کد مطلب: 58586
 
سایه ترس در کوچه پس کوچه های زاهدان؛
پرسه سگ های ولگرد تهدیدی برای سلامت عمومی شهروندان/ هزینه بالای زنده گیری مشکلی بر سر راه شهرداری است
وجود سگ های ولگرد در سطح شهر باعث ایجاد مخاطرات بهداشتی و به خطر افتادن سلامت مردم زاهدان شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۳
 
به گزارش زاهدنیوز،چند سالیست که معضل پرسه زدن سگ های ولگرد در محله های مختلف زاهدان به خصوص در مناطق حاشیه شهر سبب رعب و وحشت زنان و کودکان و به خطر افتادن سلامت آنها شده است با عبور از خیابان ها و مناطق حاشیه شهر ، گله ای از سگ های ولگرد را مشاهده می کنید که به راحتي در اطراف شهر پرسه مي‌زنند و همواره موجب ترس و وحشت مردم به ويژه زنان و كودكان مي‌شوند.
وجود سگ های ولگرد در سطح شهر باعث ایجاد مخاطرات بهداشتی و به خطر افتادن سلامت مردم خواهد شد، در تیرماه سال جاری حمله سگ ولگرد به یک کودک در مهرشهر زاهدان منجربه زخمی شدن این پسربچه شد.

هراتی یکی از ساکنان مهرشهر زاهدان در این باره گفت: مشکل پرسه زدن سگ های ولگرد و حمله به ساکنین محل مشکل امروز و دیروز ما نیست کودکان ما نمی توانند به دلیل ترس از حمله سگ های ولگرد به بازی در محله بپردازند.
وی ادامه داد: تاکنون تماس های زیادی با شهرداری برای حل این موضوع داشتیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

اصغری یکی از ساکنین خیابان جمهوری نیز در این باره گفت: وجود این سگ های ولگرد در کوچه و خیابان ها علاوه براینکه سلامت و جان افراد را به خطر می اندازد ممکن است عامل آلودگی و انتقال بیماری نیز باشد.
وی افزود: سگ های ولگرد با پاره کردن کیسه های زباله سبب انتشار آلودگی و بیماری در شهر میشوند و باید شهرداری فکری برای جمع وری سگ های ولگرد بکند.

براساس مصوبه سال ۹۵ سازمان امور شهرداری‌های وزارت کشور در رابطه با ساماندهی سگ‌های بدون صاحب، کشتن این حیوانات ممنوع شده و تیم‌های شهرداری فقط مجاز به زنده‌گیری و عقیم‌سازی آنها هستند که این موضوع با توجه به ازدیاد سگ های ولگرد و هزینه بالای زنده گیری سگ های بلا صاحب، شهرداری را دچار مشکل کرده است.

 زنده گیری سگ های ولگرد اصلا مقرون به صرفه نیست
محمد عمر حسین زهی رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سگ های ولگرد و بلاصاحب به دلیل نزدیکی و هم مرزی با کشورهای همسایه به راحتی وارد خاک ما می شوند و باتوجه به زاد و ولد زیاد این سگ های ولگرد به معضلی برای شهروندان تبدیل می شوند.

وی افزود: اگرچه این سگ های ولگرد تاکنون خطرات و دغدغه های بسیاری را برای مردم و شهرداری به وجود اورده انداما با توجه به پیگیری های سازمان های مردم نهاد حمایت از حیوانات و مخالفت با معدوم سازی این حیوانات، شهرداری جایگاهی را برای زنده گیری حیوانات در نظر گرفته شده و کار مناقصه و هماهنگی با پیمانکار انجام شده است که ردیف اعتبار ی ۵۰۰ میلیون تومانی برای سال جاری برای این کار در نظر گرفته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه زنده گیری سگ های ولگرد بسیار بالاست و این کار اصلا مقرون به صرفه نیست چراکه آمار تعداد سگ های ولگرد سرگردان در زاهدان روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ مورد است و شاید تتها چهار یا پنج خانوار طالب نگهداری سگ باشند.

حسین زهی تاکید کرد: هزینه عقیم سازی سگ های ولگرد نیز بسیار زیاد و حدودیک میلیون تومان است و هیچ سازمان یا نهادی این هزینه را قبول نمی کند و این مشکلی بزرگ بر سر راه شآوری سگ های ولگرد است.


انتهای پیام//
Share/Save/Bookmark