگر کسی از دولت حمایت کرد یعنی از اکثریت قاطع ملت ایران حمایت کرده دولت و ملت همه باید دست به دست هم بدهیم ایرانی سرفرازتر، آبادتر توام با توسعه قابل قبول در حد این ملت بسازیم توسعه هر معنایی داشت باشد و هر پلکانی برایش در نظر بگیریم بِی‌تردید پایه توسعه علم و دانش و پژوهش و فناوری است شک نکنید.

کشوری به پیشرفت رسیده که در سایه علم و دانش به آن‌جا رسیده کشوری به پیشرقفت رسیده که از تجربه دیگران هیچ خجالت نمی‌کشیم که بگوییم ما این تجربه را از کشور اروپایی یاد گرفته و یاد خواهیم گرفت.

از پیغمبران باید بیاموزیم در جنگ احزاب وقتی همه طرح‌ها مطرح شد سلمان فارسی گفت: یا رسول الله ما ایرانیان تجربه ای داریم و آن این که در چنین مواقعی که شهر ما محصور به کوه‌های بلند است و یک قسمت است که دشمن می‌تواند حمله کند و ما از خندق استفاده کنیم پیغمبر نگفت من رسول الله ام مدینه العلم هستم وصل به آسمانم تو می‌خواهی به من رهنمود بدهی ان هم از یک کشور دیگر از ایران، از ایرانیان؟ پیغمبر مشورت کرد و دید پیشنهاد خوبی است بیل‌ها و ابزار و خود پیغمبر هم شروع به کندن خندق کرد. پیغمبر از این پیشنهاد استفاده کرد و نگفت باید خسرو پرویز زانو بزند و اسلام را بپذیرند آن وقت ما از علم و تجربه آن‌ها استفاده می‌کنیم نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه است هر چه شود بشود علم که مرز نمی‌شناسد.

هنوز بعد از 70 سال برنامه دقیق انتقال علم نداریم

بعضی آن چه که به نام اسلام می‌گویند چگونه و از کجا آورده اند. اسلام در علم مرز نمی‌شناسد از هر کجا ما باید استفاده کنیم اتفاقا این نکته را می‌خواهم بگویم 70 سال سابقه برنامه ریزی ملی داریم 35 سال قبل انقلاب 35 سال بعد انقلاب هنوز یک برنامه مدون دقیق حساب شده‌ای برای انتقال علم و تکنولو‍ژی از بیرون به داخل یا از داخل به بیرون تدوین شده و دقیق نداریم این یکی از نقایص ماست ما باید یک برنامه تدوین کنیم برای دانش، علم، پژوهش و فناوری و تا رسیدن به بازاریابی و برند که باید طی کنیم.

رویان را باید جهانی کنیم

رئیس جمهور در ادامه گفت: کار بزرگ جهاد دانشگاهی تا امروز انجام داده و باید افق بلند را پیش روی خود بگذارد و بگوید رویان نه به عنوان مرکزی برای ناباروری؛ رویان نه مرکزی برای سلول‌های بنیادی؛ رویان نه مرکزی برای شبیه سازی نه رویان باید تبدیل به یک برند جهانی شود. هر کجای دنیا هر محصولی وقتی رویش نوشته رویان همه اعتماد کنند. رویان را باید تبدیل کنیم. اگر می‌خواهید روح ان عزیز مرحوم کاظمی که آن همه زحمت کشید روحش شاد و شادمان در آن جهان باشد رویان باید به نقطه اوج برسد.

رویان یکی از اون نمونه‌هایی است که خوب درخشیده و تبلور پیدا کرده است.

پیوست اخلاقی در بیوتکنولوژی زیست فناوری بدانید مهمترین پیوست است هر کاری شما می‌خواهید کنید. آثار کارهایمان در 5 سال مشخص نمی شود. با 500 مریض روشن نمی‌شود. باید خیلی دقت کنیم از سلول بنیادی اگر استفاده می‌کنیم، از پیوند اگر استفاده می‌کنیم سلول بنیادی همان سلولی است که هنوز شکل و رنگ و تمایز ندارد.

می‌شود هولش داد به یک محیط و تمایز محیط را بگیرد. اگر از خود آن فرد استفاده کردیم به نظر من شاید مشکلاتش احتمالی کمتر باشد. اما اگر جای دیگر آوردیم و یا از دام به انسان استفاده کردیم هنوز خیلی چیزهای ناشناخته وجود دارد ما نمی‌دانیم این سلول بنیادی همراه خودش چه دارد. یادمان باشد هر سلول بنیادی ولو بی‌تمایز یک کوله‌بار دارد که در کوله‌بارش چه است.

به هر که می‌خواهیم این پیوند را انجام دهیم. به او بگوییم ما این کار را انجام می‌دهیم. بگوییم که تو بدان و راضی باش که نزد خداوند و آینده جامعه و امروز جامعه ما مسئول نباشیم.

ما شبیه سازی می‌کنیم از این شبیه سازی دارو درست می‌کنیم، شیر بیشتر از آن بز یا گوسفند استفاده می‌کنیم. خیلی کار بزرگی انجام می‌دهیم نمی‌خواهم کار بزرگ شما را کوچک کنم.

همه شما اندیشمندان و دانشمندان و صاحب نظران بدانید دست بردن در خلقت خیلی باید با احتیاط و قدم‌های کوتاه و آهسته انجام شود. البته در صنعت هم خیلی از کارها دخالت در خلقت است همه این جراحی‌ها همه ایمپلنت‌ها فرقی نمی‌کند.

تمام کارهایی که امروز تصنعی برای بهره‌برداری و بهره وری بیشتر از انواع موجودات، درخت و گیاه و حیوان نمی‌دانیم آثارش چیست. این معنایش این نیست که ما شهامت کار نداشته باشیم.

در تحقیقات دستتان باز باشد، تحقیق با آزادی عمل با آزاد اندیشی در همه زمینه‌ها آزادی نقد باید باشد. اما وقتی می‌خواهیم نسخه بدهیم به جامعه بگوییم این کار را بکن و این کار را نکن، این تجوزی است در علوم زیستی آن جا که می‌خواهی پیوند بزنی و با تغییرات مختلف یک شبیه سازی را انجام دهی در بهره‌برداری خیلی دقت کنیم این دقتمان را به خاطر سرعت نگاهیم.

درست است که فقه دست ما را باز کرده ولی اخلاق را رعایت کنید

البته فقه و فتوای علمای ما در خیلی زمینه ها دست شما را باز کرده است. شاید در فقه ما دست شما بازتر باشد از خیلی کشورهای اروپایی اما در عین حال بسته اخلاقی استانداردهای اخلاقی همواره مد نظرما باشد مخصوصا آن جا که مربوط به حیات و زندگی یک انسان است.

نکته‌ای که در پایان می‌خواهم تاکید کنم این است که کار علم و تحقیق و فناوری تا تجاری سازی و تبدیل شدن به یک برند تجاری باید همکاری کنیم و جور شویم با آن هایی که بیرون کار می‌کنند.

جهاد دانشگاهی یک مرکز عمومی غیردولتی فعال و موفق و در کنارش آن همه پژوهش‌ها و پژوهشگاه‌ها و تحقیقات در وزارت علوم و تحقیقات دنیا وجود دارد و در کنارش تحقیقات فراوانی که در بخش بهداشت درمان آموزش پزشکی انجام می‌شود و هم چنین آن همه شرکت‌های دانش بنیان و تلاش‌های معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری. این 4 مسئول باید فاصله‌ها را کم کنند چرا که به نفع مردم و جامعه است.

قبلا میان جهاد دانشگاهی و معاونت علمی ریاست جمهوری شکایت کشی بود

البته شورای عالی انقلاب فرهنگی بالا سر هر 4 تا است اما این کافی نیست. بین معاونت علمی و فناوری و وزیر علوم شکایت و شکایت کشی بوده و از هم شکایت می‌کردند. امروز الحمدالله در این دولت این چیزها نیست هم جهاد دانشگاهی ما هم بخش فناوری و بخش علوم ما هم در کنار همند کار موازی در پژوهش نباید انجام بگیرد در کشور ما پژوهش به عنوان یک کار فرعی و یا تفننی نباید انجام بگیرد

برای کارهای تحقیقاتی هرچه پول بخواد می دهیم

حواسمان جمع باشد با کمترین خرج بهترین محصول را تحویل دهیم. آن جایی که تحقیقی از لحاظ تحقیق کاربردی برای کارهای کشور ضروری است دولت اصلا محدودیت برای پول تحقیقات در هیچ شرایطی ندارد. اگر بفهمم یک موسسه یک پژوهشی یک کار بزرگی دارد انجام می‌دهد و ضروری است هر چه پول بخواهد می‌دهیم برای این که پژوهش باید آزاد باشد. از لحاظ اندیشه و نقد و از لحاظ ساپورت مالی هم تقریبا قید و بند زیادی نباید داشته باشد.

دستگاه‌های ما بیاییند و خریدار پژوهش باشند. در مرکز رویان جایگاهی است چه بخش سلامت چه بخش داروسازی ما و چه بخش خصوصی ما خودش باید داوطلب شود. شما در بخش زیست کار بزرگی می‌توانید از داروهای گران قیمت مال شماست داروهای بیوتکنولوژی است گاهی یک گرمش میلیون ها دلار قیمت دارد شما باید ثروت آفرین باشید و رویان خوشبختانه از ایده تا ثروت دارد کار خودش را انجام می‌دهد خودگردانی مالی مهم است.

هر مقدار ضروری باشد واقعا اگر ضرورتی تشخیص بدهیم دولت حتما کمک خواهد کرد. تمام دستگاه‌های ما باید سفارش دهنده پژوهش‌ها و تحقیقات باشند.

 

علومی است که نشاط آفرین است و غرور آفرین، البته نیاز به تحقیقات در این علوم نو نداریم همه علوم کاربردی که کشور ما نیاز دارد. ما معضلاتی در محیط زیست و آب و کشاورزی داریم شما در بخش علوم انسانی کار می‌کنید ما در بخش اجتماعی مشکل داریم همه این‌ها ما باید سفارش دهنده باشیم.

 

 

رئیس جمهور اظهار داشت: اسلام دین صمعه و سهله است. اصلا حکمی از ناحیه خداوند که معضل آفرین و مشکل آفرین باشد اصلا جعل نشده است.

 

شما هم تحول داشته باشید هم پیوستگی اون زنجیره از ابراهیم باید ادامه پیدا کند تا ان شالله مهدی موعود پس ما تحول می‌خواهیم همراه با پیوستگی.

 

من در برابر همه شما اندیشمندان، دانشمدان و افرادی که زحمت کشیدید و کار بزرگی انجام دادید کار بسیار بزرگی است بدانید ملت قدردان شماست دولت پشتیبان شما خواهد بود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark